  • 51. Data: 2015-11-09 09:39:44
    Temat: Re: Właśnie się dowiedziałem, że da się obciążyć nieistniejącą kartę :-) nieistniejącego klienta
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup
    J.F. wrote:
    >Nie bawię się w polskie wojenki i podchody.
    >druga strona nie skłamała.
    >Reszte akademickiej dyskusji sobie zostawiam
    >Istnieje jeszcze inny swiat bez zawiści, kłamstwa, szukiwania i
    >oglądania się na wszystkie strony kto ci świnię podłoży.

    Oprocz ludzi uczciwych, jest jeszcze cala masa nieuczciwych.
    Nie tylko w Polsce.

    >Radzę skorzystać i dla własnego zdrowia psychicznego udać się na
    >wymarzone wakacje do ciepłych krajów.

    Nigeria ?

    A po powrocie domu nie zastaniesz, bo komornik zlicytowal :)

    J.

  • 52. Data: 2015-11-09 14:39:09
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    J.F. wrote:
> [...]
    > Nie tylko w Polsce.

    > Nigeria ?
    >
    > A po powrocie domu nie zastaniesz, bo komornik zlicytowal :)

    no właśnie to chyba tylko w Polsce.

  • 53. Data: 2015-11-09 15:37:53
    Od: <9...@7...153753.invalid> (Tom N)

    J.F. w

    > Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup

    > https://ngmintlsubs.nationalgeographic.com/wes/servl
    et/EKMultipleLookupServlet

    > Gdzie pisza ?

    <https://ngmdomsubs.nationalgeographic.com/wes/servl
    et/EKMultipleLookupServlet>

    "We will charge your card and enroll you in the Automatic Renewal Program at
    the applicable rate each year. You may cancel at any time. See more details
    below."

    --
    'Tom N'

  • 54. Data: 2015-11-09 16:03:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tom N" napisał w wiadomości grup
    invalid.151109.invalid...
    J.F. w
> [...]

    >Program at
    >the applicable rate each year. You may cancel at any time. See more

    Wersja na US i UK. "Rest of World" widac nie zasluguje ... albo
    przepisy konsumenckie zakazuja :-)

    No ... w ramach przyzwoitosci, to powinni dac opcje przedluzania juz
    przy zakladaniu.

    J.

  • 55. Data: 2015-11-09 17:40:47
    Od: "witrak()" <w...@h...com>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote on 2015-11-08_23:47

    > Mają rację, banki mają prawo prowadzić takie rachunki. Np. w celu
    > rozliczenia zaległych transakcji, albo w innych przypadkach, gdy salda
    > kont nie są zerowe. Ale to ma się nijak do sprawy.

    Hm, można prosić o konkretny przepis, o ile istnieje?
    IMHO bank w drugiej ze wspomnianych sytuacji może przechowywać
    ponad standardowy limit czasu historię rachunku, ale *prowadzić*
    rachunek?!? Natomiast rozliczanie transakcji po rozwiązaniu umowy
    nie może mieć miejsca - dlatego właśnie banki nie godzą się na
    rozwiązywanie umów kart kredytowych przed upływem dopuszczalnego
    okresu spływu obciążeń, a dla przypadków szczególnych (powiedzmy,
    gdy poczta sklepu idzie karawaną ;-) ) miewają paragrafy
    upoważniające do dochodzenia uprawnionych należności, ujawnionych
    po tym okresie.

    Prowadzenie rachunku to trochę więcej...

    witrak()

  • 56. Data: 2015-11-10 17:01:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Że pracownicy banku twierdzą, że to nic nie da.

    No ale rozumiem że to jest problem do przeżycia.

    > Wiesz, rozliczenie transakcji, to żaden problem. Problemem jest
    > spodziewane w styczniu obciążenie.

    Na zastrzeżoną kartę nie przyjdzie.
    Tzn. w ogóle rezygnacja z abonamentu u źródła jest lepszym,
    cywilizowanym rozwiązaniem. Zastrzeżenie to strzelanie z armaty na
    muchę.

    > Ooo! Nowość. To pewna informacja?

    Oczywiście. Zresztą bardzo łatwo to sprawdzić.
    Kody CVC2/CVV2 służą sklepowi do upewnienia się, że numer karty i data
    ważności nie zostały uzyskane np. z jakiegoś innego sklepu, kwitu itp. -
    ale że klient ma, lub przynajmniej miał, kartę w ręce (lub coś w tym
    stylu). W przeciwnym przypadku sklep dostarczy towar, a bank może
    wycofać płatność. Tego problemu nie mają niektóre sklepy, np. takie,
    które w każdej chwili mogą "pozbawić" klienta towaru, albo które znają
    klienta (usługi np. medyczne, prawnicze) itp.

    Np. hotele często nie chcą CVC2/CVV2 - i tak przecież klient pokaże im
    na miejscu jakieś lepsze ID niż karta (kiedyś wystarczała karta).
    Podobnie małe sklepy, "wklepujące" transakcje do terminala tak, jak
    normalne transakcje z obecnością karty, nie mogą weryfikować tych kodów.

    BTW podanie kodu nie gwarantuje zwykle, że bank nie wycofa płatności -
    ale prawdopodobieństwo się zmniejsza.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 57. Data: 2015-11-10 17:24:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >itp. -
    >ale że klient ma, lub przynajmniej miał, kartę w ręce (lub coś w tym

    Hm, nie bardzo rozumiem. To sklep szybko zapomni o tym kodzie ?

    >W przeciwnym przypadku sklep dostarczy towar, a bank może
    >wycofać płatność.

    A co tu mielismy ... "w/g sprzedawcy platnosc byla prawidlowa i nie
    podlega wycofaniu".
    Nie wykluczam, ze to CVV2 podano, ale co to za zabezpieczenie ...

    >Tego problemu nie mają niektóre sklepy, np. takie,
    >które w każdej chwili mogą "pozbawić" klienta towaru, albo które
    >znają
    >klienta (usługi np. medyczne, prawnicze) itp.

    No, ryzyko chyba nadal jest, ze klient z uslugi skorzysta, a zaplacic
    nie bedzie chcial.

    >Np. hotele często nie chcą CVC2/CVV2 - i tak przecież klient pokaże
    >im
    >na miejscu jakieś lepsze ID niż karta (kiedyś wystarczała karta).

    A jak to Anglia ? :-)

    J.

  • 58. Data: 2015-11-10 17:27:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "witrak()" <w...@h...com> writes:

    > Hm, można prosić o konkretny przepis, o ile istnieje?

    Nie jest to zabronione - to nie jest tak, że wszystkie legalne czynności
    są wyszczególnione w prawie. Ale oczywiście możliwe, że jakiś
    szczegółowy przepis to reguluje.

    > IMHO bank w drugiej ze wspomnianych sytuacji może przechowywać
    > ponad standardowy limit czasu historię rachunku, ale *prowadzić*
    > rachunek?!?

    Oczywiście, przecież nie można zamknąć konta z niezerowym saldem.
    Tzn. można je przeksięgować na inne konto, i wtedy można je zamknąć. Ale
    to też jest chyba prowadzenie rachunków, nie? :-)
    Zresztą, zamknięcie konta to jest taka operacja dość "wirtualna".

    > Natomiast rozliczanie transakcji po rozwiązaniu umowy
    > nie może mieć miejsca

    Ależ może jak najbardziej. Banki tego nie lubią, ale wykluczone to to
    nijak nie jest.

    > - dlatego właśnie banki nie godzą się na
    > rozwiązywanie umów kart kredytowych przed upływem dopuszczalnego
    > okresu spływu obciążeń,

    Nie mają tu na szczęście prawa do sprzeciwu, klient składa wypowiedzenie
    umowy i po np. miesiącu umowa przestaje obowiązywać. Aczkolwiek niektóre
    banki rozwiązują takie umowy także od ręki. Poza tym umowa może ulec
    rozwiązaniu w różny sposób.

    > a dla przypadków szczególnych (powiedzmy,
    > gdy poczta sklepu idzie karawaną ;-) ) miewają paragrafy
    > upoważniające do dochodzenia uprawnionych należności, ujawnionych
    > po tym okresie.

    To normalna sytuacja. Dokładnie tak samo jak wpływ środków na zamknięty
    rachunek.

    > Prowadzenie rachunku to trochę więcej...

    Np. o co więcej?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 59. Data: 2015-11-10 18:02:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Trzeba rozroznic autoryzację od obciążenia karty.

    W praktyce (a w teorii tym bardziej) w zastosowaniach internetowych te
    dwie operacje idą dokładnie w parze.

    No, może nie dokładnie. Czasem zdarzają się autoryzacje bez żadnych
    obciążeń.

    > Kartę obciążyć można zawsze pod warunkiem, że jest aktywna i zna sie
    > imie, nazwisko, numer karty i date waznosci.
    > Nic wiecej nie jest potrzebna, ani cvv, ani sama karta.
    > I bank MUSI ją zaksięgować bo takie są wytyczne visy czy masterkard.

    Nie musi jej zaksięgować na koncie klienta. Może zrobić chargeback,
    z kilku powodów (np. "obciążenie bez wcześniejszej autoryzacji").
    I banki często tak robią, w przypadkach, gdy odzyskanie należności od
    klienta byłoby potencjalnie trudne (kiedyś to były "płaskie karty").

    > Negatywna może być co najwyżej autoryzacja
    > Sklep obciążenie bez autoryzacji też może wysłać i przejdzie. Ale robi
    > to na własne ryzyko.

    Owszem. Ale, tak właściwie, spotkałeś się w ostatnich latach
    z obciążeniami internetowymi bez autoryzacji?
    Bo ja, nie - aczkolwiek przyznaję, że nie zajmuje się głównie
    sprawdzaniem listy blokad, więc mogły takie obciążenia w ogóle być.

    > Przykład pierwszy z ulicy.
    > Zrób rezerwację w hotelu na jeden dzień,
    > Hotel wyślą autoryzację za jeden dzień plus trochę na zapas.
    > I jesli to przejdzie to hotel nie bedzie miał zastrzeżeń.

    Jasne. Typowo jeden lub dwa dni - tyle, ile wynosi "kara" za no show.
    Albo w ogóle hotel robi obciążenie (tak, z autoryzacją).

    > Potem wyjedz trochę z barku, skorzystaj z usług płatnych w cieżar
    > pokoju (np płatna telewizja, internet), zostań jedną noc dłużej i
    > skorzystaj z hotelowego samochodu.
    > W wielu hotelach nawet nie musisz się wymeldowywać.
    > Po prostu wychodzisz zostawiając klucz w pokoju.
    >

    > Całość pojdzie do twojego banku już po twoim wyjeździe z hotelu.
    > I kwota obciążenia nie będzie miała nic wspolnego z kwotą autoryzacji
    > i bank wykona takie obciążenie niezależnie od przekroczenia limitu
    > Plus oczywiscie dowali karę za przekroczenie limitu.

    Ale sprawdzałeś ostatnio? :-)
    Bo wiesz, to jak było kiedyś, jak autoryzację robiło się telefonem,
    wpisując kod na samokopiujących (albo innych) kwitach, to się nie liczy.

    Obawiam się, że teraz po Twoim wyjeździe hotel normalnie zautoryzuje
    dodatkową płatność, a jeśli autoryzacja się nie uda, to nawet nie będzie
    próbował obciążenia bez autoryzacji (i np. jego własny system
    komputerowy mu na to nie pozwoli). Pewnie spróbuje kilka razy, a później
    machnie ręką lub np. zawiadomi policję itp.

    > Analogicznie jest właśnie z płatnościami powtarzanymi.
    > Autoryzacją jest na pierwszą transakcję. Nastepne są już tylko
    > obciążeniami bez autoryzacji.

    Akurat. Sprawdź następnym razem.

    Tzn. oczywiście teoretycznie taka możliwość istnieje, ale nijak nie jest
    to norma. Poza tym jest to bardziej niebezpieczne dla sklepu - odmowa
    powoduje od razu anulowanie usługi, a bez autoryzacji chargeback mógłby
    przyjść nie wiadomo kiedy i sprzedawca przez ten czas świadczyłby usługę
    za darmo - łatwe pole do wyłudzeń.

    W małym sklepie takie obciążenia bez autoryzacji są bardziej
    prawdopodobne, zwłaszcza jeśli pracują tam ludzie, którzy wiedzą jak
    działa terminal. Aczkolwiek organizacje zasadniczo każą autoryzować
    wszystko, co nie jest transakcją "card present".

    > Automatyczne stacje benzynowe.
    > Wkładasz kartę. Autoryzacja idzie na kwotę 1 euro.
    > Tankujesz po zatankowaniu idzie obciążenie za całość.

    To jest jasne, ale jaką kwotę chciałbyś autoryzować? Ja nie wiem
    dokładnie ile paliwa zmieści mi się w baku. Aczkolwiek chyba są stacje,
    które autoryzują podaną kwotę i tyle paliwa wydzielają.

    BTW na normalnej stacji w ogóle nie ma żadnej autoryzacji, można nie
    mieć żadnych pieniędzy i zatankować ile się chce.

    > Wystarczy mieć to jedno euro na karcie by zatankować 10 samochodow.
    > Co najwyzej potem bank bedzie miał małe ale do klienta w postaci kar
    > umownych za przekroczenie limitu karty.
    > Żadna z powyższych transakcji nie zostanie przez bank odrzucona bo nie
    > ma podstaw.

    Odrzucona, nie, bo obciążenie jest operacją jednostronną (sprzedawcy)
    i druga strona (bank) nie jest konsultowana. Natomiast chargeback może
    być w takich przypadkach automatycznie wykonany i np. stacja benzynowa
    nie będzie mieć wtedy pretensji do banku, tylko np. do kierowcy
    samochodu o numerze rejestracyjnym, czy coś w tym stylu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 60. Data: 2015-11-10 18:29:07
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> writes:

    > Czyli każdy znając numer karty, nazwę właściciela (data ważności
    > zbędna) może sobie dowolne obciążenie wysłać?

    Zasadniczo, (normalny) terminal nie przyjmie transakcji bez daty
    ważności. Podobno kiedyś było coś takiego, że można było zaakceptować
    przeterminowaną kartę, przypuszczalnie wymagało to (pośrednio) kontaktu
    z wydawcą karty (podobnie jak przy zgłoszeniu podejrzanej transakcji
    podczas autoryzacji). Czy tak w dalszym ciągu jest to nie wiem, i nigdy
    nawet nie słyszałem o przypadku wykorzystania takiej możliwości.

    Natomiast nazwisko właściciela karty nie jest potrzebne do obciążenia
    (ani autoryzacji). Potrzebny jest numer i data (oraz ew. rodzaj karty).

    W układach miedzy acquirerem i wydawcą, potrzebny jest sam numer karty.

    > Nie korzystam jakoś strasznie z hoteli, ale zdarza się. No ale przy
    > wyjeździe daję kartę, wbijam PIN, widzę i akceptuję kwotę.

    To też, bo wielu klientów ma karty, które działają tylko "na miejscu",
    i hotel nie chce ryzykować kłopotów (btw o których klient może nie mieć
    pojęcia, wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, że np. ich karta ma
    zablokowane transakcje internetowe albo np. "card present keyed-in").

    Ale jeśli klient zarezerwował hotel podając numer karty (i datę),
    i udało się to zautoryzować (i być może od razu obciążyć), to jest
    raczej spora szansa, że uda się to zrobić ponownie także po wyjeździe
    klienta.

    Pracownicy recepcji muszą mieć oczy i uszy otwarte, taki biznes. Karty
    to akurat chyba najłatwiej ogarnąć.

    > Bardzo niepokojące. Już nie chodzi o opisany mój przypadek, ale w
    > ogóle. Wiesz, co się stanie, jak do terminala dorwie się nieuczciwy
    > akceptant?

    Dostanie po **** i tyle. Albo jeszcze odwiedzi ###.

    No chyba że nie będzie chciwy i tylko raz na jakiś czas "cyknie" sobie
    parę np. zł albo innych dolarów - jest duża szansa że nikt tego nie
    wykryje. Statystycznie - bardzo nieopłacalne.

    > Było kilka banków w Polsce, które w pewnych wypadkach robiły jak
    > piszesz, ale tylko do pewnej niewielkiej kwoty, a i to zlikwidowano
    > to, bo było dużo fraudów.

    Banki pozwalały tankować? :-)
    Banki ostatnio zachowują się dość prosto - są środki, jest autoryzacja,
    nie ma, jest odmowa. Jak ktoś nie lubi odmów to potrzebuje większego
    limitu, albo może linii kredytowej czy czegoś podobnego.

    Na pewno są wyjątki.
    --
    Krzysztof Hałasa