  • 1. Data: 2006-08-18 17:00:03
    Temat: Wczesniejsza splata kredytu w ratach malejacych
    Od: "Przemek" <p...@n...pl>

    Posiadam kredyt hipoteczny. Splacam go w ratach malejacych. Byc moze w
    przyszlosci go splace troche wczesniej niz planowalem. Czy ta operacja
    bedzie tak samo korzystna jak wtedy gdybym od razu wzial kredyt w ratach
    rownych ?

    Przy spłacie kredytu w ratach malejących najpierw spłaca się odsetki,
    później kapitał. Czy przy wcześniejszej spłacie kredytu następuje przez bank
    ponowne przeliczenie już spłaconych kwot?

    Tj. by nie zapłacić więcej niż kapitał + odsetki za okres w którym kredyt
    był uruchomiony.

    Tak, że w konsekwencji klient biorący kredyt w ratach malejących przy
    wcześniejszej spłacie po 5 latach ponosi podobne koszty jak klient, który od
    razu wziął kredyt w ratach równych i po 5 latach również zdecydował się na
    wcześniejszą spłatę.

  • 2. Data: 2006-08-18 17:23:53
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

> [...]
    > przyszlosci go splace troche wczesniej niz planowalem. Czy ta operacja
    > bedzie tak samo korzystna jak wtedy gdybym od razu wzial kredyt w ratach

    Raty malejace są tańsze od rat równych. Nadplata rat malejacych będą
    korzystniejsze od nadpłaty rat równych.

    > Przy spłacie kredytu w ratach malejących najpierw spłaca się odsetki,

    No nie prawda. Przy ratach malejących masz stałą ratę kapitałową i odsetki
    od faktycznego zadłużenia. Raty równe uwzględniają wartosć pieniadza w
    czasie (tzw. raty annuitetowe) i zazwyczaj na początku spłaca się więcej
    odsetek od kapitału.

    > później kapitał. Czy przy wcześniejszej spłacie kredytu następuje przez
    > bank ponowne przeliczenie już spłaconych kwot?

    Po nadpłacie płacisz tą samą ratę kapitałową (jeżeli skracasz okres
    kredytowania) ale mniejse odsetki.

    > Tj. by nie zapłacić więcej niż kapitał + odsetki za okres w którym kredyt
    > był uruchomiony.

    Przy zadnej metodzie naliczenia rat po nadpłacie nie zapłacisz więcej.

> [...]
    > od razu wziął kredyt w ratach równych i po 5 latach również zdecydował się

    Wydaje mi się że pomyliłes pojęcia. Powtórzę - raty malejace są tańsze.
    Osoba która zaciagała kredyt z ratami równymi po 5 latach będzie go miała
    więcej do spłacenia (kapitału)

    Raty malejące - stała kwota kapitału + odsetki od faktycznego zadłużenia.
    Wraz ze spłatą kalitału odsetki maleją - dlatego rata malejąca.
    Rata równa - rata kapitałowo-odsetkowa jest taka sama,. Zmienia się tylko
    udział kapitału i odsetek w racie.

    Darek

  • 3. Data: 2006-08-19 01:00:38
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    my newsreader told me that Przemek wrote:
    > Przy spłacie kredytu w ratach malejących najpierw spłaca się odsetki,
    > później kapitał.

    Bzdura. Po prostu spłata kapitału jest równa, a odsetki maleją w obu
    przypadkach.

    --
    Free Software - find interesting programs and change them
    NetHack - meet interesting creatures, kill them and eat their bodies