  • 1. Data: 2020-04-11 22:23:38
    Temat: Stopy procentowe znowu w dół
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    po obniżce w marcu:
    referencyjna 1,00%
    lombardowa 1,50%
    depozytowa 0,50%
    redyskonta weksli 1,05%
    dyskontowa weksli 1,10%

    teraz:
    referencyjna 0,50%
    lombardowa 1,00%
    depozytowa 0,00%
    redyskontowa weksli 0,55%
    dyskontowa weksli 0,60%

    W lutym inflacja 4,7% marzec 4,5% (prognoza),
    NBP prognozuje roczną 3,2% (chyba na AGD bez kosztów
    dostawy i "lokomotywy").
    Jest jakieś państwo w miarę cywilizowane w którym stopy
    procentowe tak się rozjechały z inflacją jak w Polsce?
    Przecież teraz to nie ma sensu. Ew. gdy gospodarka będzie
    powoli ożywała i perspektywa leku/szczepionki będzie realna
    to może.

    Arek

  • 2. Data: 2020-04-11 23:14:44
    Temat: Re: Stopy procentowe znowu w dół
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    He, dobre, dług na KK będzie na 4%, mniej od inflacji.
    Ciekawych czasów dożyliśmy.
    A co z rezerwą obowiązkową? Już ścieli z 3,5% do 0,5% - to może ujemną wprowadzą?

  • 3. Data: 2020-04-12 00:32:45
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Dawid Rutkowski napisał(a) w wiadomości:
    <0...@g...c
    om>...
    >He, dobre, dług na KK będzie na 4%, mniej od inflacji.

    Wprowadzą opłaty?

    >Ciekawych czasów dożyliśmy.
    >A co z rezerwą obowiązkową? Już ścieli z 3,5% do 0,5% - to może ujemną wprowadzą?

    Jakby to miało wyglądać? NBP by obowiązkowo dołożył?
    Po prostu wyzerują.

    A to groteskowy przykład z bamku spółdzielczego:
    "Rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowyPOL - Konto JuniorCechy produktu:
    - wysokie oprocentowanie środków 0,09% w stosunku rocznym,
    ..."

    "wysokie"...

    Arek

  • 4. Data: 2020-04-12 01:20:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Oczywiście dzień później banki komercyjne obniżyły - i tak symboliczne -
    oprocentowanie wkładów.

    Ale oprocentowania kredytów nie ruszyły - chociaż chyba muszą.

    MJ

  • 5. Data: 2020-04-12 10:50:48
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 12.04.2020 o 01:20, Michal Jankowski pisze:
    > Ale oprocentowania kredytów nie ruszyły - chociaż chyba muszą.

    Mój kredyt ma wpisane w umowie, że zmieniają co kwartał, według stanu na
    ostatni dzień lutego itd. Więc źle trafiłem i poczekam.
    A linia debetowa niby ma, że co miesiąc według zmian WIBOR 1M, ale tak
    namotane, że w sumie nie wiem czy w ogóle zmienią.

    --
    Alf/red/

  • 6. Data: 2020-04-12 12:46:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 12 kwietnia 2020 00:35:02 UTC+2 użytkownik Arek napisał:

    > Wprowadzą opłaty?

    Kto wie.
    Ja od lat korzystam, odsetek nie płacę, opłat też nie.
    A, i te 4% to tylko dla umów sprzed 2018, co miały max. 4*lombardowa, nowsze umowy
    mają lombardowa+7,5% - więc zmiana pikusiowa na 8,5%.

    Swoją drogą net o tej kwietniowej zmianie milczy, jeden artykuł znalazłem - i to
    dopiero po Twoim poście.

    > Jakby to miało wyglądać? NBP by obowiązkowo dołożył?
    > Po prostu wyzerują.

    Cóż, z 0,5% do 0% to już niewiele zyskają - zejście z 3,5% do 0,5% uwolniło bankom
    40mld gotówki - i tyle pewnie ludzie wypłacili przez ten czas :(
    Więc teraz NBP będzie musiał już dokładać, by płynność banki zachowały :(
    Inna sprawa to jak będzie oprocentowana ta "ujenba rezerwa" ;>
    Obowiązkowy kredyt, dobre ;>

> [...]
    > "Rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowyPOL - Konto JuniorCechy produktu:
    > - wysokie oprocentowanie środków 0,09% w stosunku rocznym,

    No to i tak ROR - one mają zwykle 0% (a na zachodzie to i ujemne potrafią być) - ale
    to dla nielatów, oni nie mogą KO, to zawsze jakiś mikro% był.
    Pamiętam, jak żubr ma moim pierwzxym ROR ok. 2000 zmniejszył % do 0,001%. Jeszcze
    zdzierżyłem. Ale jak w 2002 wprowadzili opłatę 3zł to sobie korespondencyjnie
    założyłem mBąk, a żubra kasę do domu w kieszeni przyniosłem (a trochę miałem akurat
    po pierwszej, "wakacyjnej", pracy w czasie studiów - i to w amerykańskiej firmie,
    delaware corporate law ;)
    Korespondencyjność wraca, a i banku centralnego niedługo nie będzie, bo sobie zrobili
    z niego piaskownicę :(

  • 7. Data: 2020-04-12 12:52:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu niedziela, 12 kwietnia 2020 01:21:04 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski
    napisał:
    > Oczywiście dzień później banki komercyjne obniżyły - i tak symboliczne -
    > oprocentowanie wkładów.

    Ja dostałem dopiero niedawno zmiany odnoszące się do marcowych obniżek - a i tak
    dopiero za 2 miesiące wchodzą.

    > Ale oprocentowania kredytów nie ruszyły - chociaż chyba muszą.

    KK od razu obniżyli - tzn. w marcu, bo kwietniowa obniżka to chyba z czwartku (9
    kwietnia) czy nawet z piątku była i przed świętmi banki nie zdążyły zareagować.
    Ale tylko % od KK - i może jakieś konsumenckie (pytanie, czy trwające również, w
    końcu % zwykle stały(?), czy tylko nowe) zależne są (tzn. dopuszcalny max. %)
    bezpośrednio od stóp NBP - większość jednak (hipo, firmy(?)) zależy od wibor.
    Który pewnie spadnie, choć kto wie - a to, że NBP "obniża Polakim raty" to dęta
    propaganda przecież.

  • 8. Data: 2020-04-12 19:00:56
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Dawid Rutkowski napisał(a) w wiadomości:
    <6...@g...c
    om>...
> [...]
    >[...]
    >Swoją drogą net o tej kwietniowej zmianie milczy, jeden artykuł znalazłem - i to

    Bo kolejna zmiana nastąpiła b. szybko i się zlało. Już pierwsza zaskoczyła
    stopniem obniżki. Pisali w kilku miejscach ale wirus przykrył.

> [...]
    >Więc teraz NBP będzie musiał już dokładać, by płynność banki zachowały :(
    >Inna sprawa to jak będzie oprocentowana ta "ujenba rezerwa" ;>

    Nawet nie o uwolnienie rezerwy chodzi ale o zasadę. Przy 0%
    banki teoretycznie mogą wygenerować nieskończony kredyt.
    W praktyce NBP lub KNF będzie trzymał łapę.

> [...]

    nielatów, >oni nie mogą KO, to zawsze jakiś mikro% był.
    >Pamiętam, jak żubr ma moim pierwzxym ROR ok. 2000 zmniejszył % do 0,001%. Jeszcze

    Chyba 0,1% lub 0,01% ale już nie pamiętam.
    Chodziło mi o słowo "wysokie", które pozostało siłą bezwładu z lepszych czasów.

    >Korespondencyjność wraca,

    Zobaczymy na ile skuteczna. Kwestie formalne i bezpieczeństwa.
    Czasem polecony z oświadczeniem wystarczy, ale część spraw
    załatwić to będzie masakra.
    Czytałem, że w Estonii urzędy (chyba nie banki) mają obowiązek
    odpowiedzeć na każdą sensowną korespondencję (nie spam lub
    dowcipy), wszystko jedno jak sformułowaną, nawet zwykłym e-mailem.

    Arek

  • 9. Data: 2020-04-12 21:58:20
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 12.04.2020 o 19:00, Arek pisze:
    > Czytałem, że w Estonii urzędy (chyba nie banki) mają obowiązek
    > odpowiedzeć na każdą sensowną korespondencję (nie spam lub
    > dowcipy), wszystko jedno jak sformułowaną, nawet zwykłym e-mailem.

    U nas też. Parę lat temu była historia jakiegoś anonima (Sokrates
    Cośtam) który zadawał pytania, a że to było pseudonimowo, to urząd go
    olał. Wyrok sądu: trzeba odpowiadać nawet jeśli nie ma adresu domowego
    czy nazwiska.

    --
    Alf/red/

  • 10. Data: 2020-04-12 23:32:15
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-04-11, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:
    > He, dobre, dług na KK będzie na 4%, mniej od inflacji.

    No chyba na 8%. Skąd wziąłeś te 4%?

    > Ciekawych czasów dożyliśmy.

    Ja tam się cieszę bo hipoteczny mi zleci niedługo.
    WIBOR3M + marża 1.2%. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com