    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <nuqn5a$tvf$1@news.vectranet.pl> <nusglr$12l$1@news.chmurka.net>
    <2...@g...com>
    <nusu6t$633$1@news.chmurka.net>
    <b...@g...com>
    <5...@g...com>
    <58121f30$0$661$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <nuvies$578$1@news.chmurka.net>
    <58134e6a$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <nuvms0$6u0$1@news.chmurka.net>
    <581374ec$0$5164$65785112@news.neostrada.pl>
    <nv04qf$bvt$1@news.chmurka.net>
    Subject: Re: wakacyjne konto walutowe
    Date: Wed, 2 Nov 2016 18:18:58 +0100

    dyskusyjnych:nv04qf$bvt$...@n...chmurka.net...
    W dniu 28-10-2016 o 17:55, J.F. pisze:

    >Opieram się jedynie na tym, co pamiętam z tego co tu na grupie ludzie
    >pisali (swojego doświadczenia nie mam).

    >Jestem absolutnie pewien, że ktoś wykładał taką sytuację: Kartą do
    >konta w Euro (która na złość (podobno typowe) ma walutę rozliczeniową
    >USD) płacisz coś np w NOK.
    >Wtedy organizacja płatnicza przelicza NOK->USD (np. 0,2%), a bank
    >USD->PLN->Euro (np. 2x3%). Bank oskubuje 2 razy.

    To bylo calkiem mozliwe, ale troche nie na temat - rozliczeniowa
    waluta jest euro,
    jak placiles w jakiejs egzotycznej walucie, to przeliczal na
    powszechnie uzywana walute rozliczoniowa - czyli USD.
    Ale to rozliczenie gdzies wyzej, z klientem sie bank rozliczal w
    zadeklarowanej walucie karty - i zdzieral po swojemu.

    Teraz ponoc sie zmienilo, i juz organizacja przelicza na walute
    docelowa karty.

    >Z tego wyciągnąłem wniosek (nie wiem czy ktoś dokładnie taki przykład
    >podał), że jak kartą złotówkową zapłacę NOK to _prawdopodobnie_
    >przeliczenie będzie: NOK->USD (organizacja) i USD->PLN (bank), lub
    >NOK->EURO (organizacja) i EURO->PLN (bank). Tak czy siak bank
    >oskubuje raz.

    Jak najbardziej tak bylo ... ale ponoc juz nie jest.
    Teraz to sie boje karte wyciagnac za granica ... ale jesli organizacja
    przelicza, to po co te 6% prowizji ?

    >Ale jak z tego wątku wynika, że są karty, które mają kilka walut
    >rozliczeniowych (+ jedna wyróżniona dla walut spoza listy)

    Wlasnie tego nie jestem pewien - podal ktos przyklad takiej karty ?
    Byla Citi, ale wymagala zmiany waluty przed transakcja.

    Chyba ze mial na mysli wlasnie to rozliczenie miedzybankowe i np Euro
    i USD - to ma jakis sens, aby np DKK do PLN przeliczac przez Euro
    (szczegolnie ze DKK ma kurs staly), a dalsze kraje przez USD.
    UE bylo na tyle duzym rynkiem, ze sie moglo doczekac osobnych
    rozwiazan.

    >Jeśli te moje pomysły opierają się na prawdzie to Twój przykład -
    >zapłacę w Euro a zniknie ileś tam PLN wygląda tak:

    Ja tam wiem z tego roku, ze jak zaplace Euro karta rozliczana ze mna w
    PLN,
    to:
    -PKOBP przeliczy to po swoim kursie, wcale nie takim zlym, wyjdzie ok
    2% drozej niz srednio,
    (i sie chwala, ze NOK tez po swoim kursie przelicza),
    -BZWBK tez przeliczy po swoim kurcie i doliczy 3% prowizji, razem
    wyjdzie ok 5%
    -reszty nie testowalem, bo nie mam ochoty doplacac 6% :-)

    J.