    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <nuqn5a$tvf$1@news.vectranet.pl> <nusglr$12l$1@news.chmurka.net>
    <2...@g...com>
    <nusu6t$633$1@news.chmurka.net>
    <b...@g...com>
    <5...@g...com>
    <58121f30$0$661$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <nuvies$578$1@news.chmurka.net>
    <58134e6a$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <nuvms0$6u0$1@news.chmurka.net>
    Subject: Re: wakacyjne konto walutowe
    Date: Fri, 28 Oct 2016 17:55:23 +0200

    dyskusyjnych:nuvms0$6u0$...@n...chmurka.net...
    W dniu 28-10-2016 o 15:11, J.F. pisze:

    >Wydaje mi się, że używanie samego określenia rozliczana bez
    >jednoczesnego określenia do jakiego rachunku wprowadza bałagan bo nie
    >wiadomo co wypowiadający się ma na myśli.
    >Czy w ogóle są karty rozliczane w PLN (z walutą rozliczeniową PLN)?
    >Nie jestem w tym biegły, ale wydawało mi się, że takich nie ma
    >(ograniczając rozumowanie do Visy I Master, bo nie chodzi o jakieś
    >polskie wynalazki).

    Jak dla mnie, klienta, to prawie wszystkie w Polsce wydane sa
    rozliczane w PLN.
    Place w sklepie 100 zl, to mi z konta znika 100.00 (debetowa), czy tez
    pozniej musze uregulowac 100.00 zl (kredytowa).
    I nikt mi nie mowi, ze poniewaz platnosc byla w piatek po 14-tej, to
    zniknie 101.23, bo przez dwa dni wystapily roznice kursowe.

    A jak zaplace 100 Euro, to mi zniknie iles tam PLN - bo taka jest
    waluta rozliczeniowa mojej karty.

    Jak to zorganizowane miedzy Visa czy MC a bankami i Polcardem to nie
    wiem.
    Ale wiem, ze jakby przeliczali na jakies inne waluty, to by na pewno
    sie cos nie zgadzalo :-)

    I to chyba dotyczy wiekszosci krajow - tzn karty Visa czy MC z
    klientem sa rozliczane w rodzimej walucie.
    Moze w jakis malych czy niestabilnych kraikach nie ma takiej potrzeby,
    i rozliczaja sie w USD.

    >Przy moim założeniu (że nie ma kart z walutą rozliczeniową PLN)
    >określenie karta rozliczana w PLN muszę rozumieć jako karta do konta
    >w PLN.

    Ale kredytowa moze byc bez konta.

    Co wiecej - jestem sobie w stanie wyobrazic karte rozliczana np w EUR,
    ktora reguluje z konta PLN - i bank zgodnie z umowa przelicza te PLN
    na EUR, czy EUR na PLN.
    Podobnie jak z kredytem frankowym - do splaty 500CHF, ale wplacic
    nalezy w PLN po kursie. A potem Sejm wprowadzi zmiane i mozna w PLN
    lub w CHF :-)

    >Według mnie zakup za PLN kartą do konta w Euro z walutą rozliczeniową
    >EURO nie musi odpowiadać zakupowi w Euro kartą do konta w PLN, bo jej
    >walutą rozliczeniową nie będzie PLN. Nie ma pełnej symetrii.

    Moze i nie musi, ale zazwyczaj jednak jest.
    Placisz PLN karta rozliczana w PLN - to tylez PLN ksieguje sie na
    jakims tam rachunku, prowadzonym oczywiscie w PLN.
    I klient by ich wysmial, gdyby proponowali jakies przewalutowania i
    jeszcze prowizje.

    Moze i kiedys dawno bylo jak piszesz, ale musieli sie przeprosic z co
    silniejszymi krajami, a potem rozpedem to i inne waluty zalatwili.

    Za to ciekaw jestem jak to jest wewnetrznie, bo co mi sie te 6%
    prowizji nie podoba ... to sie nie moze utrzymac, ciekawe kto tu cos
    chce zalatwic ...

    J.