eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankispory problem › Re: spory problem
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!newsfeed.tpinternet.pl!atlantis.news
    .tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: "K.K." <z...@h...oraz.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: spory problem
    Date: Tue, 31 Oct 2006 17:01:40 +0100
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 33
    Message-ID: <ei7s7f$q6v$1@nemesis.news.tpi.pl>
    References: <ei7msi$8vg$1@atlantis.news.tpi.pl>
    Reply-To: "K.K." <z...@h...oraz.pl>
    NNTP-Posting-Host: abez36.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: nemesis.news.tpi.pl 1162310704 26847 83.7.37.36 (31 Oct 2006 16:05:04 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 31 Oct 2006 16:05:04 +0000 (UTC)
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2869
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2962
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:399707
    [ ukryj nagłówki ]

    > Taka oto sytuacja.
    > Pan Janek zrobił przelew na konto Pana Mietka, podał jego pelne dane,
    > adres etc..., ale pomylil sie w numerze konta.
    > Na nieszczescie konto to istnialo i kasa trafila na konto Pana X (nie
    > wie czyje jest to konto, a bank informacji nie udzieli - tajemnica
    > bankowa). Pan Janek zauwazyl błąd i po jakims czasie napisal do banku,
    > aby ten kase mu oddal. Bank odpisal, ze Pan X nie wyraza na to zgody...
    > Czy jest jakas szansa, aby odzyskac ww. kase?

    Jeszcze przed dwoma laty była taka możliwość chyba w każdym banku.

    > Czy argument, ze dane w przelewie byly na p. Mietka, a konto nalezalo
    > do kogos innego byl wystarczajacy, aby bank ten przelew odrzucil?


    Tak, kiedyś wystarczyłoby to, ale po wyroku SN (sygn. IV CK 158/03) z dnia
    19 marca 2004 r. chyba już każdy bank zabezpieczył się stosownym zapisem w
    regulaminie. Przynajmniej nie znam takiego, który tego nie zrobił, a takie
    były zalecenia ZBP.
    Przypomnę jeszcze raz jakie stanowisko miał SN i tu cytat z
    Rzeczpospolitej (20.03.04 Nr 69)
    "Bank jest odpowiedzialny za błędne przekazanie pieniędzy, jeśli
    właściciel rachunku prawidłowo wskazał na blankiecie polecenia przelewu
    nazwę odbiorcy, natomiast błędnie podał numer jego rachunku bankowego.
    Jednakże odpowiedzialność ta jest ograniczona, gdyż właściciel przyczynił
    się do powstania szkody."
    "Sąd Najwyższy oddalił kasację banku. Sędzia Barbara Myszka powiedziała,
    iż jeśli bank stosuje system rozliczeń nieidentyfikujący nazw klientów,
    powinien poinformować ich o tym i jednocześnie w celu uwolnienia się od
    odpowiedzialności - wykazać, że klient wyraził zgodę na jego stosowanie.
    Jeśli te warunki nie zostały spełnione, ponosi odpowiedzialność za
    przypadkowe konsekwencje błędów w numerach rachunków"

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1