    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 28 Apr 2020 06:37:37 -0700 (PDT)
    <r6emfl$1i78$1@gioia.aioe.org> <r6i686$h2h$1@gioia.aioe.org>
    <r7a5i5$ptj$1@gioia.aioe.org> <5e98afc4$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <r7cn07$124s$1@gioia.aioe.org>
    <5e99ecfc$0$515$65785112@news.neostrada.pl> <r7kc0b$srl$1@gioia.aioe.org>
    <5e9db9df$0$560$65785112@news.neostrada.pl> <r7uld6$qg1$1@gioia.aioe.org>
    Subject: Re: spekulacja walutami
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    On Friday, April 24, 2020 at 2:17:49 PM UTC+2, Szymon wrote:

    > Szkoda czasu. Gdy Ty zaraz zaczniesz analizować wpływ powstania
    > styczniowego na jutrzejszy kurs euro, dolar w dwa dni z 4,15 skoczył na
    > 4,20. Z zainwestowanych 41.500 dał 500zł. W tym samym czasie lokata 2%
    > dałaby 4,55. Tak, ponad 100x mniej... Ale oczywiście powstanie
    > styczniowe jest ważne!

    To, co od dłuższego czasu robisz, to zwykłe unikanie przyznania się do błędu. Tyle,
    że nie błędu w Twoim rozumowaniu, dotyczącym tej strategii inwestycyjnej, którą
    lansujesz, ale błędu polegającemu na odrzucaniu rozumowania strony przeciwnej,
    dotyczącego metody sprawdzenia Twojej strategii.

    Sprawdzanie, czy strategia inwestowania jest dobra (albo lepsza od innej), polega na
    sprawdzeniu skutków jej stosowania. To, na jakich danych dokonuje się oceny, nie ma
    znaczenia. Jednak dane historyczne lepiej nadają się do tego, niż losowe. A dane
    przyszłe nie nadają się nie dlatego, że są "gorsze", tylko dlatego, że ich nie ma:
    gdy już są, to są danymi historycznymi.

    Oczywiście dobór okresu (przedziału czasu) ma znaczenie. Jeśli ktoś chce dobrać
    okres, aby udowodnić, że strategia jest zła (gorsza od innej) to nie ma siły, aby mu
    się to nie udało. Niemniej jednak tak samo nieuprawnione jest dobieranie okresu, dla
    którego strategia jest dobra. Zatem uczciwe porównanie musi dotyczyć wielu różnych
    okresów. (Można oczywiście dyskutować, czy więcej okresów da rezultaty pozytywne, czy
    negatywne, ale to inna sprawa - w czasach niesprzyjających grze na walutach rozsądni
    ludzie tego nie robią.)

    Jednak generalne odrzucanie możliwości oceny strategii w oparciu o dane historyczne
    jest absolutnie nieuprawnione i świadczy tylko o chęci zaprzeczania, albo inaczej
    odrzuceniu metody naukowej.

    Twoja metoda *nie gwarantuje* w żadnym skończonym przyszłym okresie zysków (wchodzę z
    kapitałem X w gotówce w dniu A i wychodzę z kapitałem w gotówce Y w dniu B _nie
    implikuje_ Y > X dla dowolnej *z góry ustalonej* pary dat A, B), ale w praktyce może
    i przy pewnych założeniach (np. wielkości kapitału początkowego i długości okresu
    inwestowania) przynosi zysk.

    Tak więc, choć Twoje przekonanie, że metoda *zawsze* gwarantuje zysk jest fałszywe, w
    gruncie rzeczy masz rację, że metoda jest sensowna, ale niestety, zupełnie nie masz
    racji, odmawiając zbadania jej skuteczności na danych historycznych.
    I niestety to jest trochę śmieszne...

    witrak()