    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Uchwala SN z 28 kwietnia 2022 III CZP 40/22
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 19 May 2022 17:28:29 +0200

    On Thu, 19 May 2022 15:11:13 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie wiem. Może udzielano w walucie obcej,

    Udzielano chyba w złotowkach, bo inaczej czemu mialby byc indeksowany.
    Tzn gdzies tam na umowie jest wymieniona kwota kredytu ... w PLN?
    A wyplacony byl tez w PLN.

    >i/lub tak spłacano? To zależy od konkretnego kredytu.

    W wiekszosci banki sie domagaly splaty w zlotowkach.

    A tu jeszcze
    https://direct.money.pl/artykuly/porady/kredyt-denom
    inowany-i-indeksowany-co-powinienes-wiedziec

    "Kredyt denominowany jest kredytem złotowym, w którym wysokość
    zadłużenia określa się w umowie, a obliczana jest według kursu kupna
    waluty, jaki obowiązuje w dniu jej podpisania. Środki pochodzą więc z
    przewalutowania np. franka szwajcarskiego na złoty. Saldo kredytu to
    równowartość kwoty kredytu, która jest wyrażona w polskich złotych, po
    jej przeliczeniu na walutę obcą. W umowie widnieje kwota w walucie
    obcej. Klient zatem nie wie dokładnie, ile dostanie pieniędzy po tej
    operacji."

    A przyklad umowy kredytu indeksowanego
    https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154505000000
    903_III_C_001073_2014_Uz_2016-08-25_001

    §2.1 ,,kwota kredytu: (...) PLN (słownie sześćset trzydzieści tysięcy
    00/100 PLN)"

    §2.2 ,,kredyt jest indeksowany do CHF, po przeliczeniu wpłaconej kwoty
    zgodnie z kursem kupna CHF według Tabeli Kursów Walut Obcych
    obowiązującej w Banku (...) w dniu uruchomienia kredytu lub transzy.
    [...]"

    calosc tez ciekawa
    "Nadto, pozwany wskazał, że powódka składając wniosek o kredyt
    korzystała z fachowej pomocy doradcy kredytowego oraz nie wyraziła
    zgody na kredyt w walucie polskiej, który został jej zaproponowany na
    samym początku rozmów.
    Odnosząc się do postanowień wzorców umów uznanych za niedozwolone
    pozwany przytoczył stanowisko Sądu Najwyższego, które wskazywało, że
    niedozwolone jest jedynie posługiwanie się tymi postanowieniami we
    wzorcach umów, zaś legalność ich stosowania w konkretnej umowie może
    być badana w trybie kontroli incydentalnej, z uwzględnieniem
    postanowień całej umowy, rozkładu praw i obowiązków stron, ryzyka,
    jakie ponoszą itp.
    Ponadto, pozwany zarzucił powódce, iż nie można przypisać jej statusu
    konsumenta, albowiem adres głównego miejsca wykonywania działalności
    pokrywa się z adresem nieruchomości nabytej przez nią za środki z
    udzielonego przez pozwanego kredytu.

    Powódka jest też z zawodu radcą prawnym, który specjalizuje się w
    produktach bankowych i rynkach kapitałowych, a kwestionowane przez
    powódkę klauzule umowne zostały przez nią indywidualnie uzgodnione.
    "

    Konsumentka :-)

    J.