  • Data: 2010-01-04 23:25:22
    Temat: Re: Polbank - linuks
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "pwz" hhic2k$a4p$...@i...gazeta.pl

    > Owszem:
    > 1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Logika
    > 2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Dysjunkcja_%28logika%29
    > 3. http://www.aries.com.pl/grzegorzj/logika/zwlog1.html
    > 2. http://www.traugutt.miasto.zgierz.pl/matma/prawalog.
    html

    Ale czy w języku potocznym te słowa są rozróżniane?
    Dla mnie potrzeba rozróznienia 'lub' od 'albo' jest oczywista.

    lub

    <<spójnik łączący zdania lub ich człony, wyrażający możliwą
    wymienność albo wzajemne wyłączanie się zdań równorzędnych
    albo części zdania; albo>>

    Chciała tę książkę kupić lub ją wypożyczyć.
    Pójdziemy na spacer lub do kina.

    albo

    1. <<spójnik wyrażający możliwą wymienność albo wzajemne
    wyłączanie się zdań równorzędnych lub części zdań>>

    Czytał książkę albo słuchał radia.
    Kup róże albo goździki.
    Wraca do domu albo późno w nocy, albo nad ranem.
    Usłyszy albo i nie usłyszy.
    Dziś albo nigdy.
    Zginąć albo zwyciężyć.
    Albo pójdziemy na spacer, albo zostaniemy w domu.
    Musi wybrać: albo - albo.

    2. <<partykuła nawiązująca i wzmacniająca pytanie
    lub wykrzyknienie; czy, czyż>>

    Albo ja wiem!
    Albo mi to źle tutaj!

    Jak widać definicja 'lub' nie jest ,,doskonała''.
    A zestawienie dwóch definicji -- tym bardziej nie daje
    pewności co do tego, czy 'albo' rózni się od 'lub'.

    IMO powinno być:

    albo (1,1) daje 0
    lub (1,1) daje 1

    albo (0,1) daje 1
    albo (1,0) daje 1
    albo (0,0) daje 0

    lub (0,1) daje 1
    lub (1,0) daje 1
    lub (0,0) daje 0

    A jak jest w mowie potocznej? :) IMO 'lub' jest wymienne z 'albo'.

    i (1,1) daje 1
    i (0,1) daje 0
    i (1,0) daje 0
    i (0,0) daje 0

    Co do powyższego nie ma problemu, choć w opisie Polbanku
    trzeba mieć ,,coś'' wraz z późniejszymi wersjami... Chyba
    wraz ze wszystkimi późniejszymi... Gdy jakaś się pojawi,
    Polbank odmówi posłuszeństwa do czasu jej zainstalowania... ;)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'