    Date: Tue, 27 Dec 2011 15:50:40 +0100
    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Odwrócona hipoteka - Nie dajmy się oszustom!!!

    (27.12.2011 15:11), Liwiusz wrote:

    > Porównujesz zatem różne rzeczy. Przy "odkładaniu na lokatę" fundusz "ma"
    > 397zł po pierwszym miesiącu. W odwróconej hipotece ma 397zł oraz 300
    > tysięcy w nieruchomości. Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie to są
    > dwie diametralnie różne sytuacje.

    300 tys w nieruchomości + zobowiązanie do wypłacania 397 zł przez X lat
    (lokatę możesz zerwać w każdej chwili bądź choćby przestać do niej
    dokładać) + ryzyko związane z nieruchomością (dewastacja, pożar, wrogie
    przejęcie przez wnuczka, spalarnię śmieci wybudują obok) a co za tym
    idzie - potencjalnie konieczność dokładania do tej nieruchomości bez
    możliwości dysponowania nią.

    Oczywiście że to są różne sytuacje. Ale nie ośmieliłbym się stwierdzić
    że wariant z nieruchomością jest lepszy.

    > Poprawna optyka: po 26 latach jesteś od 26 lat właścicielem
    > nieruchomości,

    Z którego to bycia włascicielem przez 26 lat nie miałem nic oprócz ryzyka.

    > a zapłaciłeś za nią - statystycznie - w połowie okresu,
    > czyli po 13 latach od kupna.

    A tym razem skąd Ci się wzięła ta połowa?

    > Ciągle mówisz o tym zarabianiu na lokacie. Ja po prostu uważam, że nie
    > możesz porównywać tego do tego.

    Dlaczego? Są różne metody inwestowania pieniędzy, jedną z nich jest
    oferowanie p. Władysławie odwróconej hipoteki.

    Dlaczego ten sposób inwestowania ma być oderwany od innych i nie można
    go porównać z lokatami, giełdą, funduszami inwestycyjnymi, surowcami,
    obligacjami itd...?

    > Jeśli kupujesz mieszkanie DZIŚ, to
    > musisz dać pieniądze OD RAZU, fakt że spłacasz ratami, i spłacasz mniej
    > niż kapitał, to sytuacja niekorzystna tylko i wyłącznie dla sprzedającego.

    Ale sprzedający włada tym mieszkaniem niemalże jak swoim (tj. mieszka w
    nim, nie może tylko go sprzedać, zastawić, być może nie może podnająć
    (to pewnie zależy od umowy) ) i za to dostaje kasę już teraz, a władać
    będzie do końca swoich dni.

    Gdyby sprzedający (a właściwie sprzedająca w tym przypadku) odkładała tą
    kasę na lokacie, to jak raz na koniec swojego żywota (statystycznie
    rzecz biorąc) miałaby odłożoną wartość mieszkania.

    > Jeszcze raz: mieszkanie kupiłeś dziś, nie masz żadnych pieniędzy "na
    > odkładanie na lokatę", są to bowiem pieniądze należne sprzedawcy. Ty w
    > zamian jesteś właścicielem mieszkania.

    Gdybym nie kupił, to bym miał. I teraz jasne jest, że na pieniądze
    (nazwijmy to po twojemu - raty) nie przeznaczę więcej, niż
    potrzebowałbym na lokacie (najbezpieczniejszym ale przynoszącym
    najmniejsze zyski sposobie oszczędzania) żeby uzyskać ten sam zysk po 26
    latach.

    Bo sam fakt bycia wymienionym w księdze wieczystej jako właściciel to
    żaden dla mnie zysk.

    > I to jest właśnie ten pożytek - po pierwsze spłaca mieszkanie bez
    > odsetek. Po drugie, biorąc pod uwagę długość życia - kupi to mieszkanie
    > za cenę PONIŻEJ WARTOŚCI.

    Dlaczego PONIŻEJ WARTOŚCI? Jeżeli liczymy "po lokacie", bierzemy okres
    lokaty równy oczekiwanej długości życia dla kobiety w wieku 65 lat (17
    lat jeżeli dobrze odczytałem z tabel GUSu), kwota lokaty na koniec się
    zgadza z wartością mieszkania zaś wysokość renty z kwotą lokaty
    comiesięcznego odkładania na tą lokatę, to nie jest to żadne poniżej
    wartości, tylko jak raz dokładnie tyle ile mieszkanie jest warte.

    > Formalnie nie ma przeszkód.

    Formalnie nie ma przeszkód żebym z zabagnioną historią w BIKu wziął
    kredyt hipoteczny bez dodatkowych zabezpieczeń, co nie zmienia faktur że
    takiego kredytu nie dostanę.

    > Pokażesz mi lokatę, gdzie mogę sobie odkładać 400zł/mies., a jako bonus,
    > w momencie jej zakładania, dostanę jeszcze mieszkanie,niechby i z
    > dożywociem? Bo - jeśli już mamy porównywać - to do takiej właśnie sytuacji.

    No to dorzuć jeszcze to, że bank Ci wypłaci lokatę nie w pieniądzu a w
    mieszkaniu, potencjalnie zdewastowanym i z lokatorem do eksmisji. Wtedy
    tak - to warunki idalnie do porównywania.

    Ale ponieważ takich produktów nie ma, to trzeba porównywać to co mamy.

    p. m.