    From: "Miroo" <m...@R...o2.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Multibank rulez, too
    Date: Tue, 10 May 2005 13:40:24 +0200

    In message d5pn4f$54j$...@o...futuro.pl, jureq
    <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> wrote:
    > To dotyczy chyba wszystkich banków i kantorów w Polsce. Nie wiem skąd
    > im się wzięło, że przyjmują tylko banknoty prosto z drukarni. Może po
    > prostu szwankuje szkolenie w rozpoznawaniu fałszywek, bo jednak w
    > wypadku nowych banknotów odróżnienie jest łatwiejsze. Myślę, że

    A różnie z tym bywa. Miałem ostatnio w rękach plik nowiutkich
    stuzłotówek. Banknoty mocno różniły się kolorami, a nawet wielkością!!
    Przecież to nie dopuszczalne aby jeden banknot był 2 milimetry dłuższy
    i 1,5 szerszy niż inny!
    Ogólnie na polskich banknotach jest mnóstwo zabezpieczeń, które i tak
    kasjerce się nie przydadzą, bo nawet z lupą ciężko niektóre sprawdzić
    (vide mikrodruk nad paskiem z kwotą w prawym górnym rogu). A już przy
    większej kwocie - trzeba by mieć wielkie mnóstwo czasu.
    Co do dolarów - w stanach krąży chyba więcej fałszywych 20tek niż
    prawdziwych :). Pieniądze wydaje tam kilkanaście różnych banków
    (chyba że ostatnio nieco zmniejszyli tę liczbę) i jest ich
    wiele różnych rodzajów (różne portrety itp).
    Podobno gościu raz sobie wydrukował 20kę (albo 100kę?) z Clintonem
    i mu normalnie w sklepie przyjęli. I jak wyszło na jaw to nawet nic
    mu nie poważnego zrobili bo to nie było fałszerstwo :) (co najwyżej
    jakieś wyłudzenie czy oszustwo).
    Aha.. Amerykanie mocno wierzą w papier używany do druku banknotów
    i dlatego nie mają zbyt wielu innych zabezpieczeń. Dopiero ostatnio
    zaczęli się tym zajmować.

    Chciałbym nieco usprawiedliwić kasjerki.
    Otóż kasjerzy w bankach są ubezpieczeni m.in. od przyjęcia fałszywek.
    Problem jest w tym, że banki często zatrudniają ludzi na stanowisku
    "asystent" lub "doradca klienta", a wsadzają do kasy. Wtedy taka kasjerka
    (kasjer) odpowiada własną kieszenią.

    Pozdrawiam
    Miroo

    p.s. Podobno najbardziej zakręcone zabezpieczenia mają franki szwajcarskie.