    From: "andzik" <a...@p...fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Który bank wybrać???
    Date: Wed, 24 Jan 2007 11:26:30 +0100

    [...]
    > Coś nakombinowałeś i jakoś mało to zrozumiałe. :)
    > Są 2 opcje:
    > a) kredyt indeksowany walutą obcą
    > b) kredyt wypłacany jako równowartość waluty obcej.
    >
    > W a) masz zwykle kurs z dnia wypłaty kredytu/transzy - dzięki temu masz kwotę w
    > PLN taką, jaką oczekujesz i nic nie musisz dopłacać w razie jak kurs waluty
    > spadnie. Kwota do spłacenia w walucie jest znana dopiero w momencie zakończenia
    > wypłat kredytu. IMHO jest to korzystne dla większości klientów, nie wliczając
    > spekulantów. ;)

    Ale czy tak naprawde to na tym zyskujesz? Rozumiem, ze jezeli kurs
    podczas placenia transz byl dla Ciebie niekorzystny, bedziesz mial
    wiecej CHF do splacenia. Roznica wiec bedzie taka, ze zamiast jednorazowo
    zaplacic roznice, rozlozy sie ona na caly okres kredytowania.
    Chyba ze cos zle rozumie?

    > W b) masz określoną kwotę w walucie i jesteś zależny od kursu wskazanego w
    > umowie. Jak spadnie, to dopłacasz ze swoich pieniędzy, jak wzrośnie to... zależy
    > co umowa przewiduje, może nie być wcale zysku.

    Ja mam na umowie zapis ze kredyt bedzie w kwocie nie wyzszej niz xxx w PLN,
    wiec pewnie ewentualny zysk z roznic kursowych powedruje do banku:(
    Niestety dowiedzialem sie tego dopiero przy podpisywaniu umowy i juz
    wyjscia nie mialem. Pomimo ze dosc dokladnie wszystko sprawdzalem wczesniej,
    to nie skojarzylem, ze taki zapis bedzie to powodowal.