    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt eko i wibor
    Date: Fri, 30 Apr 2021 10:26:25 +0200

    W dniu 2021-04-29 o 00:34, Adam pisze:
    > Witajcie.
    >
    > Kredytów kilka w życiu już brałem.
    > Zawsze do tej pory było tak, że miałem płacić określoną kwotę miesięcznie,
    > ewentualnie ostatnia rata nieco się różniła.

    W stabilnej sytuacji i na niezbyt długi czas bank może zaryzykować.

    > Teraz dostałem z jakiegoś ING symulację z dopiskiem:
    > "(...)Jednym z elementów zmiennego oprocentowania jest indeks WIBOR. Zmiana
    > indeksu WIBOR wpływa na
    > oprocentowanie Państwa linii kredytowej.
    > Jeśli indeks WIBOR wzrośnie, miesięczne odsetki również wzrosną. Jeśli zaś
    > indeks WIBOR zmaleje - miesięczne odsetki
    > zmaleją(...)"
    >
    > O co chodzi?

    Według mnie to jest standardowy kredyt. WIBOR można rozumieć jako jakieś
    odzwierciedlenie ceny pieniądza.
    Jak pieniądz podrożeje to dlaczego bank ma na tym stracić.
    Jak pieniądz stanieje to dlaczego Ty masz na tym stracić.

    Uwzględniając w obliczeniach 'cenę pieniądza' obie strony są chronione.

    Jak bank miałby dać propozycję taką jak Ty chcesz to musiałby uwzględnić
    ryzyko tego, że pieniądz podrożeje.
    Bank ma pieniądze ludzi, którzy mu je powierzyli i ma obowiązek o nie
    dbać - włożyć w coś ryzykownego może tylko jeśli zyskowność będzie
    odpowiednio większa.

    > Chcę wziąć konkretną kwotę i płacić co miesiąc jakąś tam ratę.

    Każdy kredyt taki jest, tylko 'jakaś tam rata' bywa zmienia.

    > Ile jakiś tam wibor może namieszać? Czy jest to jakiś ułamek procenta od
    > kwoty miesięcznej (czyli np. zamiast 900 zł/mc będzie 905 zł/mc), czy to
    > jakoś inaczej działa?

    To jest najłatwiej sobie policzyć jak przyjmiesz kredyt z ratą malejącą
    (łatwiej się liczy niż kredyt z ratą stałą, ale ogólnie zależności podobne).
    Jak się tym interesowałem (10 lat temu - brałem kredyt hipoteczny) to
    wyprowadziłem sobie wzór na ratę stałą, a potem odkryłem, że taka
    funkcja jest gotowa w OpenOffice. Nie pamiętam jej nazwy - trzeba poszukać.

    > Konkretnie: chodzi mi o kredyt ekologiczny w kwocie ok. 60 tys. zł.

    Załóżmy, żeby się łatwo liczyło, że spłata - 60 rat - czyli spłata
    kapitału po 1000zł miesięcznie.
    Do tego musisz zapłacić odsetki.
    Załóżmy WIBOR 1%, marża 2% - czyli oprocentowanie 3% (w skali roku)
    Do pierwszej raty dojdzie ci 60tys * 3% * 1/12 = 150zł (czyli rata 1150).
    Do drugiej raty 59tys * 3% *1/12 itd.

    No i teraz zwiększmy WIBOR do 4% (oprocentowanie 6%)
    Odsetki od pierwszej raty 60tys * 6% * 1/12 = 300zł (rata skoczyła z
    1150 na 1300).

    A ile WIBOR może mieć?

    https://www.bankier.pl/mieszkaniowe/stopy-procentowe
    /wibor

    Jak pod wykresem klikniesz [MAX] to będzie od roku 2000.
    P.G.