  • 41. Data: 2022-09-07 10:09:17
    Temat: Re: Polacy nadplacaja kredyty
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-07, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Przesadzasz.
    > Co jak co - ale wydaje sie, ze na mieszkanie powinno byc nas stac.

    Patrząc po "bogatym zachodzie", to niekoniecznie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 42. Data: 2022-09-07 10:39:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 września 2022 o 09:21:03 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

    > [...]
    > W 2007-2008 jeszcze się mówiło dużo o przyjęciu euro.

    Powinno się to stać, ale szans nie było z powodu konstytucji.
    pisiory zagrały vabank i przegrały (oj, pamiętam ten świt po nocy w 2007, teraz znów
    wyczekuję po znacznie gorszej nocy - zmierzch z 2015 też pamiętam, z p.o.rezydentem
    na widowni finału Konkursu Chopinowskiego - prawie wakacje 1914, a potem "A to zabili
    nam Ferdynanda" :( ), ale nie na tyle, by była bez nich możliwa zmiana konstytucji
    (chyba że zamach stanu typu "obrady w Sali Kolumnowej").
    A potem już jebło.
    Choć Słowacji, Bałtom, a nawet Chorwacji się udało, zaraz też Bułgaria, a Grecja
    przetrwała.

    > Ale to obowiązuje nowe umowy. Ja mam starą (z 2012 r.) i wciąż mam ważny
    > zapis o 2% za wcześniejszą, całkowitą spłatę.

    Ale 2% od czego?
    Nadpłacanej kwoty? Całości kredytu?
    2% to coś, ale nie tak dużo.
    We frankach pewnie było więcej %, może Poldek napisze, ile, ale musieli sobie odbić
    pół spreadu, no i początkowy spadek kursu.
    Ale wziąć w 2005/6 (CMMIW i może wcześniej) z frankiem po 3zł i spłacić w 2008 z
    frankiem po 2zł (refinans kredytem w PLN lub własną kasą) to interes życia, nawet 20%
    za wcześniejszą spłatę byłoby do przełknięcia.

  • 43. Data: 2022-09-07 10:41:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 września 2022 o 10:09:20 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

    > [...]
    > Patrząc po "bogatym zachodzie", to niekoniecznie.

    Dokładnie - może na mieszkanie, ale niekoniecznie własne.
    A tych, co to prawią o "prawie do mieszkania", pytam zawsze - "po ile m^2 na osobę?"
    - mało który umie odpowiedzieć.

  • 44. Data: 2022-09-07 10:49:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 6 września 2022 o 23:00:53 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > A inflacja, to przez kogo liczona? Bo wiesz, wynik bardzo mocno zależy
    > od liczącego.
    >
    > Ale może być. Przecież nie chodziło mi o konkretny wynik, tylko
    > o zasadę.

    No ale jeśli raty kredytu złotówkowego były od samego początku wyższe i zawsze były
    wyższe niż frankowego to nie są potrzebne żadne czary, widać jak na dłoni.
    I jeśli wszystko nie jebnie w PL, a może, to nadal będą wyższe aż do końca spłaty.
    Oczywiście kredyt w PLN oraz w CHF na TO SAMO mieszkanie (a nie większe w CHF, bo "we
    franku większa zdolność").

    Hmm, choć z tym jebnięciem to też nie.
    Jak jebnie, to frank skoczy - tzn. złotówka padnie.
    Ale i stopy w PL wypierniczą w kosmos.
    Tylko że wtedy kłopot będą mieli wszyscy, nie tylko kredytowicze.

  • 45. Data: 2022-09-07 10:51:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 7 Sep 2022 01:41:12 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Dokładnie - może na mieszkanie, ale niekoniecznie własne.

    W sensie - wynajmowane?
    No coz - patrzac na obecna inflacje mieszkaniową - to dopiero nie
    bedzie nas stac.

    > A tych, co to prawią o "prawie do mieszkania", pytam zawsze - "po ile m^2 na
    osobę?" - mało który umie odpowiedzieć.

    Ale kto mialby to prawo dac i czyim kosztem?

    Bo na "bogatym zachodzie"
    -od dawien dawna byly kamienice, ktore stawial kamienicznik i
    wynajmowal mieszkania - patrz zreszta Lalka,

    -niekoniecznie mieli ostrą wojnę, zakonczoną bombardowaniem tych
    kamienic,

    -roznie u nich z socjalizmem bywalo, i z wywlaszczeniem tych
    kamienicznikow,

    -choc czynsze regulowane znaja,

    -a i tak moda na "wlasne" jest.

    O Szwecji slyszalem, ze jakies drogie apartamenty sie zle sprzedaja.
    Hint - podatek spadkowy :-)

    J.

  • 46. Data: 2022-09-07 10:55:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 września 2022 o 02:04:02 UTC+2 Poldek napisał(a):

    > Nie policzyłem, gdyż to policzenie będzie możliwe dopiero za 15 lat.

    Możesz policzyć w części już dziś na 2 sposoby, jak pisałem:
    - suma wpłaconych rat
    - powyższe + pozostały kapitał.

    > Czwarty to koszt wcześniejszej spłaty, który dla kredytu w zł jest
    > zerowy (przynajmniej mojego konkretnego kredytu), a dla kredytu w
    > walucie jest (był) znaczący.

    Ile w tym franku?

    > Ale
    > kiedy brałem kredyt, to było dla mnie istotne, żebym miał możliwość w
    > razie czego spłacenia jednym pociągnięciem bez kosztów.

    Ze swojej kasy?
    Czy sprzedając mieszkanie?

    > Raty były od samego początku oczywiście wyższe. Oczywiście większość
    > biorących kredyty patrzyła tylko na raty na początku i ile można więcej
    > tego kredytu wziąć - ile więcej m2 kupić - a reszta nic nieważne.

    O, tu jest sedno - "ile można więcej".
    I nabijali bańkę.
    Trzeba było na to samo mieszkanie wziąć we franku.

    Inna sprawa, że dla większości i tak wzięcie pod kapelusik w franku starczało jedynie
    na "małpy nie mają pojęcia, co to spread, meblują te swoje _klitki_ na kredyt i są
    szczęśliwi".

  • 47. Data: 2022-09-07 10:57:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 7 Sep 2022 01:39:30 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > A potem już jebło.
    > Choć Słowacji, Bałtom, a nawet Chorwacji się udało, zaraz też Bułgaria, a Grecja

    Tylko wiesz - jak wczesniej to mysmy jezdzili na Slowacje na narty,
    bo podobnie drogo, czy nawet taniej (niz Zakopane), a lepiej,
    tak potem oni jezdzili do nas na narty.
    Bo troche gorzej, ale duzo taniej.

    No ale jesli osrodki to przetrwaly, to nie jest zle.

    Slowacja ma ponoc jeszcze jeden problem - duze inwestycje przemyslu
    motoryzacyjnego ... i sie zrobila monokultura wrazliwa na wahania
    branzy ...

    > Ale 2% od czego?
    > Nadpłacanej kwoty? Całości kredytu?
    > 2% to coś, ale nie tak dużo.

    A ta ustawa nie dotyczy tez starych ?

> [...]
    frankiem po 2zł (refinans kredytem w PLN lub własną kasą) to interes życia, nawet 20%
    za wcześniejszą spłatę byłoby do przełknięcia.

    Interes, ale kto mogl wiedziec, ze frank tak pojdzie w gore, ze nie
    pojdzie jeszcze w doł, ze Wibor na zlotowki nie skoczy, a nawet
    spadnie ... no - mozna bylo sledzic fachową prasę, co sie tam za
    oceanem dzieje ...

    J.

  • 48. Data: 2022-09-07 10:58:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 7 września 2022 o 02:13:44 UTC+2 Poldek napisał(a):

    > rzeczywistości. Tymczasem dla części - tylko części, bo masa fankowiczy
    > spłacała, spłaca i nie ma zasadniczego problemu, a jedynie dyskomfort,
    > że można by było spłacić mniej, więc dlaczego nie?

    Ale mniej jak, skoro spłacają mniej niżby wzięli w PLN (pomijam skrajności, czyli
    "nabitych" i tych co wzięli na końcu, z frankiem poniżej 2zł)?
    Chyba że mniej ma być w sytuacji "odfrankowienia", czyli kredyt w PLN z % opartym na
    LIBOR CHF (i mniejszej marży, bo resztę bank odzyskiwał z górką w postaci spreadu)?

  • 49. Data: 2022-09-07 15:54:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    > Powinno się to stać, ale szans nie było z powodu konstytucji.

    Aaa, to już wiem do czego służy w Polsce konstytucja. Do tego samego
    co UE - jest na kogo zwalić winę.

    > pisiory zagrały vabank i przegrały

    Tzn?

    > Choć Słowacji, Bałtom, a nawet Chorwacji się udało, zaraz też
    > Bułgaria, a Grecja przetrwała.

    Tylko w Polsce nigdy nie może się udać.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 50. Data: 2022-09-07 16:03:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Tylko wiesz - jak wczesniej to mysmy jezdzili na Slowacje na narty,
    > bo podobnie drogo, czy nawet taniej (niz Zakopane), a lepiej,
    > tak potem oni jezdzili do nas na narty.
    > Bo troche gorzej, ale duzo taniej.

    No tak, wszystko się zgadza. Tam mają euro i rządy nie mogą sobie
    pogrywać walutą tak łatwo.

    W czasach komuny ludzie z Zachodu także jeździli na Wschód, bo tu było
    taniej. Później zresztą także. Po prostu mieli lepszą, stabilniejszą
    i silniejszą walutę. To absolutnie nie znaczy, że chcieliby np. zarabiać
    w naszej walucie, nic z tych rzeczy.

    Powiedzmy sobie szczerze, Słowacy przyjeżdżają do nas jak obywatele
    pierwszego świata do państwa trzeciego świata. Mieliśmy szanse, zresztą
    cały czas mamy, ale wszyscy wolą dotacje, dopłaty, 500+, waloryzacje
    itd. - zamiast w końcu wziąć się do roboty i przestać patrzeć na innych.

    A czemu w czasie przeszłym?
    --
    Krzysztof Hałasa