  • 11. Data: 2021-11-28 23:12:00
    Temat: Re: Lukas bank
    Od: Grzexs <g...@w...pl>

    > bardzo mozliwe ... ale co za twor ten ETOB?
    > Takie ZETO 2 ?

    Tak, dokładnie. Zdaje się mieli tam troszkę nowocześniejszy komputer z
    większą mocą przetwarzania. Ale co, to nie wiem. ETOB to skrót od
    ,,Elektroniczna Technika OBliczeniowa". Na pewno toto powstało przed
    rokiem 1976. Byłem tam raz czy dwa dziecięciem będąc.

    --
    Grzexs

  • 12. Data: 2021-11-29 12:24:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-28 o 23:12, Grzexs pisze:

> [...]
    > ,,Elektroniczna Technika OBliczeniowa". Na pewno toto powstało przed
    > rokiem 1976. Byłem tam raz czy dwa dziecięciem będąc.

    W okolicach 1970 widziałem komputer na przekaźnikach programowany
    kabelkami z wtyczkami bananowymi. Był używany tylko do wyliczenia listy
    płac bo do innych rzeczy był za wolny.
    Nie znam typu. Pamiętam jak to wyglądało i co mi mówiono, ale czy
    prawda, czy półprawda to nie wiem.
    P.G.

  • 13. Data: 2021-11-29 12:58:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2021 12:24:24 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > płac bo do innych rzeczy był za wolny.
    > Nie znam typu. Pamiętam jak to wyglądało i co mi mówiono, ale czy

    Ja tego nie widzialem, ale chodzi mi po glowie, ze to sie nazywalo
    maszyna ksiegująca np Aritma, Ascot

    O,
    https://www.youtube.com/watch?v=c644r8qGDBA
    https://www.youtube.com/watch?v=rCWv7tla4QQ

    Tak swoja droga - modne przed laty "paski wyplaty", to chyba z czegos
    takiego ...

    J.

  • 14. Data: 2021-11-29 13:51:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-11-29 o 12:58, J.F pisze:

    > Ja tego nie widzialem, ale chodzi mi po glowie, ze to sie nazywalo
> [...]

    To co ja widziałem to zupełnie coś innego.
    Gabaryty mniej więcej długiego (1,5m) biurka (może trochę wyższe), a
    wygląd obudowy jak jakiejś maszyny (tokarki itp). Na górnej, skośnej
    powierzchni masa gniazdek bananowych obwieszona masą różnej długości
    kabelków powtykanych w te gniazdka.
    To było:
    - na pewno w Olsztynie,
    - na pewno w Ośrodku Obliczeniowym,
    - chyba PKP.
    OIDP to wygenerowanie tej listy płac (nie wiem dla ilu pracowników)
    zajmowało ze 3 dni i podobno miewali z tą maszyną częste problemy (jedna
    wtyczka nie kontaktuje i ...).
    OIDP to lada miesiąc mieli już przestać jej używać, albo już wtedy była
    to tylko historia.
    A gdzie wyniki były wyprowadzane to nie wiem. Na hali w pobliżu tej
    maszyny nie pamiętam żadnej drukarki.
    P.G.

  • 15. Data: 2021-11-29 14:55:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 29 Nov 2021 13:51:03 +0100, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > wygląd obudowy jak jakiejś maszyny (tokarki itp). Na górnej, skośnej
    > powierzchni masa gniazdek bananowych obwieszona masą różnej długości

    Wydawalo mi sie, ze gdzies pod tą Ascotą jest szafa z przekaznikami
    ... ale nie, to czysto mechaniczne.

    Ascota liczy pierwiastek
    https://www.youtube.com/watch?v=9sUsiYnHwqI

    jak oni ja "zaprogramowali" ?
    Ponoc tu jest wyjasnienie:
    https://alple.net/arif-ru/ascota170/assembler170/sqr
    t.htm

> [...]
    > wtyczka nie kontaktuje i ...).
    > OIDP to lada miesiąc mieli już przestać jej używać, albo już wtedy była

    PKP lubi zabytki :-)
    Jedna z ostatnich Odr ponoc pracowala na PKP we Wroclawiu.

    I w Lublinie
    https://www.computerworld.pl/news/Wylaczono-ostatni-
    komputer-Odra-w-Polsce,358487.html

    Poki dziala ... nie zmieniac :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=kBX7MPg05oM
    Ktory to byl rok?

    podobno tez 2010
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odra_1305#Ostatnie_kom
    putery_Odra_z_serii_1305

    J.

  • 16. Data: 2021-11-29 22:32:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" so2d98$uak$1$P...@n...chmurka.net

    > W okolicach 1970 widziałem komputer na przekaźnikach programowany

    Określenie 'elektronika na przekaźnikach' ogólnie jest
    sarkazmem, ale być może naprawdę taka elektronika ;) istniała...

    > kabelkami z wtyczkami bananowymi.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2021-11-29 22:42:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F" 7kqxvcbxjw3x.9r2xkqdpdyjj$....@4...net

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Odra_1305#Ostatnie_kom
    putery_Odra_z_serii_1305

    JC systemu Odra 1305, jedna z nich została odkupiona przez
    Muzeum AGH w 2011[5], a obecnie po odrestaurowaniu jest
    prezentowana w trybie pracy w Muzeum
    Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach

    Ciekawe, czy czyta półcalowe tasiemki -- i czy można tam
    (lub raczej -- bliżej mnie) przeczytać taką tasiemkę za freeko. ;)
    (przeczytać i efekt zapisać na flaszce...)

    Ewentualnie mógłbym w zamian za odczytanie/skopiowanie podarować
    taką tasiemkę... Mógłbym dorzucić panienki ASCIIarty_styczne na
    perforowanych tasiemkach... Może nawet lustereczka, co mówią
    przecie, gdzie jest koniec na tym/taśmowym świecie... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 18. Data: 2022-02-21 13:26:30
    Od: Tak Nie <t...@g...com>

    poniedziałek, 29 listopada 2021 o 22:44:09 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]
    > (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'
    > `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,

    Jeżeli ustawi się banknot pod światło można sprawdzić, czy widoczny jest znak wodny
    na jego przodzie, pod symbolem nominału znajdującego się po lewej stronie. W
    fałszywce ten znak widoczny jest bez konieczności patrzenia pod światło. Kolejnym
    wartym poznania zabezpieczeniem jest "recto-verso".
    https://www.fxmag.pl/artykul/podrabianie-pieniedzy-p
    oznaj-zabezpieczenia-i-sprawdz-jak-rozpoznac-falszyw
    y-banknot

  • 19. Data: 2022-02-21 13:26:40
    Od: Tak Nie <t...@g...com>

> [...]
    https://www.fxmag.pl/artykul/badanie-lewiatana-dla-6
    9-malych-firm-pogorszyly-sie-warunki-prowadzenia-biz
    nesu