  • 1. Data: 2004-07-18 16:51:52
    Temat: Kredyt na zakup działki - parę pytań
    Od: "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl>

    Witam !

    wiem, że było nieraz, zacząłem od googla, ale mam parę pytań,
    które dla mnie - finansowego laika sa ważne i liczę na Waszą
    pomoc.

    Konkrety: działka wartości 140000zł, wkład własny powiedzmy 25%,
    czas spłaty 12 lat z opcją wcześniejszej spłaty w przeciągu kilku
    najbliższych lat (sprzedaż innej nieruchomości w perspektywie).
    Pytanie zasadnicze dla mnie jest oczywiste: gdzie kredyt i jaki?
    Przekopałem się na kilka sposobów przez portal bankier.pl, podoba
    mi się kompleksowość zawartych tam informacji, jednak pierwsze
    moje pytanie: na ile oni są wiarygodni? Na ile można w ciemno
    ufać ich poradom i wynikom symulacji? I wreszcie czy ten portal
    jakoś znacząco się różni od www.expander.pl?
    Drugie pytanie: z portalu są dostępne statystyki dotyczące m.in.
    walut w jakich są zawierane kredyty. Z obcych bezapelacyjnie
    króluje CHF, jednak na pierwszym miejscu, wyprzedzając CHF o
    ponad 8% stoi PLN. Dlaczego? Przy symulacji kredytu wykonywanej
    na chwilę obecną, różnica w kredycie zawieranym w PLN i CHF jest
    bardzo duża, juz sama rata miesięzna różni mi się o niemal 300zł.
    Dlaczego mimo to tyle osób wybiera PLN? Czyżby długoterminowe
    prognozy tak źle wróżyły naszej walucie? Jak wspomniałem, jestem
    finansowym laikiem dlatego prosiłbym o rozwinięcie tematu.

    Kolejne pytanie: googlając co i rusz napotykałem się na dyskusje
    z tej grupy zaczynające się od pytania jaki/gdzie kretyt.
    Polecacie pzeróżne banki, ale ja nie o tym. Z symulacji w
    bankier.pl na pierwszym miejscu dość mocno wysuwa mi się kredyt
    Millekredyt Dom w banku Millenium. Cos na ten temat? Jakieś
    za/przeciw?
    Na drugim miejscu, z niewiele gorszymi warunkami wyszedł mi
    Fortis Bank. Co wybrać? Może jakies wasze sugestie?

    I ostatnie pytanie. Przy kredytach w CHF bardzo mi się podoba
    obecne oprocentowanie. Wynoszące około 1,5%. Jak wygląda
    zawieranie kredytu ze stałą stopą procentową? Czy dobrze myślę,
    że przy takiej stopie ewentualne późniejsze podwyżki stóp mnie
    już nie obchodzą i jedyne, co mogę stracić, to zmiany kursu CHF?
    Warto?

    J.

  • 2. Data: 2004-07-18 17:36:05
    Temat: Re: Kredyt na zakup dzia?ki - par? pyta?
    Od: Jacek <j...@-...devguide.net>

    Jarek P. wrote:

> [...]
    > najbliższych lat (sprzedaż innej nieruchomości w perspektywie).
    > Pytanie zasadnicze dla mnie jest oczywiste: gdzie kredyt i jaki?

    poszukaj informacji na stronach bankow i podzwon do infolinii. tam
    znajdziesz interesujace Cie dane. po prostu wybierz bank, w ktorym
    wziecie kredytu i jego wczesniejsza splata bedzie najtansze. potem
    dokladnie przestudiuj regulaminy i tabele oplat (zwroc szczegolna uwage
    na pozycje typu promesa, oplata manipulacyjna oplata/kara za
    wczesniejsza splate, itp). jezeli posiadasz zdolnosc kredytowa, to
    zaproponowany przez ciebie wklad wlasny otwiera ci drzwi do wielu bankow.

> [...]
    > moje pytanie: na ile oni są wiarygodni? Na ile można w ciemno
    > ufać ich poradom i wynikom symulacji? I wreszcie czy ten portal

    symulacje on-line sa malo wiarygodne, podobnie malo wiarygodnie sa
    symulacje podawane przez konsultantow tele/info/linii. troche bardziej
    wiarygodne sa symulacje przygotowywane przez konsultantow w oddzialach
    bankow, ale tu oplaca sie rozmawiac tylko z osobami z kilkuletnim
    (przynajmniej 3-4 lata) doswiadczeniem w prowadzeniu kredytow, najlepiej
    z dostepem do kolegow/kolezanek zajmujacymi sie tym samym, rowniez od
    wielu lat. zmniejszy to wydzielanie piany w ustach.

    > Dlaczego mimo to tyle osób wybiera PLN? Czyżby długoterminowe
    > prognozy tak źle wróżyły naszej walucie? Jak wspomniałem, jestem
    > finansowym laikiem dlatego prosiłbym o rozwinięcie tematu.

    moze to przez niewiedze, albo chec zminimalizowania ryzyka. podejrzewam
    jednak, ze to rezultat celowego dzialania 'doradcow' kredytowych: "skoro
    zarabia Pan/Pani w zlotowkach, to moze lepiej zabezpieczyc sie przed
    roznicami w kursie CHF i wziac kredyt w PLN. bedzie drozszy, ale to sie
    oplaci..." zapominaja, ze oplaci sie to bankom, nie klientowi, ale tego
    juz klient nie sprawdza, przeciez doradca wie najlepiej.

> [...]
    > że przy takiej stopie ewentualne późniejsze podwyżki stóp mnie
    > już nie obchodzą i jedyne, co mogę stracić, to zmiany kursu CHF?

    nie dotycza Cie rowniez obnizki stop :-) w chwili podpisywania umowy,
    taki kredyt bedzie pewnie drozszy od kredytu o zmiennej stopie
    procentowej. poza tym, banki zwykle ograniczaja niezmiennosc stop do
    kilku lat (roku?), wiec trudno sie zabezpieczyc na 100%.

    oczywiscie caveat emptor i powyzsze nie jest porada finansowa.

    jacek (ciagle cwiczacy temat kredytu hipotecznego)

  • 3. Data: 2004-07-19 08:02:33
    Temat: Re: Kredyt na zakup działki - parę pytań
    Od: "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl>

    "Jacek" <j...@-...devguide.net> wrote in message

> [...]
    bardziej
    > wiarygodne sa symulacje przygotowywane przez konsultantow w

    Ale właśnie: konsultantowi w oddziale banku będzie zależało na
    zawarciu umowy jak najkorzystniejszej dla banku, nie dla mnie. Tu,
    taki podobno niezależny konsultant przynajmniej w teorii będzie
    działał w moim interesie. Z opinii, jakie znalazłem w necie wynika mi,
    że oni pomagają. Dobrze myślę?

    > nie dotycza Cie rowniez obnizki stop :-)

    Tak, ale przy stopie obecnej wynoszącej 1,5% dalsza obniżka jest już
    chyba mało prawdopodobna a jeśli nawet będzie, to już siłą rzeczy
    niewielka.

    > w chwili podpisywania umowy,
    > taki kredyt bedzie pewnie drozszy od kredytu o zmiennej stopie

    Z symulacji wynika mi dość nieduża różnica. Ale tak jak mówisz,
    porozmawiam konkretnie i zobaczymy.

    Dzięki za rady, pozdrawiam

    J.