    From: Pete <n...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Kredyt eko i wibor
    Date: Thu, 29 Apr 2021 08:08:23 +0200

    Hello, Adam.
    On 29.04.2021 00:34 you wrote:

> [...]
    > ostatnia rata nieco się różniła. Teraz dostałem z jakiegoś ING
    > symulację z dopiskiem: "(...)Jednym z elementów zmiennego
    > oprocentowania jest indeks WIBOR. Zmiana indeksu WIBOR wpływa na
    > oprocentowanie Państwa linii kredytowej. Jeśli indeks WIBOR
    > wzrośnie, miesięczne odsetki również wzrosną. Jeśli zaś indeks WIBOR
    > zmaleje - miesięczne odsetki zmaleją(...)" O co chodzi? Chcę wziąć
    > konkretną kwotę i płacić co miesiąc jakąś tam ratę. Ile jakiś tam
    > wibor może namieszać? Czy jest to jakiś ułamek procenta od kwoty
    > miesięcznej (czyli np. zamiast 900 zł/mc będzie 905 zł/mc), czy to

    WIBOR, to ogólnie rzecz biorąc oprocentowania po jakim banku sobie
    pożyczają pieniądze.
    Jeśli masz ofertę ING, to zapewne jest tam WIBOR 6M czyli oprocentowanie
    "pożyczek międzybankowych" na okres 6 miesięcy.
    Teraz ma minima historyczne, ok. 0,2% więc w oprocentowaniu stanowi
    ułamek odsetek.
    Popatrz sobie jaki był WIBOR przed pandemią - za chwilę wróci do tych
    poziomów. Czyli że oprocentowanie łączne (marża + WIBOR) wzrośnie od 1
    do 1,5%. Czyli jak teraz masz w ofercie 2,5%, to za chwilę będzie to 3,5
    - 4%.

    Jeśli to jest WIBOR 6M to aktualizacja oprocentowania wykonywana jest co
    6 miesięcy. Jeśli 3M - to co 3 miesiące.

    Po takim przeliczeniu dostajesz z banku nowy harmonogram z nowymi
    kwotami rat.

    I za pół roku kolejny.

    Jeśli w ciągu tego pół roku, WIBOR 6M się nie zmieni, to rata też się
    nie zmieni.

    > Konkretnie: chodzi mi o kredyt ekologiczny w kwocie ok. 60 tys. zł.

    Za mało danych. Znajdź jakiś kalkulator w sieci i wprowadź sobie dane
    które masz teraz w kalkulacji a potem zwiększ oprocentowanie o 1 i o
    1,5% i zobacz jak ci się zwiększa odsetki.

    > Jeszcze jedno pytanie: w niektórych bankach jest to nazwane
    > "kredyt", a w innych "pożyczka". Czy to jest jakaś różnica?

    Tu ci nie pomogę. Wydaje mi się że kredyt jest celowy (musisz rozliczyć
    inwestycję na którą bierzesz kredyt, że faktycznie zakupiłeś to co
    kredytujesz). Pożyczka nie ma takich wymagań. Bierzesz kasę i to
    wszystko. Dlatego zwykle pożyczka jest wyżej oprocentowana.

    > Ktoś brał już jakiś kredyt na cele ekologiczne? Są to m.in:
    > docieplenie, panele fotowoltaiczne, samochód hybrydowy.

    Ja nie.

    > Wychodzi to istotnie taniej np. od zwykłego kredytu samochodowego?

    Promocje na kredyt na nowe auta to gdzieś widziałem od 7% ale nie
    pamiętam już gdzie.
    Kredyt na używane będzie droższy.

    --
    Pete