  • 1. Data: 2008-08-23 21:06:44
    Temat: KK IKEA (HSBC) i BIK
    Od: Michał Rolka <usenet@moje_nazwisko.info>

    Witam

    Akt I

    W grudniu 2007 dałem się namówić sympatycznej agentce w Ikei na ich
    kartę. Ale kiedy karta przyszła, mizerny przyznany limit, brak podglądu
    przez Internet i zapis w regulaminie o pełnej odpowiedzialności klienta
    za transakcje przez Internet szybko mnie z niej wyleczyły i
    zrezygnowałem - nawet nie aktywując przeciąłem ją i odesłałem wraz z
    wypowiedzeniem umowy. Zdążył przyjść jeden pusty wyciąg i zapadła cisza...

    Akt II

    Wiedziony babs^W wrodzoną ciekawością wypełniłem wniosek o raport
    rozszerzony o sobie z BIK. Raport nadszedł...

    Akt III

    W raporcie jest wyszczególniona KK z HSBC jako aktywna (i jej limit
    sumuje się z moimi dwoma "żywymi" KK). ... mać!

    Akt IV

    Dzwonię do HSBC z prośbą o wyjaśnienie. W ich systemie karta jest
    podobno zamknięta. Uzyskuję obietnicę ponownego przesłania informacji o
    zamknięciu rachunku do BIK.

    Akt V - być może nastąpi. Za jakiś czas znowu wystąpię o raport, ale nie
    będzie to prędko.

    PS. W raporcie widniała - jako zamknięta - moja KK BZWBK, którą
    zamknąłem w 2004r., natomiast nie było ani śladu po zamkniętej w ub.
    roku KK Lukas.

    --
    Michał Rolka
    http://mrc.tychy.pl/

  • 2. Data: 2008-08-23 21:18:14
    Temat: Re: KK IKEA (HSBC) i BIK
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    Michał Rolka pisze:
    > PS. W raporcie widniała - jako zamknięta - moja KK BZWBK, którą
    > zamknąłem w 2004r., natomiast nie było ani śladu po zamkniętej w ub.
    > roku KK Lukas.

    Czyli caly ten BIK g*wno wart. Ja mialem juz lacznie pewnie z
    kilkanascie KK (teraz mam 3). Jak polowa z tego jest niezamknieta w BIK
    to marnie to widze. Niebawem wystepuje o raport i wole nie myslec co tam
    zastane...

    --
    Mithos

  • 3. Data: 2008-08-25 11:41:49
    Temat: Przechowywanie danych w BIK [było: KK IKEA (HSBC) i BIK]
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    Michał Rolka <usenet@moje_nazwisko.info> wrote:
    > PS. W raporcie widniała - jako zamknięta - moja KK BZWBK, którą
    > zamknąłem w 2004r., natomiast nie było ani śladu po zamkniętej w ub.
    > roku KK Lukas.

    A podpisywałeś w Lukasie deklarację zgody na przetwarzaniu danych
    przez BIK po zamknięciu rachunku? Bo domyślnie dane są usuwane
    z bazy po zamknięciu rachunku, potrzebna jest jawnie wyrażona
    wola kredytobiorcy, żeby takie dane były przechowywane - i to
    maksimum 5 lat, potem znikają. Uważam, że to durnowate prawo,
    ale cóż, takich mamy prawodawców.

    Teraz chyba banki (przynajmniej niektóre) dołączają do umów
    taką klauzulę, wystarczy odhaczyć i się podpisać. Przy starych
    umowach czegoś takiego nie miałem i zgody nie było. Musiałem
    wysłać ekstra pismo w tej sprawie, ale jeszcze nie sprawdzałem,
    czy poprawili informację w BIKu.

    Oczywiście to dotyczy sytuacji, gdy kredyt jest prawidłowo
    obsługiwany. Jeśli były jakieś problemy, to zgoda na przetwarzanie
    nie jest wymagana.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 4. Data: 2008-08-25 11:46:50
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    Mithos <f...@a...pl> wrote:
> [...]
    > kilkanascie KK (teraz mam 3). Jak polowa z tego jest niezamknieta w BIK
    > to marnie to widze. Niebawem wystepuje o raport i wole nie myslec co tam

    Raczej spodziewaj się, że dane z BIKu zniknęły (bo nie było Twojej
    jawnej zgody na przetwarzanie, albo bank nie odnotował tej zgody
    w danych przesyłanych do BIK). I taką zajefajną historię kredytową
    (kilkanaście kart, ho ho!) szlag jasny trafił.

    Ja na wszelki słuczaj przechowuję archiwalne umowy kredytowe,
    w razie, gdybym potrzebował wykazać, że żyję na tym świecie
    i korzystam z usług bankowych dłużej niż 5 lat.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 5. Data: 2008-08-25 12:01:44
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 25 Aug 2008 11:41:49 +0000, Piotr Auksztulewicz napisał(a):

> [...]
    > żeby takie dane były przechowywane - i to maksimum 5 lat, potem znikają.
    > Uważam, że to durnowate prawo, ale cóż, takich mamy prawodawców.

    Wybacz, to jest bardzo dobry przepis. Takie dane powinny być usuwane po
    tym, jak stają się zbyteczne...

    > Musiałem wysłać ekstra pismo w tej
    > sprawie, ale jeszcze nie sprawdzałem, czy poprawili informację w BIKu.

    ... chyba że klient ma ochotę, by po wsze czasy było zapisane, że kredyt
    brał.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 6. Data: 2008-08-26 03:11:13
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    Olgierd <n...@r...org> wrote:

    > Wybacz, to jest bardzo dobry przepis. Takie dane powinny być usuwane po
    > tym, jak stają się zbyteczne...

    Nie wiem, jak dla Ciebie, ale dla mnie wiarygodne (dla banku)
    dane o tym, że od X lat biorę kredyty i wszystkie spłacałem
    w terminie nie są zbyteczne. Są świadectwem mojej rzetelności
    i podstawą zaufania banku do mnie - co może mieć kluczowe
    znaczenie w przyszłości.

    > ... chyba że klient ma ochotę, by po wsze czasy było zapisane, że kredyt
    > brał.

    A w obecnym prawie *nie może* mieć ochoty. Po pięciu latach
    (co to jest pięć lat??!) dane znikają, cześć pieśni. Co więcej,
    domyślnie dane znikają *od razu* - trzeba składać ekstra
    oświadczenie i do tego kopać w dupę bank, żeby zgodnie
    z tym oświadczeniem przekazał informacje do BIKu. Jak na razie
    tylko jeden uwzględnił moje oświadczenie od razu.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 7. Data: 2008-08-26 08:16:43
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 23 Aug 2008 23:06:44 +0200, Michał Rolka napisał(a):

    [ciach]

> [...]
    > zrezygnowałem - nawet nie aktywując przeciąłem ją i odesłałem wraz z
    > wypowiedzeniem umowy. Zdążył przyjść jeden pusty wyciąg i zapadła cisza...

    A co do tej karty Ikea to jest inny piękny kwiatek... Zarówno karta jak
    i PIN przychodzą pocztą zwykłą, z reguły równocześnie ;) Co prawda niby jest
    to ichnie hasło które ma być niezbędne do aktywacji, ale nie zdziwiłbym się
    gdyby się okazało że nie jest aż tak bardzo konieczne - jak znam życie to
    pani po drugiej stronie linii telefonicznej widzi hasło jawnie i tylko musi
    zweryfikować czy osoba aktywująca podaje to samo.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 8. Data: 2008-08-26 08:37:10
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 26 Aug 2008 03:11:13 +0000, Piotr Auksztulewicz napisał(a):

> [...]
    > zbyteczne. Są świadectwem mojej rzetelności i podstawą zaufania banku do
    > mnie - co może mieć kluczowe znaczenie w przyszłości.

    A dlaczego tylko 5 lat? To wynika z przepisów o BIK? (Bo nie chce mis ię
    szukać), czy z własnej woli tego przedsiębiorstwa?