  • 31. Data: 2010-03-16 12:42:56
    Temat: Re: KK Citi a PIN
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    W dniu 2010-03-16 11:35, Olgierd pisze:
    > Dnia Tue, 16 Mar 2010 10:12:44 +0100, Sebastian napisał(a):
    [...]
    > Po trzecie przepis, na który jak sądzę chciałbyś się powołać (art. 28
    > ust. 1 EIP) brzmi "Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby,
    > którym udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny".
    > Tam nie jest napisane "przy użyciu kodu" albo "przy użyciu karty
    > sfałszowanej" -- odpowiedzialność będzie tylko wówczas, kiedy użyto
    > *udostępnionej* karty lub przy pomocy *ujawnionego* kodu.
    >
    > Ergo: pociągi potrafią rozwijać prędkość nawet ponad 300 km/h, ale
    > przecież nie w Polsce, gdzie każdy wie, że przy tej prędkości pasażerowie
> [...]

    Pozostaje poczekać na jakąś aferę skimmingową i zobaczyć czy i jak
    szybko uda się odzyskać pieniądza za transakcje potwierdzone pinem.
    Czytałem, że nowe przepisy jasno precyzują kto ponosi koszty takich
    oszustw ale jakoś nie mogę się pozbyć obaw, że jeśli ofiar nie będzie
    setki albo przynajmniej dziesiątki z np. jednego bankomatu to bank
    bardzo niechętnie uzna że są podstawy uznania skimmingu.

    Sebastian

  • 32. Data: 2010-03-16 12:43:48
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 13:42:56 +0100, Sebastian napisał(a):

    > Pozostaje poczekać na jakąś aferę skimmingową i zobaczyć czy i jak
    > szybko uda się odzyskać pieniądza za transakcje potwierdzone pinem.

    Jestem w 100% pewien, że wszystkie afery skimmingowe zaczynają się w
    bankomatach, a więc kod pin ma jak najbardziej zastosowanie ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl

  • 33. Data: 2010-03-16 13:35:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > Ale przerzuci to ryzyko także w przypadku złożenia podpisu przez osobę
    > nie będącą posiadaczem karty.

    Ale nie na sklep (bo nie moze), tylko na swojego wlasnego klienta.

    > I to jest jedyna różnica między potwierdzeniem transakcji przy pomocy
    > pinu i podpisu.

    I to jest wlasnie ten brak roznicy. W obu przypadkach klient dostaje
    w d*.

    No chyba ze zastrzeze karte (zglosi jej utrate) i obejmie go jakis tam
    72-godzinny lub inny okres przed zastrzezeniem. Wtedy roznica PIN vs
    nie-PIN jest istotna. Ale to raczej wyjatek niz regula.

    > Jednakowoż wyciek pin wskutek okoliczności, za które
    > klient nie ponosi odpowiedzialności nie powoduje przerzucenia nań
    > odpowiedzialności.

    Tylko ciekawe kto to ma udowodnic. To moze byc jasne w przypadku
    "duzego" skimmingu np. w bankomacie (gdzie wydawca karty nie placi tak
    czy owak), ale juz niekoniecznie nawet przy wycieku danych z banku,
    o ktorym bank wie (mam na mysli wczesniejsze transakcje, bo blokady
    kart, zmiany PINow itd. w takiej okolicznosci bank raczej wykona).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 34. Data: 2010-03-16 13:36:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Sebastian <n...@n...com> writes:

    > Jakie to okoliczności? I jak chcesz to udowodnić?
    > Klient *ZAWSZE* ponosi odpowiedzialność za transakcje wykonane z użyciem
    > PIN.

    RTF ustawe, po co bym takie rzeczy pisal w ogole.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 35. Data: 2010-03-16 14:38:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 14:35:30 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Ale nie na sklep (bo nie moze), tylko na swojego wlasnego klienta.

    Owszem, w przypadku posłużenia się skradzioną lub zgubioną kartą
    posiadacz ponosi odpowiedzialność za transakcje do wysokości 150 euro.
    Patrząc do ustawy można powiedzieć, że nie ma tu różnicy czy karta jest
    na pin czy na podpis -- podobnie nie ma jej w przypadku operacji o
    wartości przekraczającej ten próg bądź w przypadku zgłoszenia utraty
    karty.

    Natomiast przepis nie ma zastosowania w przypadku np. zeskimowania karty
    (bo to nie jest karta utracona).

    Do dyskusji jest także zakres odpowiedzialności sprzedawcy w przypadku
    przyjęcia transakcji taką kartą, ale przy sfałszowanym podpisie. To mi
    jednak pachnie jakąś kolizją norm o odpowiedzialności ;-)

> [...]
    > ktorym bank wie (mam na mysli wczesniejsze transakcje, bo blokady kart,
    > zmiany PINow itd. w takiej okolicznosci bank raczej wykona).

    Ależ niczego nie musi udowadniać. Art. 28 ust. 1 EIP nie wprowadza tego
    rodzaju domniemania, które posiadacz karty musiałby obalać.

  • 36. Data: 2010-03-16 21:24:12
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 01:05:46 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Nic z tych rzeczy. Bank nie ma prawa tak sobie po prostu przerzucic
    > ryzyka na sprzedawce, jesli wina lezy po jego stronie (a tak jest, jesli
    > fraud zostal dokonany skradziona lub podrobiona karta).

    Jeśli karta jest na podpis, to podpis nie będzie zgodny ze wzorem - więc
    koszty fraudu przejmie sprzedawca. Przy PINie sprzedawca nie ma możliwości
    zweryfikowania czy płaci właściciel karty czy złodziej - więc bank nie może
    na sklep przerzucić odpowiedzialności.

    > Bez zartow, ubezpieczyciel sam ustala warunki wspolpracy z takim
    > klientem, jak bank?

    No dobra, bardziej jest to starcie na równym poziomie - w przeciwieństwie do
    stosunku bank-sklep, gdzie bank mówi "bierz POSa na naszych warunkach albo
    spadaj".

    > RTF ustawa, ta okresla ze sam PIN to zdecydowanie za malo.

    Mnie nie obchodzi ustawa, mnie obchodzi to że zanim skończy się proces to
    będę goły i wesoły.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 37. Data: 2010-03-16 21:27:47
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 08:24:04 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):
> [...]
    > pinu i podpisu. Jednakowoż wyciek pin wskutek okoliczności, za które
    > klient nie ponosi odpowiedzialności nie powoduje przerzucenia nań

    Problem w tym, że jedynie można wykazać że klientowi wykradziono PIN - gdy
    akurat trafi się głośna akcja ze skimmingiem. Gdy wpisywany PIN przyuważy
    dres stojący za Tobą w markecie to nijak nie udowodnisz że nie przekazałeś
    komuś PINu. Zresztą patrz np. regulamin mBanku, gdzie jasno piszą że
    wszystkie transakcje z PINem są uznawane za dokonane przez właściciela
    karty. I powodzenia...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 38. Data: 2010-03-16 23:27:17
    Od: Jacenty <j...@w...pl>

    On 16 Mar, 22:27, Jacek Osiecki <j...@c...pl> wrote:
    Zreszt patrz np. regulamin mBanku, gdzie jasno pisz e
    > wszystkie transakcje z PINem s uznawane za dokonane przez w a ciciela
    > karty.

    Bardzo ciekawy wątek poruszyłeś. Od kiedy mBank wprowadził karty na
    PIN, niepokoi mnie ten zapis w regulaminie. Na chłopski rozum wydaje
    on mi się sprzeczny z duchem Ustawy o EIP. Mam rację, czy przesadzam?
    I dlaczego kilka innych banków które znam nie wprowadziło takich
    zapisów?
    Czy słuszne jest podejrzenie, że wielokrotnie chwalony na tej grupie
    Citek albo np WBK mając bardziej przyjazne zapisy w regulaminach, daje
    większą szansę na skuteczne wyreklamowanie oszukańczych transakcji?

  • 39. Data: 2010-03-17 08:46:45
    Od: Robert Kois <k...@h...pl>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 21:24:12 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

> [...]
    > zweryfikowania czy płaci właściciel karty czy złodziej - więc bank nie może

    Przy podpisie sklep też nie ma ma możliwości zweryfikowania czy płaci
    właściciel. Raczej na kasach doświadczonych grafologów nie ma, a podpisanie
    się podobnie nie jest problemem.

    --
    Kojer

  • 40. Data: 2010-03-17 10:19:37
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 17 Mar 2010 09:46:45 +0100, Robert Kois napisał(a):
    > Przy podpisie sklep też nie ma ma możliwości zweryfikowania czy płaci
    > właściciel. Raczej na kasach doświadczonych grafologów nie ma, a podpisanie
    > się podobnie nie jest problemem.

    To wie każdy, co nie zmienia faktu że teoretycznie sprzedawca ma obowiązek
    zweryfikować podpis - i błędna weryfikacja go obciąża. Owszem, niemiłe dla
    sklepu - ale najistotniejsze jest chronienie najsłabszej strony czyli
    klienta.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944