  • 11. Data: 2019-02-19 11:56:44
    Temat: Re: ING Business - zmiany TOiP
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 19 lutego 2019 11:20:08 UTC+1 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
    > On 2019-02-18, Kamil Jońca wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Bo 1-os DG to najtańszy podatkowo (liniowe 19%) sposób na osobiste
    > dochody, a przy tym nie wymaga to wielkich wysiłków księgowych?
    > To tak na przykład. :)

    "Osobiste" w znaczeniu pseudo-DG, czyli robieniu na DG tego, co powinno być robione
    na etacie, żeby zaoszczędzić na ZUSie i podatku?
    Czy "osobiste" w znaczeniu pensji/zysku szefa/właściela dużej firmy?

  • 12. Data: 2019-02-19 12:08:42
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Wojciech Bancer <w...@g...com> writes:

> [...]
    >
    > Bo 1-os DG to najtańszy podatkowo (liniowe 19%) sposób na osobiste
    > dochody, a przy tym nie wymaga to wielkich wysiłków księgowych?

    Mówiąc "duże DG" miałem na myśli nie tylko obroty/przychody, ale
    np. zatrudnionych "kilkudziestu" pracowników.

    KJ

    If in any problem you find yourself doing an immense amount of work, the
    answer can be obtained by simple inspection.

  • 13. Data: 2019-02-19 13:20:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-02-19, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > "Osobiste" w znaczeniu pseudo-DG, czyli robieniu na DG tego, co powinno być robione
    na etacie, żeby zaoszczędzić na ZUSie i podatku?
    > Czy "osobiste" w znaczeniu pensji/zysku szefa/właściela dużej firmy?

    Osobiste w sensie pensji/zysku szefa, którą on wykazuje na osobistym PIT i tym się
    wykazuje
    jak chce osobiście kupić fajny dom i wziąć kredyt hipoteczny.

    Jak prowadzisz 1-os DG, to poza oczywistym zagrożeniem w postaci pełnej
    odpowiedzialności
    majątkowej masz też oczywisty zysk - płacisz 19% od (dużego) dochodu raz i masz
    spokój.
    ZUS przy dużym dochodzie jest pomijalny, bo to ryczałt 60% od średniego
    wynagrodzenia.
    W przypadku spółek bardzo szybko się wchodzi na 32% "osobistego" podatku, chyba że
    się ostro kombinuje.

    W przypadku spółki, to ona płaci CIT, ale formalnie te pieniądze są spółki.
    Aby były szefa/właściciela, to musi w jakiś sposób je "zarobić", a to się wiąże
    albo z podwójnym opodatkowaniem (dywidenda), albo opodatkowaniem wg skali (PIT
    za świadczenie usług wobec spółki), albo kombinowaniem w stylu "a tyle na najem,
    a tyle na um. o dzieło, a tyle delegacje, a tyle na to, a tyle na siamto"
    i tworzeniem dziwnych struktur :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 14. Data: 2019-02-19 13:22:08
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-02-19, Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Mówiąc "duże DG" miałem na myśli nie tylko obroty/przychody, ale
    > np. zatrudnionych "kilkudziestu" pracowników.

    Zatrudnienie pracownika księgowo nie jest specjalnie różne "na spółce"
    czy "na DG". Dokładnie te same papiery się ma. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 15. Data: 2019-02-19 13:40:11
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

> [...]

    > Zatrudnienie pracownika księgowo nie jest specjalnie różne "na spółce"
    > czy "na DG". Dokładnie te same papiery się ma. :)

    Wierzę Ci.
    Tyle, że żyłem w przeświadczeniu, że przy DG odpowiada się całym
    majątkiem, a przy zoo (czy podobnej) - do wysokości udziałów.
    KJ

    EMACS = Eight Megabytes And Constantly Swapping

  • 16. Data: 2019-02-19 13:44:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 19 lutego 2019 13:21:17 UTC+1 użytkownik Wojciech Bancer napisał:
> [...]
    wykazuje
    > jak chce osobiście kupić fajny dom i wziąć kredyt hipoteczny.

    Oczywistym jest, że DG daje zysk dla dużych przychodów w postaci liniowego podatku
    oraz ryczałtowego (a jednocześnie niedużego) ZUS - a jako że ZUS jest ryczałtowy to
    do pewnej wysokości przychodów więcej oszczędzisz na ZUSie niż na podatku.
    Oczywiste jest też ryzyko odpowiedzialności całym majątkiem - i wątpię, czy ktoś na
    prawdziwej DG będzie chciał sobie dom na kredyt kupować - no chyba że nie ma innego
    wyboru niż kredyt, bo kasy nie ma, albo też nie ma nikogo, kogo "dozgonną miłość"
    może sobie zapewnić, rozdając cały majątek.

    Szef może sobie zmniejszyć potrzebne dochody o utrzymanie (a przynajmniej mieszkanie)
    i samochód - choć dla dużych dochodów to zaczyna być rzeczywiście jakieś 10%.

    A czy nie można połączyć zalet tych dwóch metod - czyli pracować, prowadząc DG - i
    tak płacić podatek i ZUS - wystawiając faktury dla swojej spółki, która ma
    "odpowiedzialność ograniczoną"?
    I jeszcze zarobić, bo właściwie ZUS może być zapłacony przez spółkę dla prezesa na
    1/16 etatu za najniższą krajową - chyba że to już przejdzie, bo od DG zawsze trzeba
    zapłacić ZUS, nawet jak jesteś na etacie, to nie umowa o dzieło - hmmm, a może ZUS
    nie trzeba, a tylko DG-ową składkę zdrowotną?

  • 17. Data: 2019-02-19 18:59:31
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-02-19, Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Wierzę Ci.
    > Tyle, że żyłem w przeświadczeniu, że przy DG odpowiada się całym
    > majątkiem, a przy zoo (czy podobnej) - do wysokości udziałów.

    Członek zarządu odpowiada swoim majątkiem, aczkolwiek fakt, jest
    to trudniejsze do przeprowadzenia (najpierw dochodzenie z majątku
    spółki musi okazać się bezskuteczne). Art. §299 k.s.h.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 18. Data: 2019-02-19 19:08:35
    Od: Andrzej Kłos <a...@w...pl>

    Kamil Jońca pisze:

    > Tyle, że żyłem w przeświadczeniu, że przy DG odpowiada się całym
    > majątkiem, a przy zoo (czy podobnej) - do wysokości udziałów.

    "Istotą spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest to, że za
    zobowiązania spółki spółka odpowiada jedynie swoim majątkiem, natomiast
    wspólnicy do wysokości swoich wkładów. Należy jednak zaznaczyć, że w
    przypadku wspólników odpowiedzialność ta nie dotyczy bezpośrednio ich
    sfery majątkowej. Ryzykiem jakie ponoszą jest możliwość straty wkładów
    lub też innych świadczeń wniesionych do spółki.

    Sytuacja *może* się zmienić, gdy osoba będąca wspólnikiem jest
    jednocześnie członkiem zarządu spółki. - Zgodnie z artykułem 299 § 1
    k.s.h. jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna,
    członkowie zarządu odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania."

    "odpowiedzialność członka zarządu *może* zostać uchylona."

    Słowo klucz: może. Jeżeli spełnione były pewne warunki. Więc: sp. z o.o.
    nie chroni majątku wspólników/udziałowców, jeżeli są członkami zarządu -
    z automatu. Trzeba się postarać. I przekonać o tym sąd.

  • 19. Data: 2019-02-19 19:08:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-02-19, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > innego wyboru niż kredyt, bo kasy nie ma, albo też nie ma nikogo, kogo "dozgonną
    > miłość" może sobie zapewnić, rozdając cały majątek.

    A czemuż to nie? Kredyt hipoteczny to najtańszy kredyt.
    Ja mam i prawdziwą DG (freelancer/kontraktor w branży IT),
    z minimalnymi kosztami (ot raz na jakiś czas laptop w leasing)
    i mam mieszkanie na kredyt.

    Nie wiem czy chciałbym (w przypadku posiadania takich zasobów wolnej
    gotówki) całość przeznazyć na jedno mieszkanie. Wydawałoby mi się to raczej
    bez sensu, wolałbym albo kupić kilka (kredytując się), albo przeznaczyć
    część pieniędzy na inne inwestycje.

    > A czy nie można połączyć zalet tych dwóch metod - czyli pracować, prowadząc
    > DG - i tak płacić podatek i ZUS - wystawiając faktury dla swojej spółki,
    > która ma "odpowiedzialność ograniczoną"?

    A członkiem zarządu tejże spółki to jaki słup będzie? :)
    Bo jak tenże sam, prowadzący DG, to specjalnie go to nie ratuje.
    Przekazanie majątku na członków rodziny, to też nie zawsze ratuje
    (istnieje instytucja skargi pauliańskiej).

    Oczywiście istnieją osoby które w taki sposób konstruują biznesy,
    że dochodzenie swoich roszczeń jest mocno utrudnione, ale z takimi
    osobami po prostu nie warto robić interesów, bo prędzej czy później
    źle się to dla Ciebie skończy. :)

> [...]
    > trzeba zapłacić ZUS, nawet jak jesteś na etacie, to nie umowa o dzieło - hmmm,
    > a może ZUS nie trzeba, a tylko DG-ową składkę zdrowotną?

    Jak masz etat z kwotą >= min. wynagrodzenia, to w DG płacisz jedynie zdrowotne.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 20. Data: 2019-02-19 22:40:01
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Tue, 19 Feb 2019 01:12:57 -0800 (PST), Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> wrote:

    >Bardziej to było do WAM - takie podprogowe pytanie, czy grupę naprawdę czyta aż tak
    wielu korzystających z ing business? Choć kto wie, może tak.
    Może nie, może tak :) Gdzieś te grupowe spółki rachunki muszą mieć.
    A wątek się rozwinął ;)

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?