  • 1. Data: 2002-06-01 20:26:25
    Temat: Banki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego
    Od: "minik" <m...@m...net>

    "Banki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego

    Ani Pekao SA, ani PKO BP nie zamierzają od sierpnia tego roku przyjmować
    dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym - wynika z informacji
    zabranych przez PAP. Nie są do tego przygotowane również warszawskie urzędy
    skarbowe.

    Ustawa o podpisie elektronicznym wchodzi w życie w połowie sierpnia tego
    roku. "Nie zakładamy, że w kontaktach z klientami nasz bank zacznie taki
    podpis wykorzystywać od razu w momencie wejścia w życie ustawy" - powiedział
    rzecznik prasowy Pekao SA, Sebastian Łuczak.

    Zdaniem Łuczaka, bank chce poczekać, aż stosowanie takiego podpisu
    upowszechni się.

    "Nie chcemy eksperymentować na sobie i naszych klientach" - powiedział.

    Dodał jednak, że podpis elektroniczny na pewno ułatwia kontakty banku z
    klientem. Ocenił przy tym, że dużo czasu upłynie, zanim podpis elektroniczny
    stanie się w Polsce powszechny.

    Wyjaśnił przy tym, że wprowadzenie możliwości przyjmowania podpisu
    elektronicznego przez bank wiąże się z dużymi kosztami.

    "Żeby wprowadzić takie usługi, banku musi dysponować dużą liczbą
    potencjalnych chętnych. A my nie oceniamy, aby potencjał na korzystanie z
    podpisu elektronicznego był wysoki" - zaznaczył Łuczak.

    Dodał, że z podpisu elektronicznego mogłyby skorzystać osoby, które nie są
    stałymi klientami banku i dokonują pojedynczych transakcji lub też nowi
    klienci banku.

    Zdaniem Łuczaka, w kontaktach ze stałymi klientami bank już wcześniej
    wprowadził rozwiązanie, które zastępuje wprowadzany od połowy sierpnia
    podpis elektroniczny.

    Osoby, które obsługiwane są przez bank za pośrednictwem komputera, otrzymują
    specjalne urządzenia, tzw. tokeny, i za ich pomocą kontaktują się z bankiem.

    "Nie widzimy sensu, aby nasze rozwiązanie, które dobrze funkcjonuje,
    natychmiast zastępować podpisem elektronicznym tylko dlatego, że zostanie on
    wprowadzony" - podkreślił Łuczak.

    Również klienci PKO BP nie od razu będą mogli posługiwać się takim podpisem.
    Praktyczne stosowanie takiego podpisu bank chce wprowadzić jednak do końca
    tego roku.

    "Od dnia wejścia w życie tej ustawy żadna instytucja nie będzie mogła
    prawdopodobnie stosować takiego podpisu, gdyż na razie brak przepisów
    wykonawczych" - powiedział Andrzej Nowak z biura prasowego PKO BP.

    Rzecznik prasowy BPH-PBK SA, Marek Kłuciński zapewnił, że bank przygotowuje
    się do możliwości przyjmowania dokumentów opatrzonych podpisem
    elektronicznych już od wejścia w życie ustawy.

    "Chcemy wprowadzić w naszych regulaminach takie zapisy, aby to obowiązywało
    od sierpnia tego roku" - powiedział Kłuciński.

    Przedstawiciele banków podkreślają, że taki podpis będzie bezpieczny, biorąc
    pod uwagę wszystkie do tej pory opracowane zabezpieczenia. Zwracają jednak
    uwagę, że w praktyce okaże się najlepiej, czy obecny poziom zabezpieczeń, w
    tym autoryzacji takiego podpisu, będzie wystarczający.

    Na razie warszawskie urzędy skarbowe nie są również przygotowane do
    przyjmowania dokumentów opatrzonych podpisem elektronicznym. Jednak
    pracownicy urzędów zapewniają, że w razie potrzeby zostaną szybko
    przeszkoleni i zaopatrzeni w niezbędne urządzenia.

    Od 17 sierpnia wszyscy, którzy będą chcieli posługiwać się podpisem
    elektronicznym, będą mogli odebrać taki podpis, zapisany na odpowiednim
    nośniku. Weryfikacją danych osobowych i wydawaniem certyfikatów z podpisem
    zajmie się prawdopodobnie biuro obsługi klientów Telekomunikacji Polskiej
    SA.

    Zanim podpis zostanie wydany, konieczna będzie najpierw weryfikacja danych
    osobowych.

    Do 28 czerwca Ministerstwo Gospodarki przekaże do akceptacji Rady Ministrów
    projekt rozporządzenia do ustawy o podpisie elektronicznym. Rozporządzenie
    wskaże firmy, które zajmą się weryfikacją takiego podpisu.

    Podpis można zapisać na dyskietce, za pośrednictwem poczty elektronicznej na
    twardym dysku, albo na specjalnej karcie z mikroprocesorem. Na razie nie
    wiadomo jednak, na jakich nośnikach będzie można zapisać taki podpis.
    Projekt rozporządzenia w tej sprawie przygotowuje obecnie Narodowy Bank
    Polski.

    Najtańszy certyfikat z podpisem elektronicznym zapisanym na twardym dysku
    może kosztować kilkanaście zł. Najdroższa wersja (ok. 180 zł) to ważny przez
    rok zapis podpisu na karcie z mikroprocesorem. Oprócz karty potrzebne jest
    jednak także specjalne urządzenie, które odczyta podpis elektroniczny na
    niej zawarty a przede wszystkim komputer z dostępem do internetu.

    Zgodnie z ustawą podpisaną przez prezydenta w październiku ubiegłego roku,
    podpis elektroniczny pod dokumentem wysyłanym przez internet będzie tak samo
    ważny jak podpis odręczny.

    Każdy podpis elektroniczny, czyli program komputerowy, który generuje kod do
    każdej wysyłanej informacji, składać się będzie z dwóch części: publicznej i
    prywatnej. Dopiero zestawienie tych dwóch części podpisu stanowić będzie o
    jego ważności.

    Eksperci z branży telekomunikacyjnej pod koniec ubiegłego roku oceniali, że
    podpis elektroniczny, zwany niekiedy e-podpisem, upowszechni się, zwłaszcza
    wśród osób prywatnych, za ok. trzy lata, kiedy potanieją urządzenia
    odczytujące kod i zwiększy się liczba posiadaczy komputerów.

    E-podpis będzie mógł być użyty do robienia zakupów w internecie, w
    kontaktach z urzędami (np. urzędem skarbowym), firmami (banki) i osobami
    prywatnymi."

    http://info.onet.pl/502917,10,item.html

  • 2. Data: 2002-06-01 21:03:38
    Od: "Robert" <m...@k...wp.pl>

    minik <m...@m...net> pisze:

    > Weryfikacją danych osobowych i wydawaniem
    > certyfikatów z podpisem zajmie się prawdopodobnie biuro obsługi
    > klientów Telekomunikacji Polskiej SA.

    :)))))
    no to będzie super... już widzę moje panie w BOKu ...

  • 3. Data: 2002-06-01 21:41:24
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "minik" <m...@m...net> wrote in message news:adbamr$ieg$1@news.onet.pl...

    "Banki nieprzygotowane do podpisu elektronicznego

    Ja to okresliłem w ten sposób, że banki w stosunku do klienta indywidualnego
    bedą sie posługiwały podpisem cyfrowym wtedy, gdy klienci nakradną już tyle
    czytników z roboty, że ten czynnik kosztów przestanie być istotny.

    A generalnie cały artykuł jedno wielkie nieporozumienie, dziennikarz
    kompletnie nie wie o co się pyta (chyba pytanie brzmiało "Czy Panski bank
    zacznie od 15 sierpnia stosować podpis cyfrowy w stosunku do masowego
    klienta?") na dodatek zadał również bankom, które podpis cyfrowy już dawno
    stosują :-))
    Zamiast się zapytać tam, gdzie stosują : dlaczego stosuja, jakie mają
    doświadczenia i co im i klientom z tego wynika ?

    Zaś począwszy od "warszawskich urzędów" trudno okreslić artykuł inaczej niż
    kompletne brednie.
    Ja bym zamiast urzędników zaczął szkolenie od dziennikarzy. Żeby im kiedys
    ktoś nie wręczył ich podpis:-))

    Vizvary

  • 5. Data: 2002-06-01 21:49:24
    Od: "Jarosław Popiel" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert" <m...@k...wp.pl> napisał w wiadomości

    > :)))))
    > no to będzie super... już widzę moje panie w BOKu ...

    a nie mialo byc kilka firm wydajacych certyfikaty? qrde tepsie by sie znowu
    fucha trafila ;-/
    --
    JaKi
    ________________

  • 4. Data: 2002-06-01 21:49:24
    Od: "Jarosław Popiel" <j...@p...onet.pl>

  • 6. Data: 2002-06-01 22:11:32
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Jarosław Popiel" <j...@p...onet.pl> wrote in message

    > Użytkownik "Robert" <m...@k...wp.pl> napisał w wiadomości

    > a nie mialo byc kilka firm wydajacych certyfikaty? qrde tepsie by sie
> [...]

    I tak jest. eTelbank ma punkty rejestracji (RA) w Telbanku
    (http://www.polcert.pl/lra.html ) na pewno w przyszłości rozwiną.
    Tepsa ma teoretycznie najłatwiej (owe BOKi), ale to trzeba najpierw
    zorganizować, przeszkolić, wyposazyć.
    Certum jeszcze inaczej robi, ale nie mogę znależć nic pisanego na ten temat

    Vizvary

  • 7. Data: 2002-06-02 07:58:07
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > Zaś począwszy od "warszawskich urzędów" trudno okreslić artykuł inaczej
    niż
    > kompletne brednie.

    "Zgodnie z ustawa podpisana przez prezydenta w pazdzierniku ubieglego roku,
    podpis elektroniczny pod dokumentem wysylanym przez internet bedzie tak samo
    wazny jak podpis odreczny."

    To jest ciekawe. Innymi slowy - jak do urzedu gminy wysle podanie podpisanym
    emailem (bo maja skrzynke) i nie rozpatrza go w 2 tygodnie, to moge ich
    podac do Sadu Administracyjnego?
    Skoro podpis elekrtoniczy jest rownowazny odrecznemu, z mocy ustawy...
    :-)

    Michal

  • 8. Data: 2002-06-02 08:38:58
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > To jest ciekawe. Innymi slowy - jak do urzedu gminy wysle podanie
    > podpisanym emailem (bo maja skrzynke) i nie rozpatrza go w 2
    > tygodnie, to moge ich podac do Sadu Administracyjnego?

    _JEZELI_ dostana

    > Skoro podpis elekrtoniczy jest rownowazny odrecznemu, z mocy ustawy...
    > :-)

    Tak, ale dostarczenie emailem nie jest rozwnoznaczne z dostarczeniem do
    urzedu (list polecony etc.)
    Zdaje sie, ze ktos zapomnial przy okazji o zmianach w KPA :-(

    M.

  • 9. Data: 2002-06-02 09:06:15
    Od: "bulba" <b...@t...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    zeszow.tpsa.pl...
> [...]
    > podac do Sadu Administracyjnego?
    > Skoro podpis elekrtoniczy jest rownowazny odrecznemu, z mocy ustawy...

    no nie zupelnie - postepowanie administracyjne trwa miesiac, a w
    szczegolnych przypadkach do miesiecy (i niekiedy dluzej); jak Ci w ciagu 2
    mies. nie zalatwia, to maja Ci podac przyczyny nie zalatwienia i konkretny
    termin zalatwienia, bo jak nie to skarga na niezalatwienie sprawy w terminie
    (do wojewody);
    NSA to inna historia - gdybys nie zgadzal sie z rozstrzygnieciem (a raczej w
    procedurami zastosowanymi w poprzednich 2 instancjach)

    p.

  • 10. Data: 2002-06-02 11:56:16
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> wrote in message
> [...]
    > podac do Sadu Administracyjnego?
    > Skoro podpis elekrtoniczy jest rownowazny odrecznemu, z mocy ustawy...

    Administracja panstwowa ma chyba cztery lata, by opanować. Zdaje się równiez
    samorządowa.
    Zaś rozpatrzeć to oni nie muszą w dwa tygodnie. Zalezy zresztą co.
    Cała sprawa ma sens wtedy, jesli ja na przykład moge śledzić przebieg swojej
    sprawy on lie. Kto kiedy jakie opinie dołaczył, jakie podpis przyłozono itd.
    Byłoby ciekawe.

    Vizvary