  • 1. Data: 2004-10-02 15:57:58
    Temat: [Arbiter] Utarcie nochala Inteligo
    Od: "Hubert123" <h...@b...poczty.pl>

    Witam!

    Jakiś czas temu sygnalizowałem na tym forum niezgodne z regulaminem konta
    Inteligo działania PKO BP SA (http://www.polnews.pl/showmsg.php?
    id=4&mid=173115).
    Sprawa znalazła niedawno swój finał w orzeczeniu Arbitra Bankowego przy ZBP,
    do którego się zwróciłem.
    Poniżej omówienie sprawy.

    Oto obszerne fragmenty uzasadnienia mojego wniosku do Arbitra o zwrócenie
    przez PKO BP SA niesłusznie pobranej miesięcznej opłaty za prowadzenie
    rachunku Inteligo:
    Pod koniec kwietnia 2004 r. wypełniłem internetowy wniosek o otwarcie
    prowadzonego przez PKO BP S.A. bankowego rachunku indywidualnego w ramach
    Konta Inteligo. W dniu 7 maja 2004 r. otrzymałem za pośrednictwem firmy
    kurierskiej do podpisu m.in. umowę rachunku bankowego i umowę o kartę oraz
    otrzymałem tzw. "pakiet startowy", umożliwiający rozpoczęcie korzystania z
    rachunku.
    Zgodnie z doręczonymi mi "Ogólnymi warunkami prowadzenia rachunków i
    świadczenia usług przez Powszechną Kasę Oszczędności Bank Polski S.A. dla
    Posiadaczy Kont Inteligo", zawarcie umowy o prowadzenie rachunku następuje z
    chwilą podpisania umowy przez Klienta i Bank, a w przypadku zawierania umów
    przesyłanych pocztą, zawarcie umowy następuje z chwilą otrzymania przez Bank
    podpisanego przez Klienta egzemplarza umowy (§ 9 ust. 1 i 2).
    Natomiast w myśl doręczonej mi także "Tabeli opłat i prowizji dla Kont

    nteligo" &#8211; za prowadzenie rachunku pobierana jest z góry opłata miesięczna w

    wysokości zależnej od średniego miesięcznego salda na rachunku. Dla konta ze
    średnim miesięcznym saldem do 99,99 PLN opłata wynosi 4,99 PLN, zaś dla kont z
    saldem od 100 PLN, opłata miesięczna wynosi 0 PLN. Dla nowootwartych kont
    opłata za prowadzenie rachunku jest pobierana począwszy od drugiego okresu
    miesięcznego.
    Umowę o prowadzenie rachunku zawarłem w dniu 7 maja br. o godz. 18:45 i w tym
    samym dniu poznałem numer rachunku jak i dokonałem jego telefonicznej
    aktywacji. Z informacji, które są widoczne w systemie Inteligo po zalogowaniu
    na konto wynika, że Bank otrzymał podpisane przeze mnie dokumenty w dn. 10
    maja 2004 r.
    Wobec tego moje zdziwienie wzbudził fakt wyliczenia przez Bank średniego salda
    na rachunku za okres od 30 kwietnia do 29 maja 2004 r. (w wysokości 94,99 PLN)
    i w związku z tym pobranie w dniu 29 maja opłaty za prowadzenie rachunku w
    wysokości 4,99 PLN. Gdyby przyjęto prawidłowo początek okresu rozliczeniowego,
    tzn. zgodnie z "Ogólnymi warunkami...", to średnie miesięczne saldo na moim
    rachunku byłoby większe od 99,99 PLN i opłata za prowadzenie rachunku
    wyniosłaby 0 PLN.
    Dnia 29 maja 2004 r. złożyłem pisemną reklamację za pośrednictwem poczty
    elektronicznej. Przedstawiciele banku próbowali załatwić sprawę odmownie
    udzielając mi odpowiedzi telefonicznej, a na moje żądanie w dn. 20 czerwca
    otrzymałem odpowiedź w formie listu pocztą elektroniczną.

    --------
    [tu wklejam odpowiedź z Inteligo]

    Szanowny Panie

    W odpowiedzi na Pana zgłoszenie dotyczące sposobu pobierania opłat,
    informujemy, że opłata 4,99 PLN za prowadzenie indywidualnego lub wspólnego
    konta Inteligo uzależniona jest od średniego miesięcznego salda na rachunku.
    Średnie miesięczne saldo liczone jest w ten sposób, że sumowane są salda na
    rachunku na koniec każdego dnia w okresie rozliczeniowym i dzielone przez
    liczbę dni. Jeśli uzyskany wynik jest wyższy niż 99,99 PLN opłata za
    prowadzenie konta nie jest pobierana. Dla nowootwartych kont opłata za
    prowadzenie jest pobierana począwszy od drugiego okresu miesięcznego. Opłaty
    miesięczne naliczane są osobno dla każdego konta i pobierane z góry ostatniego
    dnia poprzedniego okresu miesięcznego za każdy rozpoczęty następny okres
    miesięczny. Okres miesięczny liczony jest od daty otwarcia rachunku głównego,
    jest to data faktycznego utworzenia rachunku przez Bank.
    Data otwarcia Pana rachunku to 29.04.2004r., a 18.05.2004r. został
    zaksięgowany pierwszy przelew na kwotę 200 PLN. Średnie miesięczne saldo w
    okresie rozliczeniowym wyniosło 94.99 PLN, w związku z czym opłata 4,99 PLN
    została pobrana słusznie. Bank nie ma podstaw do zwrotu opłaty.

    Z poważaniem,
    Aneta W.

    Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski SA
    Centrum Obsługi Inteligo
    Wydział Reklamacji

    ----------

    Odpowiedź Banku jest płytka i nie zawiera żadnej merytorycznej argumentacji.

    upełnie zignorowano zacytowane przeze mnie fragmenty "Ogólnych warunków..." i

    nie starano się nawet uzasadnić stanowiska Banku na temat przyjęcia takiej, a
    nie innej daty otwarcia rachunku.
    Uważam, że założenie przez Bank w systemie Inteligo konta bankowego, bez
    zawarcia uprzednio umowy o jego prowadzenie, było ułatwieniem pracy Banku i
    czynnością czysto techniczną. Ponieważ nie znałem numeru tego konta, zatem nie
    mogłem w żaden sposób z niego korzystać (choćby przez dokonanie
    wpłaty/przelewu) w okresie od jego zaistnienia w systemie Banku do dnia
    otrzymania przeze mnie "przesyłki startowej" i telefonicznej aktywacji
    rachunku. Wobec tego absurdalne jest pobieranie przez Bank opłaty za
    bezumowne "prowadzenie" rachunku o zerowym saldzie.
    Ponowiłem prośbę o ponowne rozpatrzenie sprawy (kilkakrotnie prosiłem o to
    także telefonicznie), lecz zostałem zignorowany &#8211; nie otrzymałem żadnej
    odpowiedzi.
    W związku z tym uprzejmie proszę o rozpatrzenie sprawy w ramach Bankowego
    Arbitrażu Konsumenckiego i zobowiązanie Banku do zwrotu niesłusznie pobranej
    opłaty oraz zaprzestania wadliwego naliczania okresu prowadzenia rachunków
    innych klientów (znam analogiczne przypadki innych osób).

    ========

    Już po wysłaniu tego pisma do Arbitra - po upływie 2 miesięcy od powtórnej
    mojej reklamacji - raczyło się odezwać Inteligo. Nie będę cytował odpowiedzi,
    gdyż nie zawiera ona niczego istotnego. Argumentacja jest równie płytka jak w
    zacytowanej już odpowiedzi z 20.06.
    Ciekawostką jest to, że odpowiedź na ponowioną przeze mnie skargę - z odmownym
    rozstrzygnięciem - została podpisana 27.08, a 3 dni później bank PKO BP SA
    udzielił odpowiedzi Arbitrowi.

    Poniżej cytuję orzeczenie Arbitra Bankowego

    Dnia 2 września 2004 r.

    Arbiter Bankowy przy ZBP po rozpoznaniu w dniu 2 września 2004 r. na
    posiedzeniu niejawnym sprawy z wniosku [xxx] przeciwko PKO BP SA w Warszawie o
    zapłatę 4,99 zł

    1. zasądza od PKO BP SA w Warszawie na rzecz Wnioskodawcy kwotę 4,99 zł z
    tytułu nalezności głównej oraz kwotę 20 zł z tytułu zwrotu opłaty arbitrażowej;
    2. zasądza od PKo BP SA w Warszawie na rzecz Biura Arbitra Bankowego kwotę 20
    zł z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

    Uzasadnienie

    Wnioskodawca wniósł o zasądzenie od PKO BP SA w W-wie kwoty 4,99 zł z tytułu
    zwrotu niesłusznie pobranej opłaty miesięcznej za prowadzenie konta Inteligo.
    W odpowiedzi na wniosek PKO BP SA w Warszawie uznał wniosek w całości.
    Wobez powyższego należało orzec jak w p. 1. Na podstawie § 20 ust. 2 p. 4 w
    zw. z § 22 Regulaminu bankowego arbitrazu konsumenckiego Arbiter obciążył
    kosztami postępowania w sprawie stronę przegrywającą spór, zaś w oparciu o
    przepis § 23 ust. 1 i 2 Regulaminu obiążył Banko równowartością wpisu sądowego.

    Arbiter Bankowy przy ZBP w Warszawie
    (-)
    Katarzyna Marczyńska

    -----

    W załączeniu znajdowało się pismo z PKO BP w którym Bank oświadczył,
    iż "akceptuje roszczenia wysuwane przez Klienta i zobowiązuje się do
    zadośćuczynienia w terminie 14 dni od daty niniejszego pisma".

    A jeszcze 3 dni wcześniej pisali do mnie, że nie oddadzą ani guzika :-)

    Istotnie - dość szybko zwrócili zarówno niesłusznie pobraną opłatę jak i 20 zł
    wpisu.

    Jaka konkluzja? Ano taka, że jednak warto się upomnieć o swoje. Choćby dla
    zasady.
    A pazerny bank połaszczył się na 4,99, a ostatecznie stracił 44,99 :-)

    Mam nadzieję, że po tej publikacji również inne osoby potraktowane podobnie
    jak ja zażądają zwrotu niesłusznie pobranych opłat (mam znajomego, który miał
    identyczną sytuację jak ja - a do 100 zł średniego salda na r-ku brakowało mu
    ok. 1 zł).

    W rozmowie telefonicznej przedstawiciel Banku na wyrażoną przez mnie
    wątpliwość "co dalej?" stwierdził, że rozważają stosowną zmianę regulaminu
    konta Inteligo, ale szczegółów na razie nie mogą podać - sprawa w toku.

    Pozdrawiam
    Hubert
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2004-10-02 18:28:10
    Temat: Re: [Arbiter] Utarcie nochala Inteligo
    Od: "jst" <j...@W...wp.pl>

    Witaj
    Dzięki za konsekwencję i informację na grupę. Własnie dzisiaj studiowałem
    Twój list sprzed kilku chyba tygodni. Nie wolno im popuszczać, cwaniaki.

    pozdrawiam
    Jerzy

  • 3. Data: 2004-10-03 14:25:07
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Hubert123 <h...@b...poczty.pl>
    w wiadomości <news:04100217575815@polnews> wstukał:

> [...]
    > id=4&mid=173115).
    > Sprawa znalazła niedawno swój finał w orzeczeniu Arbitra Bankowego przy ZBP,

    No patrz, a mnie oddali raz dwa, po telefonie z groźbą skierowania sprawy do
    Arbitra

    > W rozmowie telefonicznej przedstawiciel Banku na wyrażoną przez mnie
    > wątpliwość "co dalej?" stwierdził, że rozważają stosowną zmianę regulaminu
    > konta Inteligo, ale szczegółów na razie nie mogą podać - sprawa w toku.

    I tak już od stycznia 2003, kiedy podobny tekst słyszałem -- na szczęście
    szybko się z nimi pożegnałem, praktycznie po drugiej ich wpadce w ciągu 4
    miesięcy.

    --
    + How do I determine which Cumulative Fix package is installed? +++
    + How do I determine if the latest Cumulative package is installed?

  • 4. Data: 2004-10-03 20:00:55
    Temat: Re: [Bez arbitra] Lokata w DominetBanku na 12.25 % ;-)
    Od: "Jacek" <j...@p...onet.pl>

    [ciach]

    Miło się czytało, zwłaszcza konkluzję ;-)

    A u mnie wygladało to tak, że złożyłem dyspozycję przelania środków z kończącej
    się lokaty w Dominecie na moje konto. "Termin oddania środków do dyspozycji" to
    był piątek. [ciach, żeby nie zanudzać] Środki się pojawiły dopiero w
    poniedziałek (3 sesją).
    Wysmarowałem maila z prośbą o przelanie rekompensaty w kwocie (kapitał +
    odsetki) x odsetki ustawowe/365 x liczba dni. Po dwóch dniach dostałem maila z
    przeprosinami i pieniądze na konto ;-)

    Jacek