eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Nowe środki unijne dla miast

Nowe środki unijne dla miast

2009-09-20 01:04

Przeczytaj także: Dotacje unijne: jeszcze 82,5 mld euro do wydania


JESSICA oferuje więc lepsze warunki wsparcia niż dostępne na rynku oferty banków. Wsparciem mają być objęte projekty, które posiadają finansową, nie tylko ekonomiczną, stopę zwrotu w okresie referencyjnym (okres zbliżony do okresu amortyzacji), np. 15-25 lat (w zależności od typu projektu), ale jednocześnie zakłada się, że ta finansowa stopa zwrotu powinna wahać się pomiędzy 1-15 proc. Oraz że możliwe jest udzielenie karencji w spłacie kredytu nawet do pięciu lat. JESSICA nie ma wspierać wyłącznie projektów o charakterze komercyjnym, ale powinna wspierać projekty, które:
  • realizują szeroko pojęte cele publiczne; nie wyklucza to jednak możliwości prowadzenia działalności nakierowanej na zysk, inaczej nie byłoby możliwe osiąganie finansowej stopy zwrotu; tak więc cele publiczne mają być jednym z elementów projektu,
  • projekty, które jeśli nawet osiągają stosunkowo wysoką stopę zwrotu – 10-15 proc., to ze względu na warunki realizacji projektu (teren, ochrona konserwatorska, itd.) z trudnościami otrzymywałby „zwykły” kredyt bankowy. Tak więc zaangażowanie podmiotów publicznych, które pilotują projekty jest tu konieczne – w tym wypadku nie wyklucza się możliwości wsparcia projektów z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego,
  • wpływają na przestrzeń miejską w sposób pośredni; oznacza to, że inwestycje przyczyniają się do nadania nowego trendu rozwojowego na danym terenie.
Pożyczki najważniejsze

Nie można wykluczyć ze wsparcia również innych projektów miejskich, zarządzanych przez podmioty publiczne, o ile posiadają finansową stopę zwrotu. Zakłada się, że pożyczki będą najważniejszym zewnętrznym źródłem finansowania projektów rozwojowych, których udzielać będzie Fundusz Rozwoju Obszarów Miejskich. Należy wziąć pod uwagę okres na jaki udzielana jest pożyczka oraz jej przeznaczenie, wymagane stopy procentowe i prawdopodobne straty wynikające z nie wywiązania się z płatności. Planuje się, że zasady przyznawania pożyczki na projekt rozwoju obszarów miejskich przez fundusz będą wyglądać w opisany poniżej sposób.

Udzielana jest pożyczka na warunkach korzystniejszych niż warunki rynkowe, a więc poniżej stopy referencyjnej ustalanej przez Komisję Europejską. Stopa oprocentowania uzależniona może być od stopy zwrotu inwestycji w okresie referencyjnym, dajmy na to 15 lat. Oznacza to, że na podstawie biznesplanu czy studium wykonalności określone są przepływy finansowe we wspomnianym okresie. Jeśli przychody są większe niż koszty ( z uwzględnieniem wartości rezydualnej – wartości końcowej projektu) pojawia się zysk, który może w proporcjonalny sposób wyznaczać nam wielkość oprocentowania naszej pożyczki. Jeśli ten zysk będzie większy, pożyczka będzie udzielana na warunkach gorszych – oprocentowanie będzie wyższe.

Jeśli zysk będzie mniejszy oprocentowanie będzie niższe, sięgając minimalnie np. 1 proc. Stanowić to będzie oprocentowanie o charakterze wręcz symbolicznym. Udzielone pożyczki sięgać będą nawet 100 proc. wartości udzielanego wsparcia. Kwestią niezwykle ważną jest ocena zdolności kredytowej pożyczkobiorcy. Fundusz pożyczkowy powinien unikać zastępowania kredytów komercyjnych. Jeśli projekt będzie miały charakter komercyjny, będzie charakteryzował się komercyjną stopą zwrotu, będzie posiadał ograniczone ryzyko kredytowe, to wówczas wsparcie z mechanizmu finansowego nie będzie zasadne. Są również możliwe inne formy wsparcia, np. wsparcie do samych odsetek, kiedy sam kredyt pozyskiwany jest z banku komercyjnego.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: