eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Rynek NewConnect a GPW: gdzie taniej?

Rynek NewConnect a GPW: gdzie taniej?

2009-04-30 13:29

Cele działania obu rynków są diametralnie różne, podobnie jak i spółki notowane w obu systemach. A jak kształtują się koszty i gdzie jest taniej? Nad tym zastanawiamy się stosunkowo rzadko - poinformował portal IPO.pl.

Przeczytaj także: Rynek kapitałowy I kw. 2015

Eksperci z portalu IPO.pl podają, że koszty działania na obu rynkach analizować można w dwóch płaszczyznach – z punktu widzenia inwestora oraz z punktu widzenia emitenta. W zależności od charakteru podmiotu ocena obu rynków wygląda bowiem zupełnie inaczej.

Z punktu widzenia emitenta rynek NewConnect okazuje się niezwykle atrakcyjnym. Alternatywny System Obrotu (ASO) oferuje bowiem możliwość pozyskania kapitału po bardzo niskim koszcie, a także tańsze funkcjonowanie na parkiecie już po debiucie. Oszczędności wynikające z wyboru rynku NewConnect widoczne są bowiem praktycznie na każdym etapie przygotowania oferty i istnienia na platformie.

Pierwszym etapem przygotowania spółki do zaistnienia na rynku publicznym jest nawiązanie współpracy z odpowiednimi podmiotami wspierającymi ją w procesie debiutu. Już na tym etapie jasne staje się, że rynek NewConnect jest zdecydowanie tańszym niż GPW. Spółka, która chce zadebiutować na rynku alternatywnym nie musi bowiem podpisywać umowy z firmą inwestycyjną (w praktyce domem maklerskim), którego wynagrodzenie stanowi zazwyczaj znaczną część kosztów debiutu. Ponadto w momencie przeprowadzania oferty prywatnej emitent nie musi również ponosić znacznych nakładów na promocję oferty, co również w prosty sposób wpływa na wysokość wydatków związanych z debiutem.

Portal IPO.pl podaje, że po analizie kosztów debiutu w 2008 roku okazuje się, że średnie koszty przeprowadzenia oferty na rynku NewConnect wyniosły 220 tys. zł, natomiast na rynku głównym GPW średni koszt debiutu ukształtował się na poziomie 4,5 mln zł.

Poza kosztami związanymi w wynagrodzeniem podmiotów wspierających ofertę bardzo istotną rolę odgrywają również koszty debiutu i funkcjonowania na obu rynkach ponoszone na rzecz ich organizatora. Również w tym aspekcie zdecydowanym liderem okazuje się ASO.

W zakresie kosztów wprowadzenia akcji do obrotu na rynku regulowanym emitent zapłacić musi 0,03% wartości emisyjnej (sprzedaży), jednakże nie mniej niż 8 tys. zł i nie więcej niż 96 tys. zł. Opłata za złożenie wniosku i dopuszczenie akcji wynosi 6 tys. zł, natomiast opłata za wprowadzenie PDA wynosi 12 tys. zł. Na rynku głównym GPW opłata za wprowadzenia akcji może więc wynieść nawet 114 tys. zł. W momencie wprowadzania do obrotu akcji kolejnych emisji opłata wynosi nie mniej niż 5 tys. zł i nie więcej niż 96 tys. zł (przy czym jeśli emitent wprowadza w danym roku kalendarzowym akcje więcej niż 4 razy minimalna opłata spada do wysokości 1 tys. zł).

Na tym tle NewConnect okazuje się niezwykle tanim, gdyż wprowadzenie akcji po raz pierwszy do obrotu w ASO wymaga nakładów w wysokości 3 tys. zł niezależnie od wartości emisji, natomiast kolejne emisją wiążą się z nakładami rzędu 1,5 tys. zł.

Na etapie debiutu koszty ponoszone przez emitentów się jednak nie kończą. Spółki notowane na parkiecie giełdowym ponoszą bowiem opłaty roczne na rzecz organizatora obu rynków. W przypadków emitentów debiutujących na rynku regulowanym opłata roczna wynosi 0,02% wartości rynkowej, jednakże nie mniej niż 9 tys. zł i nie więcej niż 70 tys. zł. W pierwszym roku notowań opłata ta jest jednak obniżana o 50%.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: