eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Klienci banków zapłacą za korzystanie z internetu?

Klienci banków zapłacą za korzystanie z internetu?

2006-05-15 00:03

Klienci banków zapłacą za korzystanie z internetu?

© fot. mat. prasowe

Jeszcze niedawno banki zachęcały klientów do aktywnego korzystania z kanałów elektronicznych. Był to też sposób na usprawiedliwienie rosnących opłat za operacje wykonywane w placówkach. Polacy masowo zaczęli korzystać z usług bankowych przez internet - dzięki temu oszczędzają czas i pieniądze. Niestety okazuje się, że banki doszły do wniosku, że za wygodę klienci powinni zacząć płacić. Tylko tak bowiem można interpretować wprowadzanie opłat za dotychczas bezpłatne usługi.

Przeczytaj także: Jak COVID-19 zmienił bankowość?

Od pierwszego czerwca Bank Pekao SA wprowadza opłaty za przelewy internetowe. Cena będzie uzależniona od rodzaju posiadanego Eurokonta. Klienci podstawowej wersji zapłacą za przelew na rachunek w innym banku aż 1 zł. Pekao SA to kolejna instytucja, która zdecydowała o końcu promocyjnego okresu traktowania internetu.

Wszystko ze względu na jego rosnącą popularność. Robiąc przelew przez internet klienci nie tylko płacą mniej niż w placówce, ale co chyba najważniejsze, nie muszą stać w długich kolejkach. Najwyraźniej banki uznały, że za taką wygodę klient może zacząć płacić więcej. To bardzo zły sygnał. Opłaty za dotychczas bezpłatne przelewy wprowadzone są w momencie, kiedy banki osiągają rekordowe zyski, a koszty usług bankowych należą do jednych z najdroższych na świecie!

fot. mat. prasowe


Liczba banków, które oferują darmowe przelewy konsekwentnie maleje. Obecnie tylko 7 spośród 21 najpopularniejszych banków nie pobiera żadnych opłat za przelew wykonany przez internet. Tylko w tym roku, oprócz Pekao SA opłaty wprowadził również ING BSK, PKO BP. Ten ostatni pobiera nawet dodatkową, 2 złotową opłatę od klientów, którzy chcą korzystać z kanału internetowego. W podobny sposób swoich klientów obciąża GETIN Bank i Invest-Bank. Nie można wykluczyć, że za ich przykładem pójdą inne instytucje. Dla klientów może to oznaczać wprowadzanie opłat za możliwość korzystania z kanału internetowego, lub dalsze podwyżki opłat za przelewy. W podobny sposób niektóre banki wprowadziły opłaty za karty płatnicze. Klienci, którzy nie wykonają w miesiącu określonej liczby transakcji bezgotówkowych, obciążani są dodatkową opłatą. Uderza ona przede wszystkim w biedniejsze osoby, które zazwyczaj korzystają z karty tylko do wypłaty gotówki z bankomatów.

Warto zauważyć, że jeszcze niedawno banki podkreślały, że bezpłatne przelewy internetowe mają zrekompensować wzrost kosztów usług dokonywanych w placówkach. Dzięki takiemu posunięciu malały kolejki w oddziałach, a pracownicy banków mogli skupić się na sprzedaży najbardziej dochodowych produktów. Korzystali na tym wszyscy - banki, bo zmniejszały się ich koszty i klienci - bo płacili mniej i nie musieli stać w kolejkach. Niestety jak widać okres, kiedy banki dzieliły się z klientami zaoszczędzonymi w ten sposób pieniędzmi bezpowrotnie mija. Wiadomo bowiem doskonale, że wszyscy którzy przyzwyczaili się do wygody korzystania z kanałów elektronicznych nie wrócą już do placówek. Brak alternatywy powoduje zaś, że banki bez skrupułów zaczynają wprowadzać opłaty za dotychczas bezpłatne usługi...

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: