  • 11. Data: 2002-02-25 12:39:25
    Temat: Re: ujemne stopy procentowe
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Użytkownik andmaj01 <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a5aub7$r9t$...@n...tpi.pl...
    > Czy ktoś może mi wyjaśnić, jakie to są "ujemne stopy procentowe"; podobno
    > Stanach takie teraz obowiązują; na czym tgo polega? andmaj01

    Nalezy odroznic dwa pojecia:
    1. Realne ujemne stopy procentowe.
    2. Nominalne ujemne stopy procentowe.

    Z tymi (1) mamy do czynienia, gdy inflacja w danym okresie przewyzsza zyski
    z odsetek - zyski a nie dochody, bo trzeba jeszcze uwzglednic podatek.
    Taka sytuacja jest teraz przykladowow w USA. Stopa podstawowa FED jest
    nizsza od poziomu inflacji. Banki kmercyjne dla swych klientow oferuja
    depozyty oprocentowane ponizej stoppy FED, wiec te stopy sa realnie ujemne
    dla klientow.

    Z sytuacja (2) mamy do czynienia wstedy, gdy nominalnie oporcentowanie
    depozytow jest ujemne. W Japoni juz jestesmy blisko tego. Kiedys w XiX wieku
    we francji podczas okresu dlugotrwalej deflacji mielismy do czynienia z
    ujemnymi nominalnie stopami procentowymi. Za przechowywanie pieniedzy w
    banku placilo sie prowizje (prowizja za ochronie pieniedzy w sejfach) a
    oprocentowanie tych depozytow byo zerowe. W ten sposob ktos kto przykladowo
    skladal depozyt na rok w wysokosci 100 frankow, musial zaplacic 2 franki
    prowizji. Po roku odbieral 98 frankow. W tym czasie deflacja mogla wyniesc
    nawet 5%. Jesli przyladowo w dniu sladania pieniedzy do banku bochenek
    chleba kosztowal 1 franka, a po roku 0,95 franka (5% obnizki cen), to po
    roku osoba wyplacajaca z banku tylko 98 frankow mogla i tak kupic wiecej
    towarow (tanial nie tylko chleb) niz w dniu zlozenia pieniedzy do banku. I
    to nawet przy ujemnej stopie procentowej.

    Wiecej na ten temat moze zapewne powiedzic ktos kto zajmuje sie historia
    gospodarcza. Ja byc moze sprawe troszke uproscilem.

    Malin

  • 12. Data: 2002-02-25 12:41:00
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Użytkownik AMRA <a...@a...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:RHke8.111500$V...@n...chello.at...

    > Za wykonanie uslugi ok ale nie za pzetrzymywanie srodkow pienieznych - bo
    > wtedy trzymalbym je w skarpecie

    Ty bys trzymal w skarpecie. Ale jesli ktos mialby wieksza kwote i balby sie
    rabunku mieszkania, to zaplacilby za skrytke w banku :)

    Malin

  • 13. Data: 2002-02-25 12:41:22
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Użytkownik calcium300mg <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:MQle8.112698$V...@n...chello.at...
    > "AMRA" <a...@a...com> wrote in message

    > Na przykład pół miliona złotych? Bank w prosty sposób by uzasadniał, że
    > płaci się za bezpieczeństwo :)

    O wlasnie !!

    Malin

  • 14. Data: 2002-02-25 12:43:33
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Użytkownik Daniel Jablonski <d...@N...topnet.pl> w wiadomości
    do grup dyskusyjnych napisał:a5b2ug$b39$...@n...onet.pl...

    > Użytkownik "andmaj01" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Dotyczy to oczywiscie Japonii, a nie Stanow, ale stopy sa wciaz dodatnie.
    > Stopa dyskonta jest na poziomie 0,1 %, podstawowa stopa 2,2 %.

    Lokaty na rynku miedzybankowym dla terminu 1M sa mniejsze niz 0,01% w skali
    roku.

    Malin