  • 1. Data: 2002-08-06 05:16:27
    Temat: preferencyjny złotowy kredyt mieszkaniowy
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Słyszałem że na jesieni ma wejść ustawa o preferencyjnym, dofinansowywanym prze
    państwo kredycie złotowym mieszkaniowym. Będe wdzięczny za wszelkie informacje
    na jego temat.

    Pablo

  • 2. Data: 2002-08-06 08:25:40
    Temat: Re: preferencyjny złotowy kredyt mieszkaniowy
    Od: <p...@p...onet.pl>

    > Słyszałem że na jesieni ma wejść ustawa o preferencyjnym, dofinansowywanym
    przez państwo kredycie złotowym mieszkaniowym. >
    > Pablo

    "Miało być jakieś dofinansowanie państwa do odsetek, czy też wyjątkowo
    korzystny kredyt pod względem oprocentowania? (złotowy)"
    Autor: "Robert K. \(Beer\)" <be er@poczta.onet.pl>
    Data: 18 marca 2002 14:18:04

  • 3. Data: 2002-08-06 09:08:30
    Od: <p...@p...onet.pl>

    6.3.Warszawa (PAP) - Rzšd założył, że do końca marca opracuje zasady, na jakich
    budżet państwa będzie się rozliczał z bankami za udzielanie niskooprocentowanych
    kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej.

    Rzšd zamierza wprowadzić niskooprocentowane kredyty, aby pobudzić budownictwo
    mieszkaniowe.

    "Wyznaczyliœmy sobie termin, zgodnie z którym do końca marca przygotujemy zasady
    rozliczania z bankami" - powiedział w œrodę na posiedzeniu sejmowej Komisji
    Infrastruktury wiceminister infrastruktury, Marek Bryx. "To pozwoli nam
    prowadzić
    konkretne rozmowy z bankami" - zaznaczył.

    Rzšd w programie "Infrastruktura - klucz do rozwoju", w częœci dotyczšcej
    budownictwa mieszkaniowego, założył, że stopa procentowa projektowanych kredytów
    mieszkaniowych będzie stała i nie przekroczy 9 proc. rocznie, a okres spłaty
    będzie
    wynosił co najmniej 20 lat.

    Jak powiedział Bryx, ustalenia dotyczšce oprocentowania tego kredytu były
    zakładane
    przed ostatniš obniżkš stóp procentowych. Obecnie rozważa się poziom 7,5-8 proc.

    Wiceminister zaznaczył, że dzisiaj trudno jest dokładnie okreœlić wielkoœć stóp
    procentowych planowanych kredytów, gdyż sytuacja może się jeszcze zmienić,
    zależnie
    od decyzji Rady Polityki Pieniężnej.

    Kredyty o stałym oprocentowaniu mogłyby zacišgać zarówno osoby fizyczne, jak i
    prawne, budujšce lub kupujšce mieszkania na potrzeby własne lub na wynajem.
    Kredyty
    mogłyby być także zacišgane na remonty mieszkań.

    Program zakłada, że banki komercyjne będš udzielać tych kredytów. Do czasu, gdy
    oprocentowanie rynkowe kredytów będzie wyższe niż założone przez rzšd stałe
    oprocentowanie,@BInk Gospod5hĎwa Krajowego - w którym jest ulokowany Krajowy
    Fundusz
    Mieszkaniowy - będzie wypłacał bankom różnicę. Natomiast potem, gdy rynkowe
    oprocentowanie kredytów spadnie poniżej stałej stopy procentowej, banki będš
    zwracać
    nadwyżkę do BGK. W ten sposób państwo odzyska pienišdze, które wyda na ten
    system.

    Pienišdze na dopłaty do odsetek rzšd chce pozyskać z obligacji BGK,
    gwarantowanych
    przez Skarb Państwa. Ma to być 1,8-2 mld zł.

    W ocenie prezesa Zwišzku Banków Polskich, Andrzeja Topińskiego, trudno będzie
    wprowadzić kredyt o stałej stopie procentowej. Jego zdaniem, lepiej byłoby
    wprowadzić stałš marżę. Zaznaczył jednak, że banki czekajš na szczegółowe
    propozycje
    rzšdu, by się do nich ustosunkować.

    Zgodnie z założeniami rzšdu, projektowane kredyty mieszkaniowe będzie można
    łšczyć
    z tzw. ulgš odsetkowš, umożliwiajšcš odpisywanie od dochodu odsetek od kredytów
    zacišganych na cele mieszkaniowe.(PAP)

    sam/ apd/ skr/ hes/

    20:58 02/03/06

    AFAIK kredyty pierwsze kredyty mają być dostępne dla ludzi w drugiej połowie
    roku.
    --
    Pozdrawiam, Jacek Grodzki

    26.04.2001, 14:20
    Sejm uchwalił dopłaty do kredytów na mieszkania i remonty

    Sejm uchwalił w czwartek ustawy, które wprowadzają dopłaty państwa do
    oprocentowania kredytów udzielanych na własne mieszkanie i na remonty budynków
    mieszkalnych.

    Za przyjęciem projektu ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów
    udzielanych na własne mieszkanie głosowało 353 posłów, 5 było przeciw, nikt się
    nie wstrzymał.

    Za przyjęciem projektu ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów
    udzielanych na remonty budynków mieszkalnych głosowało 344 posłów, 10 było
    przeciw, a 4 się wstrzymało.

    Rząd skierował projekty ustaw do Sejmu jesienią 1999 roku.

    Pierwsza z uchwalonych ustaw, o kredytach na własne mieszkanie, zakłada pomoc
    państwa dla osób o określonych dochodach w spłacie kredytów zaciągniętych na
    własne mieszkanie o powierzchni do 50 m kw.

    Pomoc ta będzie miała postać dopłaty do odsetek od kredytów zaciągniętych na
    nie dłużej niż 20 lat. Będzie ona przyznawana na 5 lat, a po upływie tego czasu
    zainteresowani będą mogli ubiegać się o jej ponowienie na okres 12 miesięcy.
    Wielkość dopłaty została uzależniona od poziomu dochodów i stanowić będzie 50,
    30 i 10 proc. odsetek - najwięcej dla osób o najmniejszych dochodach.

    Ustawa wyklucza możliwość łączenia ulgi budowlanej i pomocy państwa w postaci
    dopłaty do oprocentowania kredytów zaciągniętych na własne mieszkanie.

    Dopłaty będą mogły być udzielane, jeśli kredyt został zaciągnięty na budowę
    mieszkania, wkład budowlany do spółdzielni mieszkaniowej na nowo budowane
    mieszkanie, zakup budowanego lub wybudowanego nowego mieszkania od gminy albo
    osoby prawnej, jednostki, która nie ma osobowości prawnej, lub osoby fizycznej,
    która je buduje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    Ustawa przewiduje także dopłaty do oprocentowania kredytów zaciągniętych na
    nadbudowę, rozbudowę lub przebudowę budynku, aby uzyskać wyodrębniony lokal
    mieszkalny, lub przy adaptacji w celach mieszkaniowych budynku o innym
    przeznaczeniu.

    Druga z przyjętych ustaw, o kredytach remontowych, zakłada pomoc państwa w
    spłacie kredytów na remonty budynków mieszkalnych (ale nie poszczególnych
    mieszkań), także w postaci dopłaty do odsetek od kredytów, zaciągniętych na nie
    dłużej niż 10 lat.

    Z ustawy wynika, że dopłata państwa stanowić będzie połowę odsetek od kredytów,
    których udzielą banki mające umowę z obsługującym ten program Bankiem
    Gospodarstwa Krajowego.

    Ustawa odnosi się do kredytów zaciągniętych na remonty budynków mieszkalnych
    przez wspólnoty mieszkaniowe, gminy i spółdzielnie mieszkaniowe oraz przez
    osoby fizyczne, będące właścicielami domów jednorodzinnych, zasiedlonych w
    przeszłości na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale.

    Ustawa dopuszcza także dopłaty do oprocentowania kredytów zaciągniętych przez
    osoby fizyczne lub prawne, będące właścicielami lub zarządcami budynków
    mieszkalnych, w których liczba lokali mieszkalnych zajmowanych przez najemców
    jest większa niż liczba pozostałych lokali mieszkalnych.

    Obie ustawy mają wejść w życie po 14 dniach od ich ogłoszenia.

    Sejm odrzucił w czwartek poprawki, które zakładały, że kredytów na mieszkania i
    remonty budynków mieszkalnych, objętych dopłatami do oprocentowania, mogłyby
    udzielać, oprócz banków mających odpowiednią umowę z Bankiem Gospodarstwa
    Krajowego, także Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe.

    Ponadto Sejm przyjął poprawkę polegającą na skreśleniu zapisu z projektu
    uchwalonej w czwartek ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów na remonty
    budynków mieszkalnych, który zakładał, że osobom fizycznym, w przypadku
    skorzystania przez nie z ulgi remontowej w danym roku podatkowym, nie
    przysługiwałaby dopłata do oprocentowania kredytów na remonty budynków
    mieszkalnych.

    Według komisji, które rekomendowały przyjęcie tej poprawki, zapis był niejasny
    i mógłby być interpretowany na wiele sposobów. Ponadto ustawa odnosić się
    będzie w większości do osób prawnych, a nie fizycznych, a ulga remontowa
    występuje w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    I co dalej? Nalezy rozumieć że jesienne 8% jest już nieaktualne?