  • 1. Data: 2007-04-15 16:27:11
    Temat: oszacowanie książeczki mieszkaniowej przez PKO BP - ktoś robi ze mnie idiotę
    Od: "vydma" <c...@g...pl>

    skandal, mialem szacowanie książeczki mieszkaniowej w 2002 roku i oszacowano
    ją na 4.400zł. Od tego czasu oczywiście zero ruchów w formie wpłat z mojej
    strony.
    minęło 5 lat, ceny poszły w górę 2x a moja książeczka warta jest wg
    oszacowania PKO BP 4.750. Jako wskaźnik wyliczenia przyjęto cenę za metr
    kwadratowy z 3 kwartału 2006r w wysokości 2.557zł dla budownictwa
    wielorodzinnego. Skąd oni biora te śmieszne ceny, bo z tego co ja wiem to w
    3 kwartale trudno było kupić nowe mieszkanie w Poznaniu taniej niż za 4.000
    zł. Poza tym, żeby w ciągu 5 lat wartość książeczki wzrosła o niecałe
    10%......???? ah, szkoda gadać, to jes takie złodziejstwo, że żal du...
    ściska.
    pozdr
    mc

  • 2. Data: 2007-04-15 19:24:29
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    vydma zapodał(-a):
> [...]
    > bo z tego co ja wiem
    > to w 3 kwartale trudno było kupić nowe mieszkanie w Poznaniu taniej niż

    We Wrocławiu 7tys.
    Swego czasu sam sobie zadawałem to pytanie, zdalem też pytanie temu urzędowi,
    który wylicza tabelkę średnich cen m^2. Dostałem w ciągu tygodnia/dwóch odpowiedź
    (ładnie, z nagłówkiem, etc., ładnie sformatowane, ja przeklejam jak jest, może się
    rozlecieć przy wysyłaniu...

    Pan

    Dominik Siedlak

    e-mail : x.pl

    Szanowny Panie

    W odpowiedzi na pismo z dnia 25 stycznia 2007 r. Departament Udostępniania Informacji
    uprzejmie informuje, że wskaźnik ceny 1m2
    powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego oddanego do użytkowania ustalany jest na
    podstawie kosztów poniesionych przez
    inwestorów na budowę budynków mieszkalnych. Zgodnie z metodyką badania, prowadzonego
    na formularzu B-09 (dostępnym na stronie
    internetowej GUS), inwestorzy wykazują koszty, które ponieśli do momentu przekazania
    budynku do użytkowania (zgodnie z ustawą
    Prawo budowlane). W przypadku przekazania budynku przyszłym lokatorom do wykończenia,
    wykazywane są koszty poniesione do momentu
    tego przekazania (z uzyskanych przez GUS danych wynika, że w ogólnej liczbie mieszkań
    ujętych w badaniu, udział mieszkań
    wykańczanych przez przyszłych użytkowników stale wzrasta).

    Prowadzenie przez GUS badania, na podstawie metodyki ustalonej przez Ministerstwo
    Budownictwa (wcześniej Urząd Mieszkalnictwa i
    Rozwoju Miast) i Ministerstwo Finansów, wynika z realizacji obowiązku nałożonego na
    Prezesa GUS ustawą o pomocy państwa w spłacie
    niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii
    gwarancyjnych oraz zmianie niektórych ustaw z dnia 30
    listopada 1995 r.

    Zgodnie z powyższą metodyką wskaźnik ceny 1m2 powierzchni użytkowej budynku
    mieszkalnego oddanego do użytkowania dotyczy średniej
    w kraju wartości kosztów poniesionych na budowę nowych budynków mieszkalnych oddanych
    do użytkowania a nie cen tych budynków
    oferowanych na rynku mieszkaniowym. Z powyższych względów wskaźnik ogłaszany co
    kwartał przez Prezesa GUS nie może być porównywany
    z ceną 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych oddanych do użytkowania -
    oferowaną na rynku mieszkaniowym, o czym piszemy
    na stronie internetowej GUS.

    Średnia w kraju wartość poniesionych kosztów oznacza, że do jej wyliczenia przyjmuje
    się zarówno koszty poniesione na budowę
    budynków w wielkich miastach - gdzie koszty są z reguły wyższe - jak i w małych
    miejscowościach, gdzie koszty są odpowiednio
    niższe.

    Z poważaniem

    Z-ca Dyrektora Departamentu

    mgr Barbara Prażmo

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 3. Data: 2007-04-16 08:25:08
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    DooMiniK napisał(a):
> [...]
    > odpowiedź
    > (ładnie, z nagłówkiem, etc., ładnie sformatowane, ja przeklejam jak

    Należy dodać, że jest to metodologia radziecka ( patrz d. ZSRR), oparta
    na wyznaczaniu wartości danego dobra w oparciu o koszty wytworzenia.

    Cieszmy się, że np. PZU nie stosuje podobnej metodologii przy wycenie
    szkody.
    Np. samochód Golf w cenie sklepowej kosztuje przykładowo 60 tys. zł,
    złożony "z części" 360 tys. zł. a według kosztu wytworzenia np. 25 tys. zł.