  • 1. Data: 2008-04-27 22:33:55
    Temat: mIKE - coś sie nie zgadza w rachunkach!
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Zainteresowała mnie lokata w mBanku na koncie mIKE, jej opis jest na
    stronie http://www.mbank.pl/indywidualny/emerytura/trzeci_fi
    lar/#tabs=1
    Jest tam też możliwość obliczenia spodziewanych korzyści z tej
    inwestycji.
    Przez ciekawość postanowiłem sprawdzić te obliczenia i wyszło mi, że
    bank chyba zawyżył zyski z tej inwestycji i to aż o 60%!
    Przyjąłem defaultowe założenia, czyli:
    - rok przystąpienia do IKE: 2008
    - planowana długość oszczędzania: 10 lat
    - średnie oprocentowanie lokaty: 5%
    - wykorzystanie limitu: 100%

    Po kliknięciu "Oblicz" wyświetliło mi się:
    - suma wpłat na IKE: 39378,43
    - łączny zysk z inwestycji: 18827,43
    - korzyść podatkowa z IKE: 3577,21
    - łączny kapitał (z zyskiem) na koniec okresu: 58205,86

    W swoich rachunkach przyjąłem, że każdego 1-go dnia miesiąca wpłacam
    składkę w wysokości 328,15 zł (39378,43 : 120 = 328,15), a zgromadzony
    kapitał jest na koniec miesiąca oprocentowany w wysokości 5% na tych
    samych zasadach, jak środki np. na rachunku eMax+.
    Przy tych założeniach, w moich rachunkach łączny kapitał po 120
    miesiącach wyszedł mi w wysokości 51168,20 zł, a nie 58205,86 - jak
    podaje mBank.
    Czyli łączny zysk z inwestycji wychodzi nie 18827,43 zł, a tylko
    11790,20 zł.
    Czy to ja popełniłem jakiś błąd w rozumowaniu, czy też bank w bezczelny
    sposób fałszuje wyniki obliczeń?

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 2. Data: 2008-04-28 06:30:10
    Temat: Re: mIKE - coś sie nie zgadza w rachunkach!
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 28 Apr 2008 00:33:55 +0200, Chris napisał(a):

> [...]
    > 11790,20 zł.
    > Czy to ja popełniłem jakiś błąd w rozumowaniu, czy też bank w bezczelny

    Zapewne cały limit roczny wpłacają 1 stycznia.

  • 3. Data: 2008-04-28 09:33:50
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 28 Apr 2008 06:30:10 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

    > Zapewne cały limit roczny wpłacają 1 stycznia.

    Niewątpliwie słuszna uwaga, ale wciąż jeszcze brakuje prawie 6 000 zł!
    Wpłacając całość 1 stycznia i zakładając comiesięczną kapitalizację mamy
    łączne odsetki w wysokości 12 968,45 zł, zamiast obiecywanych 18 827,43!

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 4. Data: 2008-04-28 09:42:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Chris pisze:

    > W swoich rachunkach przyjąłem, że każdego 1-go dnia miesiąca wpłacam
    > składkę w wysokości 328,15 zł (39378,43 : 120 = 328,15), a zgromadzony

    Zapewne przyjęli założenie - i bardzo słusznie - że limit wpłat na
    IKE w każdym roku będzie coraz większy.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-04-28 09:47:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Chris pisze:

    > Niewątpliwie słuszna uwaga, ale wciąż jeszcze brakuje prawie 6 000 zł!
    > Wpłacając całość 1 stycznia i zakładając comiesięczną kapitalizację mamy
    > łączne odsetki w wysokości 12 968,45 zł, zamiast obiecywanych 18 827,43!

    Najpierw myślałem, że uwzględnili, że w każdym kolejnym roku limit
    wpłat będzie coraz większy, ale nie: suma wpłat wyniesie 10-krotność limitu.

    Ale limit ten (poniżej 4000zł) na pewno nie jest wzięty z 2008 roku,
    bo obecnie jest to ponad 4000zł.

    Zwróć uwagę, że przy stopie zwrotu 0% na mIKE - zgodnie z obliczeniem
    kalkulatora - można zarobić prawie 5000zł.

    Ewidentnie źle napisany algorytm.

  • 6. Data: 2008-04-28 09:55:43
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    >
    > Zwróć uwagę, że przy stopie zwrotu 0% na mIKE - zgodnie z obliczeniem
    > kalkulatora - można zarobić prawie 5000zł.

    Źle albo za dobrze ;) pomysl - chcesz zobaczyc co sie bardziej oplaca -
    czy taki algorytm cie nie zacheci do mIKE?

  • 7. Data: 2008-04-28 16:18:26
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > Zwróć uwagę, że przy stopie zwrotu 0% na mIKE - zgodnie z obliczeniem
    > kalkulatora - można zarobić prawie 5000zł.
    >
    > Ewidentnie źle napisany algorytm.

    A inflacja? Czy przypadkiem nie wpisuje sie stopy zwrotu ponad inflacje?

    MK

  • 8. Data: 2008-04-28 16:32:00
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    MK pisze:
    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > A inflacja? Czy przypadkiem nie wpisuje sie stopy zwrotu ponad inflacje?
    >
    > MK
    A znasz inflacje na najblizsze 10 lat? Serio? To napisz do RPP ze moga
    sie nie wysilac ze swoimi staraniami i jechac na 10 lat urlopu. Podobnie
    pol GUS-u

  • 9. Data: 2008-04-28 18:29:44
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Maverick" <k...@g...pl> wrote in message

    > A znasz inflacje na najblizsze 10 lat? Serio? To napisz do RPP ze moga sie
    > nie wysilac ze swoimi staraniami i jechac na 10 lat urlopu. Podobnie pol
    > GUS-u

    A slyszales o czyms takim co sie nazywa prognozowaniem? Jak wpisujesz w ten
    kalkulator stope zwrotu to nasz ja? Logiczne jest, ze chcesz znac wartosc
    zglomadzonych srodkow w stosunku do obecnych cen, bo inaczej nie mialbys ich
    do czego odniesc...

    MK

  • 10. Data: 2008-04-28 18:30:39
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 28 Apr 2008 18:18:26 +0200, MK napisał(a):

    > A inflacja? Czy przypadkiem nie wpisuje sie stopy zwrotu ponad inflacje?

    A niby w jaki sposób miałoby przybywać pieniędzy na koncie w wyniku
    inflacji???

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof