  • 1. Data: 2019-06-28 22:04:36
    Temat: lokaty, przelewy a urząd skarbowy
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    kilka osób w mojej rodzinie (najbliższej) ma konta w różnych bankach -
    normalna sprawa. ale u kogo jest promocja lokat, (np ostanio 2.7%
    millenium) tam przelewamy kasę. czy do takich przelewów (rodzice
    teściowie, dzieci, wnuki) może się doczepić jakiś urząd (skarbowy)? Czy
    trzeba uprawiać partyzantkę i wpłacać/wypłacać gotówkę w siedzibie banku?

    ToMasz

  • 2. Data: 2019-06-29 09:59:50
    Temat: Re: lokaty, przelewy a urząd skarbowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 28 Jun 2019 22:04:36 +0200, ToMasz napisał(a):

> [...]
    > millenium) tam przelewamy kasę. czy do takich przelewów (rodzice
    > teściowie, dzieci, wnuki) może się doczepić jakiś urząd (skarbowy)?

    Moze, i nie raz sie przyczepial.
    Ale moze przyjmie wyjasnienia, szczegolnie ze przeszlosc dowodzi, ze
    zwracano.

    >Czy trzeba uprawiać partyzantkę i wpłacać/wypłacać gotówkę w siedzibie banku?

    Tez moze byc nieprzyjemnie, bo "skad pan mial 100 tys" ... no ale
    odpowiedz prosta "wyplacilem z banku niedawno" :-)

    nie prosciej zalozyc osobne konta w tych bankach ?

    J.

  • 3. Data: 2019-06-29 10:07:21
    Od: tomgo <t...@q...com>

    On 6/28/2019 1:04 PM, ToMasz wrote:
> [...]
    > teściowie, dzieci, wnuki) może się doczepić jakiś urząd (skarbowy)? Czy
    > trzeba uprawiać partyzantkę i wpłacać/wypłacać gotówkę w siedzibie banku?

    Cześć,
    Skoro pytasz to zakładam, że nikt z Twojej rodziny nie pracuje w
    urzędzie skarbowym - bo tylko w takiej sytuacji nie spodziewałbym się
    żadnych problemów.

    W przypadku tzw. szaraczków takie przelewy mogą spowodować więcej
    problemów niż warte są zyski z promocyjnych lokat.
    Najlepiej będzie jak zapoznasz się z tematem darowizn (kwoty wolne od
    podatku, zgłaszanie darowizn do urzędu skarbowego, grupy podatkowe).

    W skócie - urzędasy chcą wiedzieć ile masz i komu robisz "prezenty".
    Jeśli się ładnie wyspowiadasz, to wspaniałomyślnie zwolnią Cię z podatku
    (darowizna od najbliższej rodziny) lub nałożą standardowy (dla dalszej
    rodziny 7%, 9%, 12% w zależności od kwoty).

    Nie będę pisał co Cię (lub Was) może czekać w przypadku kontroli z
    urzędu żeby nie psuć Ci humoru na weekend. Rozumiem, że "uprawiasz ten
    proceder" ;) dłużej niż 6 miesięcy - więc jest już za późno żeby
    próbować wszystko zalegalizować. Teraz najważniejsze jest aby skarbówka
    nigdy nie znalazła pretekstu aby przeprowadzić kontrolę w stosunku do
    tych kilku osób. Co ciekawe według przepisów (może zostały zmienione,
    ale pewnie nie) zobowiązania z tytułu podatku od darowizn właściwie nie
    mogą się przedawnić.

    Z tego wszystkiego wynika konieczność kombinowania np. jak przelać
    pieniądze teściom by ciągle być w grupie, która nie płaci podatku od
    darowizny. W tym przypadku musiałyby być dwie darowizny (zgłoszone)
    czyli Ty -> Małżonka, Małżonka -> Teściowie.

    Nie wiem tylko co będzie gdy urzędas sprawdzi że obywatel X i obywatelka
    Y zgłosili w ciągu ostatniego roku np. 20 darowizn po 200 tys. zł.
    Niestety nieroby z US są zdeterminowane aby uprzykrzać życie obywatelom
    - wezwanie do złożenia wyjaśnień to pewnie minimum w takim przypadku.

  • 4. Data: 2019-06-29 11:52:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Jun 2019 01:07:21 -0700, tomgo napisał(a):

    > Skoro pytasz to zakładam, że nikt z Twojej rodziny nie pracuje w
    > urzędzie skarbowym - bo tylko w takiej sytuacji nie spodziewałbym się
    > żadnych problemów.

    Albo i to nie pewne, bo wyskoczy z komputera i nawet rodzina nie
    pomoze.

> [...]
    > urzędu żeby nie psuć Ci humoru na weekend. Rozumiem, że "uprawiasz ten
    > proceder" ;) dłużej niż 6 miesięcy - więc jest już za późno żeby

    Przy czym ... to nie byla darowizna, na co byc moze ma juz
    potwierdzenia, bo zwracano. Wiec nie ma co legalizowac.
    Ani pozyczka.

    A czy US uwierzy ... moze sad uwierzy. Szansa jest.

> [...]
    > darowizny. W tym przypadku musiałyby być dwie darowizny (zgłoszone)
    > czyli Ty -> Małżonka, Małżonka -> Teściowie.

    No chyba, ze ze wspolnego konta.
    Ale rozdzielnosci majatkowej pewnie nie ma, wiec nawet jak maz ma
    wlasne konto, to pieniadze sa wspolne z zona :-)

> [...]
    > Niestety nieroby z US są zdeterminowane aby uprzykrzać życie obywatelom
    > - wezwanie do złożenia wyjaśnień to pewnie minimum w takim przypadku.

    Po czym stwierdzi, ze byly i darowizny w druga strone, wiec to nie
    darowizny tylko pozyczki, wiec ... doczytac jak to z pozyczkami w
    rodzinie, moze sa wyzsze zwolnienia :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-06-29 13:37:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > teściowie, dzieci, wnuki) może się doczepić jakiś urząd (skarbowy)? Czy
    > trzeba uprawiać partyzantkę i wpłacać/wypłacać gotówkę w siedzibie banku?

    to sie nazywa depozyt nieprawidlowy
    https://www.rp.pl/PCC/301289984-Pozyczki-i-depozyt-n
    ieprawidlowy-z-nizsza-stawka-PCC.html

    https://grantthornton.pl/publikacja/depozyt-nieprawi
    dlowy-co-nalezy-wiedziec/

    Aczkolwiek:
    -umowa zapewne nie przewidywala prawa do dysponowania ... ale umowy na
    pismie nie macie,

    -prawo umowne czy mozliwosc techniczna ? Ciekawe co urzad uznaje :-)

    -lokata na okreslony czas, zawsze to jakis plus dla was, ale przeciez
    zerwac mozna,

    -ale zapewne przelaliscie komus na konto, a ten ktos zalozyl lokate
    ... czy to nie jest dysponowanie ?

    Tak czy inaczej - przestac.
    Poczekac na dobra promocje, zalozyc konto, i jako nowy klient zgarniac
    bonusy :-)

    J.

  • 6. Data: 2019-06-29 16:37:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Fajna rodzina ;>
    A jak dzielicie odsetki?
    Ciekawostką jest to, że różne, nawet najdrobniejsze rzeczy, można mieć na
    współwłasność - ale pieniędzy (chyba?) nie - a to by załatwiało sprawę.
    A tak może być problem - albo podatek od darowizny (a na uzyskanie zwolnienia w
    ramach "zerowej" grupy jest tylko 6 miesięcy) - pytanie, czy nie ma karnego - albo od
    pożyczki - ten niby mniejszy, bo tylko 2%, ale czy nie ma większego karnego?

  • 7. Data: 2019-07-02 08:06:41
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    ToMasz napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >teściowie, dzieci, wnuki) może się doczepić jakiś urząd (skarbowy)? Czy
    >trzeba uprawiać partyzantkę i wpłacać/wypłacać gotówkę w siedzibie banku?

    Niestety US może... Są złośliwi.
    Ale przecież istnieje coś takiego jak omyłkowy przelew. Potem się go
    zwraca... A odsetki to już można wypłacić.
    Zresztą po co się czepiać poszukiwaczy lepszego oprocentowania jeżeli
    z tego będą większe odsetki belkowego? Ale zapewne większość
    urzędników US ma w d..ie dochody państwa, oni chcą się wykazać, jaki
    to ICH URZĄD jest skuteczny.

    Arek

  • 8. Data: 2019-07-08 07:49:25
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Myślisz, że skarbówce wolno ot tak sobie sprawdzać obroty na rachunkach bankowych
    osób fizycznych?
    Ciekawe, czyjego postanowienia to wymaga - naczelnika urzędu czy proka?
    I droga odwoławcza - czy złożenie zażalenia wstrzymuje dokonanie czynności.

    -----

  • 9. Data: 2019-07-08 10:21:11
    Od: Peter <k...@w...pl>

    W dniu 2019-07-08 o 07:49, ąćęłńóśźż pisze:
    > Myślisz, że skarbówce wolno ot tak sobie sprawdzać obroty na rachunkach bankowych
    > osób fizycznych?

    Urząd Skarbowy nie ma bezpośredniego wglądu w poszczególne transakcje na Twoim
    koncie osobistym. Ale GIF dostaje codziennie raporty ze wszystkich banków o
    operacjach o wartości >15000 euro. Jeżeli jest kilka w ciągu dnia to banki mają
    obowiązek je sumować. GIG po odpowiedniej analizie komputerowej przesyła dane do
    US lub prokuratury.

    https://pozyczkaportal.pl/kwoty-banki-urzad-skarbowy
    /

    Jeżeli wątkodawca ma liczną rodzinę i przesyłają powyżej 15000 euro i to się
    powtarza to maja go na widelcu

    --
    peter