  • 1. Data: 2005-05-02 14:50:13
    Temat: konto zmarłej osoby
    Od: RBprv <r...@U...onet.pl>

    Mam pytanie jak wypłacić pieniądze z konta nieżyjącego ojca, mama nie i
    nikt inny nie był upoważniony. Bank to Bank Spółdzielczy w którym ojciec
    miał konto do wpłat z dotacji unijnych dla rolników. Na koncie jest
    jeszcze nie wypłacona przez ojca kwota w wysokości ok 1000zł. Bank
    twierdzi że jak niema osoby upoważnionej to nie wypłaci pieniędzy. Mam
    nadzieje, że to co mówią w banku jest bezprawne, przecież żona zmarłego
    powinna mieć jakieś prawa. Czy jest jakiś przepis na podstawie którego
    mama mogła by wypłacić te pieniądze?

  • 2. Data: 2005-05-02 15:01:31
    Temat: Re: konto zmarłej osoby
    Od: Andrzej Polanski <r...@p...onet.pl>

    RBprv napisał(a):
> [...]
    > nadzieje, że to co mówią w banku jest bezprawne, przecież żona zmarłego
    > powinna mieć jakieś prawa. Czy jest jakiś przepis na podstawie którego

    Tu jest np w PKO
    http://www.pkobp.pl/index.php/id=bponaso/akt_id=2305
    /source=bponaso/zone=-1/section=ogol

    "Gdy posiadacz konta nie zadysponował środkami na wypadek śmierci,
    wypłata pieniędzy dokonywana jest na rzecz spadkobierców po przedłożeniu
    prawomocnego postanowienia sądu o nabyciu spadku i prawomocnego
    postanowienia sądu o dziale spadku lub zgodnego pisemnego oświadczenia
    wszystkich spadkobierców o podziale środków pieniężnych na rachunku oraz
    zaświadczenia z urzędu skarbowego o uiszczeniu lub zwolnieniu z
    podatku. "

    Podejrzewam, że w innych bankach jest podobnie

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-05-02 15:01:41
    Od: "Robert Wicik" <r...@M...onet.pl>

    Użytkownik "RBprv" <r...@U...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nadzieje, że to co mówią w banku jest bezprawne, przecież żona zmarłego
    > powinna mieć jakieś prawa. Czy jest jakiś przepis na podstawie którego

    Można wypłacić na pokrycie kosztów pogrzebu, a w innym przypadku po
    uzyskaniu wyroku sądu w sprawie podziału spadku.

  • 4. Data: 2005-05-02 15:06:07
    Od: "T.Omasz" <t...@x...pl>

    Dnia Mon, 02 May 2005 16:50:13 +0200, RBprv <r...@U...onet.pl>
    napisał:

> [...]
    > nadzieje, że to co mówią w banku jest bezprawne, przecież żona zmarłego
    > powinna mieć jakieś prawa. Czy jest jakiś przepis na podstawie którego

    Jeżeli nie było to konto wspólne, to niestety trzeba czekać na
    postępowanie spadkowe.

    W przypadku kont wspólnych, zaleca się nieoficjalnie, żeby żyjący
    współwłaściciel wypłacił pieniądze najpóźniej w dniu zgonu (figurującym na
    akcie zgonu) - domniemuje się wtedy, że wypłata nastąpiła za życia osoby
    zmarłej.

    --
    "Wystarczy wiedzieć, dokąd podjechać trza, stamtąd już widać szary
    spłowiały mur

  • 5. Data: 2005-05-02 15:10:37
    Od: RBprv <r...@U...onet.pl>

> [...]
    > postanowienia sądu o dziale spadku lub zgodnego pisemnego oświadczenia
    > wszystkich spadkobierców o podziale środków pieniężnych na rachunku oraz

    Czyli sprawa okazuje się bardziej skomplikowana bo jest jeszcze dwoje
    nieletnich (12 i 14lat) dzieci.

    > zaświadczenia z urzędu skarbowego o uiszczeniu lub zwolnieniu z
    > podatku. "
    >
    > Podejrzewam, że w innych bankach jest podobnie
    >
    > pozdrawiam

    Czy musi się odbyć jakaś sprawa w sądzie o spadek czy coś w tym stylu? W
    takim przypadku kwota niemała zresztą dla utrzymującego się z 4ha
    rolnictwa może zostać pochłonięta przez sprawy sądowe.

  • 6. Data: 2005-05-02 15:27:17
    Od: ????? <M...@p...onet.pl>

    T.Omasz wrote:

> [...]
    > współwłaściciel wypłacił pieniądze najpóźniej w dniu zgonu (figurującym
    > na akcie zgonu) - domniemuje się wtedy, że wypłata nastąpiła za życia

    jak jest konto wspólne to chyba nie ma znaczenia czy drugi współwłaściciel żyje ?

  • 7. Data: 2005-05-02 15:36:51
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "?????"

    > jak jest konto wspólne to chyba nie ma znaczenia czy drugi
    > współwłaściciel żyje ?

    dla banku ma znaczenie - 1/2 nalezy do wspolwlasciciela a reszta do
    podzialu tak jak kaze sąd w postępowaniu spadkowym (jak nie ma zapisu
    na wypadek smierci)
    *** blad ***

  • 8. Data: 2005-05-02 15:40:42
    Od: Andrzej Polanski <r...@p...onet.pl>

    RBprv napisał(a):

    > Czy musi się odbyć jakaś sprawa w sądzie o spadek czy coś w tym stylu?

    Zdaje się że tak . Bank inaczej nie odda pieniędzy bo będzie
    twierdzić (w gruncie rzeczy słusznie) , że nie wie komu ma oddać.

    > takim przypadku kwota niemała zresztą dla utrzymującego się z 4ha
    > rolnictwa może zostać pochłonięta przez sprawy sądowe.

    Te koszty chyba nie są duże. najlepiej dowiedzieć się
    bezpośrednio w sądzie.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2005-05-02 16:05:56
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    RBprv napisał(a):
    > Czy musi się odbyć jakaś sprawa w sądzie o spadek czy coś w tym stylu?

    tak
    postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku
    nic strasznego :)

    > takim przypadku kwota niemała zresztą dla utrzymującego się z 4ha
    > rolnictwa może zostać pochłonięta przez sprawy sądowe.

    koszty to 20 zł za stwierdzenie nabycia spadku i po 20 zł od osoby za
    przyjęcie oświadczenia o przyjęciu spadku (o ile nie upłynęło 6 miesięcy
    od śmierci)
    zresztą - własność ziemi, jeśli przysługiwała zmarłemu, też trzeba
    uregulować...

    KG