  • 1. Data: 2022-01-28 10:38:54
    Temat: czyszczenie BIK - możesz to zrobić sam, bezpłatnie
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    Wielu klientów mnie pyta co może zrobić z negatywnymi wpisami w BIK.
    Różnego rodzaju "błędy młodości", zapomniane zobowiązania, opóźnienia w
    spłacie wynikające z problemów finansowych itp.
    Nadchodzi bowiem moment kiedy chcą uzyskać np. kredyt hipoteczny, a w
    BIK problemy, które to uniemożliwiają.

    Jednak w wielu przypadkach sytuacja nie jest beznadziejna. Co więcej, z
    niektórymi negatywnymi wpisami, można sobie poradzić samodzielnie.

    Dlatego, zanim poprosisz specjalistów o pomoc, spróbuj samodzielnie
    temat wpisów w BIK ogarnąć. Jak powołasz się na właściwe przepisy to
    Twoje pismo nie będzie gorsze ani mniej skuteczne niż takie, które
    napisał "prawnik".

    https://tiny.pl/9jl6s

    jak ktoś potrzebuje pomocy w ww. sprawie to piszcie, prześlę wzór pisma

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 2. Data: 2022-01-28 11:01:48
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przypomnij, jak uzyskać dostęp do wpisów na swój temat.
    Kiedyś przejeżdżając (Mokotów?) wpadłem tam to strażnik nie wpuszczał "Panie
    pandemia".
    A dawno temu na Pruszkowskiej było spoko osobiście.

    -----

  • 3. Data: 2022-01-28 11:09:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Jan 2022 10:38:54 +0100, Robert_DF wrote:
> [...]
    > Różnego rodzaju "błędy młodości", zapomniane zobowiązania, opóźnienia w
    > spłacie wynikające z problemów finansowych itp.

    No coz, udzieliles troche informacji, ale jesli dobrze widze, to:

    -zobowiazania trzeba splacic. A czasem sa sporne, czy pieniedzy brak.

    -splacisz, a i tak niewiele da, bo zostanie wpis o opoznieniu splaty
    ponad 60 dni :-)

    -nie rob za duzo wnioskow kredytowych ... taaa, a moze by tak ustawowo
    zakazac? Nie ma obywatel prawa wybrac banku, gdzie jest najlepsza
    oferta?

    -usun zapytania z raportu BIK ... a jak?
    Cofnac zgode na przetwarzanie?

    -a w ogole kiedy taką zgode obywatel dał?

    A moze by tak jeszcze ustawowo nakazac informowanie obywatela o
    zapytaniach w BIK, a nie za 99 zl ?

    A jak wyczyscic historie z grubej rury - komu zagrozic pozwem, jesli z
    wpisem sie nie zgadzamy?

    Plus jeszcze pare idiotyzmow zwiazanych z BIK w praktyce bankowej do
    naprawy.

    J.

  • 4. Data: 2022-01-28 11:12:23
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.01.2022 o 11:01, ąćęłńóśźż pisze:
    > Przypomnij, jak uzyskać dostęp do wpisów na swój temat.
    > Kiedyś przejeżdżając (Mokotów?) wpadłem tam to strażnik nie wpuszczał
    > "Panie pandemia".
    > A dawno temu na Pruszkowskiej było spoko osobiście.

    raport zamawiasz na ich stronie (płacisz i masz od ręki), no chyba że
    pytasz o informację ustawową?

  • 5. Data: 2022-01-28 11:45:24
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.01.2022 o 11:09, J.F pisze:

    > No coz, udzieliles troche informacji, ale jesli dobrze widze, to:
    >
    > -zobowiazania trzeba splacic. A czasem sa sporne, czy pieniedzy brak.

    taka ich natura, ale nie wnikam w zasadność zobowiązania, od tego są sądy

    > -splacisz, a i tak niewiele da, bo zostanie wpis o opoznieniu splaty
    > ponad 60 dni :-)

    jak do tego dopuściłeś to niestety, po to jest bik, aby "ostrzegać"
    banki przed niesolidnymi dłużnikami

    > -nie rob za duzo wnioskow kredytowych ... taaa, a moze by tak ustawowo
    > zakazac? Nie ma obywatel prawa wybrac banku, gdzie jest najlepsza
    > oferta?

    ma prawo, ale po co od razu zapytanie?
    ofertę możesz sprawdzić i bez tego
    jak klient odwiedzi ileś banków, w każdym zapytanie to na końcu szansy
    na gotówkę (na dobrych warunkach) już nie ma, co innego hipoteka

    > -usun zapytania z raportu BIK ... a jak?
    > Cofnac zgode na przetwarzanie?

    tak

    > -a w ogole kiedy taką zgode obywatel dał?

    musisz dać przy składaniu wniosku/zapytania, bez tego bank nie może
    sprawdzić bik, nie zweryfikuje klienta

    > A moze by tak jeszcze ustawowo nakazac informowanie obywatela o
    > zapytaniach w BIK, a nie za 99 zl ?

    nie ma takich regulacji

    > A jak wyczyscic historie z grubej rury - komu zagrozic pozwem, jesli z
    > wpisem sie nie zgadzamy?

    jak masz się na co powołać to piszesz sam, ale jak bank ma podstawę do
    wpisu to odpisze Ci w taki sposób:

    Informujemy, że na podstawie Ustawy z dnia 29.08.1997r. Prawo bankowe
    XXX Bank S.A. przekazał do Biura Informacji Kredytowej S.A z siedzibą w
    z siedzibą w Warszawie ul. Modzelewskiego 77A (zw. dalej BIK S.A.)
    informacje o zobowiązaniu wynikającym z Umowy nr stanowiące tajemnicę
    bankową. Dane te mogą być przetwarzane przez BIK S.A. oraz udostępniane
    bankom i innym instytucjom ustawowo upoważnionym do udzielania kredytów
    oraz instytucjom kredytowym w celach i zakresie określonym przepisami
    art. 105 ust. 4 i art. 105a Prawa bankowego. Jednocześnie informujemy,
    iż na podstawie art. 105a ust. 3 Ustawy Prawo bankowe informacje
    stanowiące tajemnicę bankową dotyczące osób fizycznych mogą być
    przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wygaśnięcia
    zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z Bankiem, bez zgody osoby,
    której te informacje dotyczą, w przypadku, gdy: Kredytobiorca nie
    wykonał zobowiązania lub dopuścił się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu
    świadczenia wynikającego z umowy zawartej z Bankiem, a po zaistnieniu
    tych okoliczności upłynęło co najmniej 30 dni od poinformowania tej
    osoby przez Bank o zamiarze przetwarzania dotyczących jej informacji
    stanowiących tajemnicę bankową, bez jej zgody. Pana wniosek o
    zaprzestanie przetwarzania informacji stanowiących tajemnicę bankową
    przez BIK S.A. nie może zostać zrealizowany ze względu na spełnienie
    warunków uprawniających do przetwarzania ww. informacji bez Pana zgody.
    Wniosek ten będzie skuteczny po upływie 5 lat od wygaśnięcia
    zobowiązania wynikającego z Umowy nr.

    tego już sam nie ogarniesz, kancelaria nie pomoże, pozostaje prawnik i sąd

    > Plus jeszcze pare idiotyzmow zwiazanych z BIK w praktyce bankowej do
    > naprawy.

    jasne, ale ja nie naprawiam istniejącego stanu, pokazuję jakie są możliwości

    jak mi klient mówi, że za usunięcie zapytań kredytowych zapłacił 600 zł
    to żal duży

    krótkie pisemko i sam to mógł ogarnąć

  • 6. Data: 2022-01-28 12:46:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Jan 2022 11:45:24 +0100, Robert_DF wrote:

    > taka ich natura, ale nie wnikam w zasadność zobowiązania, od tego są sądy

    No to przez sąd do BIK wpisywac :-)

    > jak do tego dopuściłeś to niestety, po to jest bik, aby "ostrzegać"
    > banki przed niesolidnymi dłużnikami

    No widac banki ochrony potrzebuja, w koncu maja nasze pieniadze.

    > ma prawo, ale po co od razu zapytanie?
    > ofertę możesz sprawdzić i bez tego

    Mozna, ale czy oferta zalezy od wynikow z BIK?

    > jak klient odwiedzi ileś banków, w każdym zapytanie to na końcu szansy
    > na gotówkę (na dobrych warunkach) już nie ma, co innego hipoteka

    Jesli chodzi o to, aby klient nie wzial setki kredytow i nie sp*,
    to moze i dobry pomysl.
    Ale czemu wniosek nie zrealizowany? Albo czemu nie sprawdzą przed
    wyplatą kredytu?

    A z hipoteką jest roznica?
    Na tym etapie chyba moze kilka bankow udzielic kredytu i potem pluc
    sobie w brode ... no tak, informacja o wnioskach moze im pomoc.

    > tak

    > musisz dać przy składaniu wniosku/zapytania, bez tego bank nie może
    > sprawdzić bik, nie zweryfikuje klienta

    To jest jak rozumiem upowaznienie dla banku na uzyskanie danych, choc
    skoro maja ustawowe prawo, to po co im zgoda?

    Zgoda na przetwarzanie dla BIK ... no dobra - udzielilem, to jest.
    Tylko, ze jesli tam są jakies wpisy, to musiala byc zgoda wczesniej.
    A nie musiala, bo info o kredytach to z mocy ustawy.

    > nie ma takich regulacji

    Nie ma. A moze powinny byc :-)

> [...]
    > stanowiące tajemnicę bankową dotyczące osób fizycznych mogą być
    > przetwarzane przez okres nie dłuższy niż 5 lat od dnia wygaśnięcia

    A ja na to, ze zobowiazania nie ma, wiec domagam sie odszkodowania za
    nieprawdziwy wpis w BIK :-)

> [...]
    > osoby przez Bank o zamiarze przetwarzania dotyczących jej informacji
    > stanowiących tajemnicę bankową, bez jej zgody.

    I mam tu pewne watpliwosci ... po jakim czasie prawdziwe zobowiazanie
    sie przedawnia ?
    Plus 5 lat i bank powinien sam skasowac wpis, czy na żądanie?

    A jak bank sprzedal wierzytelnosc jakiemus windykatorowi?

> [...]

    > jak mi klient mówi, że za usunięcie zapytań kredytowych zapłacił 600 zł

    Komu zaplacil - jakiejs kancelarii prawnej ?

    Tylko ktorych wpisow - tych o wnioskach, czy tych o rzeczywistych
    zaległosciach, ale splaconych dawno temu ?

    J.

  • 7. Data: 2022-01-28 13:12:11
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.01.2022 o 12:46, J.F pisze:

    > No to przez sąd do BIK wpisywac :-)

    zgodnie z PB do BIK wpisują instytucje finansowe, na to zgoda sądu
    potrzebna nie jest

    > Mozna, ale czy oferta zalezy od wynikow z BIK?

    zależy o jakim zobowiązaniu mówimy, ale generalnie zły bik = brak oferty

    > Jesli chodzi o to, aby klient nie wzial setki kredytow i nie sp*,
    > to moze i dobry pomysl.

    hmm, setki może nie, ale raport do bik idzie nie od razu, da się różne
    złe rzeczy zrobić

    > Ale czemu wniosek nie zrealizowany? Albo czemu nie sprawdzą przed
    > wyplatą kredytu?

    też sprawdzają, klienci są kreatywni

    > To jest jak rozumiem upowaznienie dla banku na uzyskanie danych, choc
    > skoro maja ustawowe prawo, to po co im zgoda?

    możesz się na sprawdzenie bik nie zgodzić

    > Nie ma. A moze powinny byc :-)

    to już nie do mnie pytanie...

    > A ja na to, ze zobowiazania nie ma, wiec domagam sie odszkodowania za
    > nieprawdziwy wpis w BIK :-)

    idziesz do sądu i jak masz rację + wykażesz że poniosłeś jakąś stratę to
    bank musi zadośćuczynić

    ale to nie bik odpowiada za wpisy tylko podmiot, który wpisał

> [...]
    > Plus 5 lat i bank powinien sam skasowac wpis, czy na żądanie?
    >
    > A jak bank sprzedal wierzytelnosc jakiemus windykatorowi?

    dług odzyskany, to nie znaczy, że nie istnieje
    o tym musiałbym napisać kolejny tekst

    > Komu zaplacil - jakiejs kancelarii prawnej ?

    tak, chociaż mógł 3 zdania sam napisać, efekt ten sam

    > Tylko ktorych wpisow - tych o wnioskach, czy tych o rzeczywistych
    > zaległosciach, ale splaconych dawno temu ?
    >
    > J.

    wnioskach, jak za dużo to też szkodzą

  • 8. Data: 2022-01-28 13:35:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Jan 2022 13:12:11 +0100, Robert_DF wrote:

    > zgodnie z PB do BIK wpisują instytucje finansowe, na to zgoda sądu
    > potrzebna nie jest

    > zależy o jakim zobowiązaniu mówimy, ale generalnie zły bik = brak oferty

    Czyli co - zeby poznac oferte banku trzeba jednak zlozyc wniosek?

    > hmm, setki może nie,

    Razem ze spoldzielczymi, to setke bankow mamy.

    > ale raport do bik idzie nie od razu, da się różne
    > złe rzeczy zrobić

    A informacja o wniosku jest szybko, czy wrecz od razu?

    > też sprawdzają, klienci są kreatywni

    mam troche watpliwosci z tym sprawdzaniem.

    > możesz się na sprawdzenie bik nie zgodzić

    A mi chodzi o zgode dla BIK na przechowywanie i przetwarzanie danych.

    > idziesz do sądu i jak masz rację + wykażesz że poniosłeś jakąś stratę to
    > bank musi zadośćuczynić
    >
    > ale to nie bik odpowiada za wpisy tylko podmiot, który wpisał

    Jednak BIK jest samodzielną instytucją, i skoro udostępnia dane o
    mnie, to domagam sie prawdziwych, a niech oni sobie dochodza prawdy od
    wpisujacych :-)

    > dług odzyskany, to nie znaczy, że nie istnieje
    > o tym musiałbym napisać kolejny tekst

    sprzedany chyba, nie "odzyskany" ?

    No ale skoro sprzedany, to bank go juz nie ma ... i co dalej?

    Taaa ...

    J.

  • 9. Data: 2022-01-28 13:42:28
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 28.01.2022 o 13:35, J.F pisze:

    > Czyli co - zeby poznac oferte banku trzeba jednak zlozyc wniosek?

    na hipo nie, na gotówkę masz widełki odnośnie oferty, bez wniosku/zapytania

    > Razem ze spoldzielczymi, to setke bankow mamy.

    nawet kilka setek, ale tylu wniosków nie zdążysz złożyć

    > A informacja o wniosku jest szybko, czy wrecz od razu?

    o wniosku nie ma, ale sprawdzenie bik już tak

    > mam troche watpliwosci z tym sprawdzaniem.

    dlaczego?
    nie będę opisywał po co banki to robią, mamy kreatywnych klientów

    > A mi chodzi o zgode dla BIK na przechowywanie i przetwarzanie danych.

    zawsze możesz wycofać, art. 105 i 105a PB

    > Jednak BIK jest samodzielną instytucją, i skoro udostępnia dane o
    > mnie, to domagam sie prawdziwych, a niech oni sobie dochodza prawdy od
    > wpisujacych :-)

    za wpis odpowiada podmiot wpisujący, bik jedynie je publikuje, nie
    odpowiada za tresc

    > sprzedany chyba, nie "odzyskany" ?

    podmiot, który gho sprzedal odzyskal kase

  • 10. Data: 2022-01-28 14:12:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 Jan 2022 13:42:28 +0100, Robert_DF wrote:

    > na hipo nie,

    skoro oferta zalezy od wynikow z BIK ... czy na hipo nie?

    >na gotówkę masz widełki odnośnie oferty, bez wniosku/zapytania

    > nawet kilka setek, ale tylu wniosków nie zdążysz złożyć

    Czemu nie? trzeba szybko obskawiwac.
    Albo kilku slupow nająć dodatkowo :-)

    A skoro banki procesuja wniosek miesiac ...

    > o wniosku nie ma, ale sprawdzenie bik już tak

    I bank wie, ze bik sprawdzano wielokrotnie.
    Moze nawet wie, ze sprawdzal inny bank.

    > dlaczego?
    > nie będę opisywał po co banki to robią, mamy kreatywnych klientów

    Bo taki przypadek praktyczny - jest wniosek o hipo.
    Bank sprawdza, i mowi - za duzy limit na kartach kredytowych,
    i za duzo drobnych kredytow. Kredyt na 300 tys, a raty na lodowke za
    1000 zl mu przeszkadzaja.
    No dobra - zmniejszamy limit na kartach. Kolomyja nr 1 - zwiekszyc
    przez ST sie da, zmniejszyc nie.
    No ale zmiejszone. Tylko papieru na to Citi nie wystawia.

    Tzn moze wystawic, ale to trzeba wniosek zlozyc i w ciagu miesiaca
    wystawią zaswiadczenie.

    Ale szczesliwie jest wyciag z nowym limitem wydrukowanym.
    I zaczyna się kołomyja nr 3 - w BIK nie ma informacji, jaka to karta
    kredytowa. Jest tylko ogolnik - kwota zobowiazania, bank i data umowy.
    Wiec bank uznaje, ze nie wie, czy ten wyciag to od tej karty.
    Dostarcz im umowe, a zawarta 10 lat temu.

    To mowie - sprawdzie sobie w BIK. Wpisy w BIK bank aktualizuje szybko,
    co tydzien bodajze.
    I odpowiedz: nie mozemy sprawdzic. Bo juz raz sprawdzilismy dla tego
    wniosku.
    A tak naprawde, to pewnie placic im sie nie chce.
    Ale moze jednak boją sie, ze zobacze, ze sprawdzali dwa razy?

    > zawsze możesz wycofać, art. 105 i 105a PB

    Ale czy udzielalem?

    > za wpis odpowiada podmiot wpisujący, bik jedynie je publikuje, nie
    > odpowiada za tresc

    W przypadku zwyklej instytucji prawnik i sąd mogliby miec inne zdanie
    :-)

    > podmiot, który gho sprzedal odzyskal kase

    nie całą, ale widać bankowi pasowało.

    No ale co teraz pod wzgledem prawnym?
    Dług z tytulu kredytu nadal istnieje, ale nie wzgledem banku,
    tylko np względem Kruka ... czy Kruk jest uprawniony do wpisu w BIK,
    a czy bank nie powinien skasowac swojego ?

    J.