  • 21. Data: 2018-10-01 23:04:39
    Temat: Re: Wzrosna stopy procentowe?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Oct 2018 21:22:31 +0200, RobertS napisał(a):
    > co byście wybrali?
    >
    > oprocentowanie stałe 4,85% przez 5 lat a następnie marża 1,99% + wibor
    >
    > lub
    > od razu marża 1,99% + wibor?
    >
    > dla przypomnienia obecnie wibor 3M to 1,72
    >
    > 3,71% zmienne czy 4,85% stałe (ale tylko przez 5 lat)?
    >
    > właśnie zajmuję się takim tematem, klienci mieli ww. wybór, podjęli
    > decyzję w zeszłym tygodniu, kto zgadnie jak wybrali?

    Madrzy byli i wybrali stałe ?

    Bo kiedys WIBOR skoczy, i wiborowcy beda komitety zakladac, ze ich
    bank nie poinformowal o ryzyku :-)

    J.

  • 22. Data: 2018-10-02 09:19:11
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-01 o 23:04, J.F. pisze:

    > Madrzy byli i wybrali stałe ?

    no właśnie nie, każdy (100% klientów, z którymi się spotykam) patrzy na
    dzisiejszą ratę, a nie na to co może być za 5, 10 czy 20 lat

    > Bo kiedys WIBOR skoczy, i wiborowcy beda komitety zakladac, ze ich
    > bank nie poinformowal o ryzyku :-)

    ale bank ich informuje, jest taki obowiązek i co z tego? ludzie to
    podpisują, ale ich te obliczenia zupełnie nie interesują, jakoś to będzie...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 23. Data: 2018-10-02 09:22:41
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-01 o 23:01, J.F. pisze:

    > A tak normalnie nie mozna ?,
    > "Z dniem 1.12.2018 zmieniamy marze na udzielony kredyt.
    > Moze Pan/i nic nie robic i nowa umowa zacznie obowiazywac od w/w dnia,
    > lub jesli nie wyraza Pan/i zgody na zmiany - moze Pan/i w terminie
    > 14-dni od otrzymania niniejszego powiadomienia wypowiedziec umowe
    > kredytu"

    no pewnie, że nie! kto w takiej sytuacji decydowałby się na
    długoterminowy kredyt? marża może się tylko zmienić w sytuacjach
    określonych w umowie kredytowej

    > Co prawda UOKiK dopadl pare bankow, i bodajze zarzucil im brak podania
    > podstawy prawnej, wiec lepiej dopisac "z powodu wzrostu cen w I
    > polroczu br" ...

    bo były kiedyś takie banki, w których oprocentowanie było ustalane
    decyzją zarządu, przykładowo:

    średnie oprocentowanie na rynku 5%, taki bank dawał 3% (ludzie brali
    kredyty masowo) a po pół roku z powodu "wzrostu ryzyka rynkowego" robiło
    się 9%

    teraz tak nie można, wartością zmienną jest wibor ale nie marża

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 24. Data: 2018-10-02 10:24:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Madrzy byli i wybrali stałe ?

    Gdyby bank zaproponował stałe (i w tej wysokości) to prawdopodobnie
    wybranie stałego byłoby mądre, ale bank zaproponował stałe tylko na 5
    lat - tu wybór jest trudniejszy.
    Ja się spodziewam wzrostu WIBORu, ale myślałem, że to już się z pół roku
    temu zdarzy. Po prostu myślałem, że jak była deflacja a teraz jest
    inflacja to WIBOR wzrośnie mniej więcej tyle co wzrost od tej deflacji
    do inflacji a tu nic.
    Nie wiem co go trzyma (może polityka) - nie znam się. Być może związek
    WIBORu z inflacją to tylko mój chory wymysł nie mający nic wspólnego z
    rzeczywistością.

    W każdym razie jak są jakieś pozarynkowe czynniki utrzymujące WIBOR (za
    mało wiem, aby w ogóle wiedzieć, czy są takie możliwości) na niskim
    poziomie to powstaje pytanie jak długo uda się utrzymywać niski - może
    całe te 5 lat się uda i wtedy wybór zmiennej jest uzasadniony.
    I drugie pytanie - czy jak utrzymywanie się w końcu nie uda to czy skok
    nie będzie kilka razy większy niż by był jakby nie utrzymywano na siłę.
    Jeśli tak to działa i będzie duży skok to na decyzję powinno wpłynąć
    przypuszczenie kiedy ten skok nastąpi - jak za 2 lata to lepiej wybrać
    stałe na te 5 lat, ale jak za 5 lat to lepiej zmienne.

    Jeśli faktycznie istnieje jakieś takie celowe utrzymywanie na niskim
    poziomie to ja się w sumie cieszę. W 2011 wziąłem kredyt hipoteczny na
    10 lat. Dostałem niską marżę bo WIBOR był dość wysoki. WIBOR zaraz spadł
    i mam cały czas odsetki rzędu 2,7%. Jak utrzymają do 2021 to wyjdzie że
    "głupi (czyli ja) ma szczęście" :)
    P.G.

  • 25. Data: 2018-10-02 10:29:54
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-10-02 o 09:19, RobertS pisze:

    > no właśnie nie, każdy (100% klientów, z którymi się spotykam) patrzy na
    > dzisiejszą ratę, a nie na to co może być za 5, 10 czy 20 lat

    No ale w twoim przykladzie stale jest tylko przez 5lat.
    Wiec wszystko sprowadza sie do zakladu, czy w ciagu 5 lat Wibor skoczy o
    2 pp. (dwa, żeby średnie oprocentowanie w ciagu 5 lat wyniosło 4,85)

    Wierzysz w wibor = 3,72 za 5 lat?

    > ale bank ich informuje, jest taki obowiązek i co z tego? ludzie to
    > podpisują, ale ich te obliczenia zupełnie nie interesują, jakoś to
    > będzie...

    Gdyby stałe było na cały okres kredytowania - to można się zastanowić.
    A 5 lat to popierdółka jakaś :)

    --
    Pete

  • 26. Data: 2018-10-02 10:41:43
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-02 o 10:29, Pete pisze:

> [...]
    > Wiec wszystko sprowadza sie do zakladu, czy w ciagu 5 lat Wibor skoczy o
    > 2 pp. (dwa, żeby średnie oprocentowanie w ciagu 5 lat wyniosło 4,85)

    musiałby wzrośnąć wcześniej niż za 5 lat, bo wtedy to już oferta
    przestaje obowiązywać

    > Gdyby stałe  było na cały okres kredytowania - to można się zastanowić.
    > A 5 lat to popierdółka jakaś :)

    1. ciekawe jakie byłoby stałe oprocentowanie na 30 lat?
    2. przypuśćmy, że 6% to czy ktoś byłby zainteresowany? obecnie jest ok.
    3,5% (oprocentowanie)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 27. Data: 2018-10-02 12:51:03
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Akurat.
    Nie znasz banku, co "uprzejmie wymagał" zmiany kredytu waluty z jenów na inną?

    -----

  • 28. Data: 2018-10-02 20:23:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Oct 2018 09:22:41 +0200, RobertS napisał(a):

    > no pewnie, że nie! kto w takiej sytuacji decydowałby się na
    > długoterminowy kredyt?

    Kazdy :-)
    Tzn przed rokiem 2008 kazdy, a po 2018 z 90% :-)

    A w sumie to i 100% - jaka roznica, czy zmieni sie marza, czy wibor ?

    > marża może się tylko zmienić w sytuacjach określonych w umowie kredytowej

    "jesli Zarzad zmieni tabele oplat, prowizji i marz" :-)

> [...]
    > się 9%
    >
    > teraz tak nie można, wartością zmienną jest wibor ale nie marża

    A wzrostu ryzyka rynkowego nie mozna wpisac do umowy ?

    J.

  • 29. Data: 2018-10-02 21:43:24
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-02 o 20:23, J.F. pisze:

    > A w sumie to i 100% - jaka roznica, czy zmieni sie marza, czy wibor ?

    > "jesli Zarzad zmieni tabele oplat, prowizji i marz" :-)

    to nie będzie to działało wstecz, marże się co chwilę w bankach
    zmieniają a każdego obowiązuje ta z umowy kredytowej

    > A wzrostu ryzyka rynkowego nie mozna wpisac do umowy ?

    można, ale ma ono odzwierciedlenie w zmnieniającym się wiborze, marża
    (poza wyjątkami) się nie zmienia

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 30. Data: 2018-10-02 21:44:22
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-02 o 12:51, ń pisze:
    > Akurat.
    > Nie znasz banku, co "uprzejmie wymagał" zmiany kredytu waluty z jenów na inną?

    czy możesz rozwinąć temat?

    kojarzę, który bank udzielał takich kredytów, ale nie słyszałem, aby
    klienci byli do czegoś zmuszani...

    --
    pozdrawiam
    RobertS