  • 21. Data: 2004-04-19 07:07:03
    Temat: Re: Śmierć wlascicela rachunku - PKO BP
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    news:c5ut22$klk$5@news.onet.pl...

    > Tu akurat KAM ma w całości rację. To bank wypłacił pieniądze
    > nieuprawnionej osobie. Z chwilą śmierci właściciela upoważnienie wygasło.
    > W tej sytuacji bank musi oddać pieniądze osobom uprawnionym i ma
    > oczywiście zwrotne roszczenie do osoby pobierającej pieniądze.

    Ma czy nie ma - kwestia względna (imo nie ma, bo dopełnił należytej
    staranności - bo skąd niby miał wiedzieć, że posiadacz umarł?). Czekam nadal
    na podstawę prawną.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 22. Data: 2004-04-19 07:14:49
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Z tym, że niekoniecznie jedynym.

    Oczywiście, ale to już jest kwestia wtórna i rodzić będzie wg mnie co
    najwyżej (bo mogą się przecież dogadać, albo wziąć więcej z innego majątku
    spadkowego) odpowiedzialność córki wobec spadkobierców, a tych przecież może
    spłacić w dowolny inny sposób.

  • 23. Data: 2004-04-19 20:21:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości

    > Ma czy nie ma - kwestia względna (imo nie ma, bo dopełnił należytej
    > staranności - bo skąd niby miał wiedzieć, że posiadacz umarł?). Czekam
    nadal
    > na podstawę prawną.

    Kodeks cywilny w tym wypadku stanowi, że "jeżeli świadczenie zostało
    spełnione do rąk osoby nie uprawnionej do jego przyjęcia, a przyjęcie
    świadczenia nie zostało potwierdzone przez wierzyciela, dłużnik jest
    zwolniony w takim zakresie, w jakim wierzyciel ze świadczenia skorzystał.
    Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy świadczenie zostało
    spełnione do rąk wierzyciela, który był niezdolny do jego przyjęcia"(art.
    452). Zakąłdam, ze to sprawę wyjaśnia.

  • 24. Data: 2004-04-21 13:49:12
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy świadczenie zostało
    > spełnione do rąk wierzyciela, który był niezdolny do jego przyjęcia"(art.

    Ciekawe, naprawdę. Przyjmuję, że przepis ma zastosowanie do omawianej
    sprawy, bo nie mam kontrargumentów. Aczkolwiek przekonany nie jestem :)

  • 25. Data: 2004-04-21 14:00:58
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomasz Waszczynski wrote:
    > Ciekawe, naprawdę. Przyjmuję, że przepis ma zastosowanie do omawianej
    > sprawy, bo nie mam kontrargumentów. Aczkolwiek przekonany nie jestem :)

    A to ciekawe bo ja straciłem przekonanie do swojego zdanie... ;)

    Bo świadczenie zostało jednak spełnione do osoby uprawnionej do jego
    przyjęcia. Problem z pełnomocnikiem nie polega na tym że nie może
    przyjąć swiadczenia, bo nie jest osobą uprawnioną (w chwili w której
    poleca wypłacenie/przelanie pieniędzy sobie taką osobą może się stać),
    ale na tym czy ma prawo takie polecenie złożyć po wygaśnięciu
    pełnomocnictwa i czy jest ono ważne. Zgodnie z art.106 kc ważne jest,
    chyba że udowodnimy bankowi wiedzę lub łatwość dowiedzenia się o tym, że
    pełnomocnik działa po wygaśnięciu pełnomocnictwa. Jeśli czynność jest
    ważna, to i pełnomocnik jest osobą uprawnioną do otrzymania pieniędzy.

    KG

  • 26. Data: 2004-04-21 21:27:05
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > pełnomocnik działa po wygaśnięciu pełnomocnictwa. Jeśli czynność jest
    > ważna, to i pełnomocnik jest osobą uprawnioną do otrzymania pieniędzy.

    Istnieje podstawowy problem z tym przepisem - mówi on bowiem o czynności
    prawnej. Wypłacenie pieniędzy natomiast taką czynnością nie jest.

  • 27. Data: 2004-04-22 03:28:28
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Tomasz Waszczynski wrote:
    > Istnieje podstawowy problem z tym przepisem - mówi on bowiem o czynności
    > prawnej. Wypłacenie pieniędzy natomiast taką czynnością nie jest.

    Wydanie polecenia wypłaty pieniędzy (dokonania operacji na rachunku) nie
    jest czynnością prawną?

    KG

  • 28. Data: 2004-04-22 12:17:07
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > Wydanie polecenia wypłaty pieniędzy (dokonania operacji na rachunku) nie
    > jest czynnością prawną?

    Hm, chyba jednak masz rację, skutkiem czego bank został zwolniony z
    odpowiedzialności ;]