  • 1. Data: 2009-03-11 11:34:28
    Temat: Samodzielne odkładanie na emeryturę - jak?
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Witam,

    Jest przypadek następujący - zamiar regularnego odkładania na emeryturę,
    kilkaset zł/miesiąc, samodzielnie (bez żadnych III filarów). Jeszcze
    około 30 lat pracy.

    I teraz pytanie - w jakiej formie to najkorzystniej zrobić? Lokaty
    terminowe wyglądają chyba najlepiej pod względem oprocentowania, ale czy
    nie ma problemów z regularnym zwiększaniem wkładu?

    Druga kwestia - w jakiej walucie? Perturbacje na złotówce skłaniają do
    zastanowienia się nad euro (a może jakaś inna waluta?), ale z kolei
    przewalutowania (spread) zniechęcają, oprocentowanie też jest niższe.

    Jakie ewentualne jeszcze kierunki dywersyfikacji? (warunkiem jest w
    miarę wygodne regularne zwiększanie kapitału). Akceptowalny poziom
    ryzyka raczej niski.

    Wiem, że na grupie wróżek nie ma, ale może jakieś wskazówki okażą się
    pomocne. Z góry dzięki.

    --
    Jacek Midura

  • 2. Data: 2009-03-11 11:38:10
    Temat: Re: Samodzielne odkładanie na emeryturę - jak?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jacek Midura pisze:
> [...]
    > ryzyka raczej niski.
    >
    > Wiem, że na grupie wróżek nie ma, ale może jakieś wskazówki okażą się

    Zainwestować w słoik, kupować złote krugerrandy i zakopać w ogródku.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-03-11 11:47:42
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    On 11 Mar, 12:38, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    Zainwestować w słoik, kupować złote krugerrandy i zakopać w ogródku.

    Dokladnie - inaczej mowiac zloto bulionowe - tak 50% wolnych srodkow.

  • 4. Data: 2009-03-11 11:48:10
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    > Zainwestować w słoik, kupować złote krugerrandy i zakopać w ogródku.

    Tak, i powiedzieć nam który to ogródek.

    marekz

  • 5. Data: 2009-03-11 11:49:51
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > Zainwestować w słoik, kupować złote krugerrandy i zakopać w ogródku.

    no i jak sie juz uzbiera kupka to wynajmij zbrojnego do pilnowania norki...

  • 6. Data: 2009-03-11 11:58:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    george pisze:

    > no i jak sie juz uzbiera kupka to wynajmij zbrojnego do pilnowania norki...

    1. Można dzielić na różne norki
    2. W tym sęk, aby nikt nie wiedział gdzie to jest (info można zamieścić
    w *nieoficjalnym* testamencie dla rodziny
    3. Można wynająć skrytkę bankową, ale - szczerze mówiąc - ja nie dałbym
    sobie palca uciąc, czy przez 30 lat skrytka taka będzie bezpieczna.
    Różne cuda się zdarzają, nacjonalizacje banków, wojny...

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-03-11 12:01:12
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    > sobie palca uciąc, czy przez 30 lat skrytka taka będzie bezpieczna. Różne
    > cuda się zdarzają, nacjonalizacje banków, wojny...

    no i amnezja tez sie może zdarzyc....:)

    george

    P.S. ( to tylko kwestia poczucia bezpieczenstwa, szczerze powiem że taka
    norka może sporo nerwów kosztować, stąd zwracam na to uwagę ).

  • 8. Data: 2009-03-11 12:42:06
    Od: hmmmm <s...@s...com>

    Liwiusz wrote:
    > 3. Można wynająć skrytkę bankową, ale - szczerze mówiąc - ja nie dałbym
    > sobie palca uciąc, czy przez 30 lat skrytka taka będzie bezpieczna.
    > Różne cuda się zdarzają, nacjonalizacje banków, wojny...

    Była już historia w Pekao lub PKOBP, gdzie zawartość skrytki bankowej z
    dużą sumą pieniędzy wyparowała.

  • 9. Data: 2009-03-11 12:45:25
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Zainwestować w słoik, kupować złote krugerrandy i zakopać w ogródku.

    Widzę że dyskusja skoncentrowała się na złocie, którego cena wydaje mi
    się dość napompowana spekulacyjnie (choć też trudno chyba przewidzieć
    jak się zachowa w przyszłości).

    Jakieś alternatywy?

    --
    Jacek Midura

  • 10. Data: 2009-03-11 12:45:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    hmmmm pisze:

    > Była już historia w Pekao lub PKOBP, gdzie zawartość skrytki bankowej z
    > dużą sumą pieniędzy wyparowała.

    Kojarzę taką sprawę - chyba ojciec wybrał zawartość ze skrytki syna,
    czy też na odwrót. Po sprawie sądowej bank musiał zwrócić odszkodowanie.

    Ale nie o takich fraudach mówię. Niebezpieczne są całkiem legalne
    przepisy, przykładów z ostatnich 60 lat już mieliśmy odbieranie
    obywatelom ich własności.

    --
    Liwiusz