    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zbyt silny złoty byłby problemem
    Date: Mon, 22 Apr 2024 21:59:46 +0200

    cef <c...@i...pl> writes:

    > Ale akurat zmiany kursu waluty nie zawsze pokrywają się
    > choćby z inflacją na tamtym rynku. Coś kosztowało pięć lat temu
    > 100 euro, to teraz powinno podrożeć około 20% a cena,
    > która podlega negocjacji na kierunku DE-PL to nadal 100 eur.

    Weź pod uwagę, że a) inflacja jest nie tylko u nas, b) wartość złotówki
    była (i jest, w mniejszym stopniu) sztucznie zaniżana.

    > Owszem, ale opisałem regułę, że nie wiesz, który z nich spełnia te
    > wymagania.
    > Ilu chciałbyś tak testować do znalezienia tego 1%??? Stać Cię?

    A widzisz inne wyjście? Tak się robi i tyle.

    > Jednego wywaliłem już drugiego dnia, ale
    > musiałem mu zapłacić za ten miesiąc, żeby mi się nie pętał po warsztacie.

    Zwykle to jest inaczej.
    Poza tym nikt nie powiedział, że płaca w okresie próbnym musi być taka
    sama jak później. Tylko uważaj, bo jak pracodawca rutynowo zatrudnia
    tylko na okres próbny (mimo, że pracownik się sprawdza), to nic dobrego
    z tego na dłuższą metę nie wynika.

    > NIe mam, bo ich nie ma na rynku na tylu, żeby można było przygarnąć w
    > miarę bez problemów.

    Ale próbowałeś zaoferować przyzwoite stawki?

    > To też mi się nie opłaca.

    To było takie trochę retoryczne. Ale jednak niektórym się opłaca
    produkować na Zachodzie - fakt, to nie to co kiedyś.

    > W wymienionych zawodach naprawdę decyduje tylko chęć do pracy
    > ale nie wiem czy przedsiębiorcy zapłacą chętnie 10tys brutto sprzątaczce,
    > bo akurat tyle proporcjonalnie płaciłem kiedyś operatorom.

    Z tą sprzątaczką to nie wiem (stawki godzinowe mają chyba nie takie złe,
    tylko liczba godzin niewielka). Ale, zwłaszcza po ostatniej inflacji,
    10 kzł to nie jest pensja dla specjalisty. Oj nie.

    > Fajnie się tak pisze, ale spróbuj dokonać realnie takiej rotacji.
    > Myślisz, że tam jest jakoś lepiej z jakością pracowników/kandydatów?

    Z tym "tam" to się nieco pogubiłem chyba, ale w każdym razie - tak,
    takiej rotacji podczas szukania pracowników się dokonuje.
    Druga opcja, to się ich po prostu samemu produkuje. Np. zaczynając od
    stażystów. Trzecia, wysyła się ludzi na łowy tam, gdzie tacy rosną.

    Oczywiście zależy od konkretnej dziedziny.
    Natomiast oczywiście przy jednoosobowej DG i konieczności zatrudnienia
    jednego pracownika to wygląda "nieco" inaczej niż w większej firmie,
    która potrzebuje wielu pracowników do różnych zajęć.
    --
    Krzysztof Hałasa