  • Data: 2002-07-11 11:14:57
    Temat: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Maciek Pasternacki" <j...@h...org.pl> wrote in message
    news:87k7o58f27.fsf@lizard.localdomain...

    > Nieprawda. To znaczy, bank (o ile nie są skrajnymi kretynami ani
    > niczym w tym duchu) nie posiada odszyfrowanej listy moich haseł
    > jednorazowych, tylko (w prostszym przypadku) jednokierunkowe funkcje
    > skrótu każdego z tych haseł.

    Hmmmm. Ja bym ostrozniej operowal takimi pojeciami jak "nieprawda". Wezmy
    dla przykładu BSK Online czy jak sie teraz nazywa. Ja podaje czesc hasla (5
    wytypowanych przez system znakow). Znasz taka funkcje hashujaca, ktora
    potrafi z czesci tekstu robic jednakowy skrot? Czy raczej jest to dowod, ze
    haslo jest w postaci czystej przechowane ?

    >W ciekawszej implementacji haseł [...]

    Niezaleznie od tego w jaki sposob jest, czy jest czy nie jest implementowane
    i co jest implementowane ....
    Poki klient nie autoryzuje kazdej tranzakcji dokumentem niepodrabialnym ale
    tez niezaprzeczalnym a bank sie nie zobowiazuje kazdej transakcji klienta
    takim czyms dokumentowac, tak dlugo w pewnym sensie mamy do czynienia
    bankowoscia "na slowo honoru". Co wcale nie wyklucza pozytecznosci (i
    stosowania z pewnymi ograniczeniami co do dopuszczalnych operacji.) bo w ten
    sposob konstruowane systemy zapewniają dużą mobilność uzytkownika. Wiekszą ,
    niż systemy oparte o podpis cyfrowy. Jakie operacje dopuszczac i z jakimi
    ograniczeniami, to zalezy od kalkulacji ryzyka.

    Vizvary