  • Data: 2002-07-12 10:10:08
    Temat: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Od: Maciek Pasternacki <j...@h...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> writes:

    > 1. Skad ta informacja?

    Znajomość otwartych systemów haseł jednorazowych (OPIE, S/KEY, OTPW),
    podstawowa znajomość zagadnień bezpieczeństwa informatycznego i
    odrobina zdrowego rozsądku. Chyba, że przeceniam nasze banki...

    > 2. Taki mechanizm, by sensownie dzialac, potrzebuje argumentu o znacznej
    > dlugosci. Przy kilku cyfrach takiego hasla jednorazowego, nie ma
    > najmniejszego znaczenia czy bank przechowuje skrot, czy cale haslo
    > - i tak zlamanie tego trwa mikrosekunde.

    ...tak, chyba przeceniam. Byłem święcie przekonany, że jak hasło jest
    jednorazowe i czytane z karteczki, to można wymagać od ludzi
    przepisania co najmniej siedmiu znaków, liter (małych i dużych) i
    cyfr. Co byłoby i tak niezbyt złożonym hasłem...

    > Dokladnie tak samo jest oczywiscie z tokenami, tyle ze tam bank musi
    > posiadac kompletne dane o pamieci tokena, gdyz musi z nich na biezaco
    > liczyc jego wskazania.

    Chyba, że wymyślili coś sprytnego. W co nie wierzę. (hm... token
    oparty w jakiś sposób na algorytmie w duchu S/KEY?)

    > Niczego takiego sie nie stosuje. Gdyby tak bylo, bank moglby wygenerowac
    > kazde haslo (ktore jest skrotem poprzedniego). S/Key dziala dokladnie
    > odwrotnie - stare haslo jest funkcja nowego, po prostu hasla podaje sie
    > w odwrotnej kolejnosci do ich generowania.

    Albo mi się coś pochrzaniło przy przepisywaniu, albo Ty odczytałeś nie
    w tę stronę; w każdym razie, miałem na myśli właśnie S/KEY.

    > Nie slyszalem, by jakis bank uzywal tego mechanizmu. Co oczywiscie nie
    > ma zadnego znaczenia, gdyz nie jest on z zalozenia bezpieczny
    > kryptograficznie przy niewielkich rozmiarach kluczy.

    Ja po prostu chyba jakiś naiwny jestem i zakładam, że klucze mają
    jakiś ludzki rozmiar.

    > To teraz porownaj np. SHA1 czy nawet MD5 (ktory jest podatny na ataki
    > polegajace na dopasowywaniu tresci do pozadanego wyniku) z tym, co
    > wklepujesz w okienko logowania / potwierdzenia przelewu itp.

    Możesz rozwinąć? Chodzi Ci o to, że to, co mi wypluwa np. md5sum
    ,,wygląda inaczej''? Przecież hasz czegokolwiek jest liczbą, a to, co
    wypluwa md5sum albo jest zapisane w /etc/shadow jest jakąś
    reprezentacją alfanumeryczną tej liczby. Co komu szkodzi hashować tym
    samym algorytmem, używając innej reprezentacji liczb? Chyba, że źle
    zrozumiałem...

    --japh

    --
    __ Maciek Pasternacki <m...@j...fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
    `| _ |_\ / { ...Boże Ciało. Pół rynku, albo trzy czwarte rynku,