  • Data: 2002-07-15 08:49:55
    Temat: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Maciek Pasternacki" <j...@h...org.pl> wrote in message
    news:877kk1th7f.fsf@lizard.localdomain...
    > w której Ty
    > wysyłasz klucz publiczny do banku, ktoś może go po drodze podmienić.

    I co z nim robi ? A tak na prawde klucz publiczny wysyla sie w postaci
    standardowego zadania certyfikatu w postaci podpisanej kluczem prywatnym.
    Mozna jeszcze szyfrowac kluczem publicznym serwera certyfikatow.

    > SSL jest podatny na ataki typu MITM (Man In The Middle).
    [...]
    >Polega to, [...] jak to u nas wygląda w praktyce - wiadomo... :(

    SSL przyjelo sie traktowac jako narzedzie zapewniajace bezpieczenstwo. Dla
    mnie jest ono kiepskim narzedziem nadającym sie w ograniczonym zakreesie do
    zapewnienia prywatności (szyfrowanie).

    > Dobry antywir, dobry (i dobrze skonfigurowany) firewall, dobra
    > przeglądarka i klient maila (czytaj: jak chcesz mieć bezpiecznie,
    > zapomnij o Explorerze i Outlooku). Plus, w ramach dodatkowej paranoi,
    > szyfrowanie we własnym zakresie co wrażliwszych plików. A najlepiej
    > to nie korzystać z windowsów, tylko postawić (dobrze skonfigurowanego)
    > Linuksa/BSD/dowolnego innego Uniksa.
    >
    > Pozdrawiam,
    > --japhy

    Musze Cie rozczarowac. Zupelnie co innego jest stabilny serwer internetowy,
    a co innego jest stacja robocza.

    Prosty przyklad - ochrona przed administratorem. Czy glowny ksiegowy
    korporacji moze byc pewny, ze rano zastaje TEN SAM system operacyjny, ktory
    wczoraj wylaczyl ? A moze ktos mu w nocy "przekompilowal jadro"? To samo
    dotyczy wiekszosc oprogramowania OpenSource. Sprawa bynajmniej nie jest
    jednoznaczna.

    Podobnie wyglada sprawa bezpieczenstwa komunikacji.

    Wez pod uwage nastepujaca rzecz.
    W 1997 wspolne przedsiewziecie MS Sun i IBM (PCSC Workgroup) opracowalo
    zasady wlaczenia kryptografii asymetrycznej (i obsluge kart
    kryptograficznych) w systemy operacyjne.
    MS konsekentnie realizuje, tak, że dzis szyfrowanie i podpis cyfrowy
    dokumentow elektronicznych to dwie linii kodu w IE. Dotyczy to rowniez
    szyfrowanie i podpis przez karty kryptograficzne. Jest to zawarte w cenie
    systemu operacyjnego i przegladarki.
    Sun i IBM po roku sie wylamaly, utworzyly konkurencyjny OpenCard Framework i
    w zeszlym roku zakonczyly prace - niczym (PO PROSTU!) .
    Efekt jest taki, że wspomniane problemy z SSL dotycza wspomniany przez
    Ciebie Linux/BSD/Unix.
    Jesli zas dotyczy Windows, to TYLKO dlatego, że ze wzgledu na wrazliwosc
    uzytkownikow innych przegladarek i systemow operacyjnych niz od MS- nikomu
    do glowy nie przyjdzie wykorzystac to, co juz jest gotowe w IE. Zreszta
    zauwaz ile firm na tym zarobi (od TP S.A poczawszy)!

    Vizvary