  • Data: 2002-02-24 00:51:14
    Temat: Re: stopy procentowe
    Od: "AK" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "AMRA" <a...@a...com> wrote in message
    news:uKKc8.19976$hx1.182388@news.chello.at...
    > nigdy
    >
    > Realna - roznica pomiedzy oprocentowaniem twoich pieniedzy a inflacja.
    >
    > Czyli inflacja na 5%, oprocentowanie na 10% - realnie zarabiasz 5% (10-5)

    to jest dosc duze uproszczenie... Pani profesor Podgorska pewnie nie bylaby
    zadowolona gdyby to przeczytala ;)

    aby obliczyc st. rzeczywista (realna) stosujemy nastepujacy wzor

    R = (n - i) / (1 + i)

    gdzie,

    R - szukana st. rzeczywista,
    n - oprocentowanie nominalne,
    i - stopa inflacji.

    Tak wiec dal podanych przez Ciebie danych R wynosi

    (0,1 - 0,05) / (1 + 0,05) czyli 0,476 wiec 4,76% a nie 5%

    Jezeli uwzglednimy jeszcze 'belkowe' to stopa rzeczywista spadnie do 2,86
    p.p. przy zachowaniu poprzednich danych :(

    pozdrawiam

    -adrian