    From: "tp" <t...@d...net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: paranoja polskiego prawa
    Date: Sun, 24 Mar 2002 23:38:48 -0500

    "Stefan" <s...@i...pl> wrote in message
    news:a7k94f$908$1@news.onet.pl...

    > Wracając
    > do tematu prawa jazdy: uważam, że powinno dopuścić się tzw. tymczasowe
    prawo
    > jazdy od 16 roku życia, dopuszczające ruch tylko w obszarze zabudowanym
    > miejscowości, w której się mieszka, oraz wszędzie ale w towarzystwie
    > prawnego opiekuna! Jeżdżąc, nawet sporadycznie, przez dwa lata można
    nauczyć
    > się jeździć, a przez to, jestem przekonany, nie zwiększy się liczba
    > wypadków, a może wręcz przeciwnie.

    Dla porownania: Prowincja Ontario w Kanadzie widzi to tak:

    Masz 16 lat - idziesz zdac prosciutki test teroretyczny (40 pytan)
    i dostajesz prawo jazdy uprawniajace Cie do samodzielnego
    prowadzenia samochodu =pod nadzorem= osoby posiadajacej
    prawo jazdy od minimum 4 lat (w praktyce rodzica).
    Czyli uznali, ze obecnosc mamy czy taty na siedzeniu obok
    najlepiej utemperuje rajdowe zapedy latorosli. Acha, i wszyscy
    w aucie musza byc calkowicie trzezwi.

    Po roku takiego 'terminowania' mlody czlowiek idzie na
    egzamin praktyczny, po ktorym moze zaczac jezdzic juz
    bez mamy ani taty, ale za to z roznymi ograniczeniami
    dotyczacymi miesca (nie po autostradach, czyli tylko
    do 80km/h), czasu (nie w nocy) i sposobu (wszystkie
    pasy zapiete, zero alkoholu w aucie).
    Ten stan trwa przez nastepny rok, po ktorym nastepuje
    ponowny, ostrzejszy egzamin praktyczny. I dopiero po zdaniu
    tego drugiego egzaminu mlody czlowiek otrzymuje 'pelne'
    prawo jazdy.

    Ciekawostka jest, ze w czasie tego drugiego 'terminowania'
    wiekszosc mlodych ludzi =dobrowolnie= idzie na licencjonowany
    kurs nauki jazdy. Zachety sa dwie: 1) po ukonczeniu takiego kursu
    mozna skrocic sobie ten drugi rok do osmiu miesiecy (a mlodzi
    sa zazwyczaj niecierpliwi...) i 2) ukonczenie takiego kursu daje
    znaczace znizki w ubezpieczeniu samochodu.

    Jak widac, panstwo nie musi byc super restrykcyjne
    - wystarczy ze odda sprawy edukacji samochodowej
    w rece rodzicow. Inna rzecz, na ile ci rodzice sa
    odpowiedzialni...

    Pozdrowionka
    Tadeusz