  • 21. Data: 2004-11-22 18:29:56
    Temat: Re: odmowa przyjęcia przelewu
    Od: "Camel" <c...@h...pl>

    ----- Original Message -----
    From: "S.T." <n...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Sent: Monday, November 22, 2004 9:51 AM
    Subject: Re: odmowa przyjęcia przelewu

    > Zgroza!

    Co w tym dziwnego? Komplet przelewów wystawiam z reguły na początku
    tygodnia, a do banku trafiają w razie konieczności.

    > Czyżby była pierwszą, która zna przepisy?

    Które przepisy? Odpowiedź na to w poście Skiery. Rzeczywiście - jest coś
    takiego jak pieczątka WPŁYNĘŁO DNIA..., czy PRZYJĘTO DO REALIZACJI DNIA...
    Nigdy wcześniej taka pieczątka na potwierdzeniu przelewu nie była mi
    potrzebna - nie było problemów. Poza tym: czy data wystawienia przelewu jest
    tożsama z datą realizacji przelewu?

    > A powinno!

    Dziwny komentarz. Czemu miał służyć?

    > Albo masz do dupy automat, albo nie potrafisz nawet go obsłuzyć :(

    Czym jest "do dupy automat"? Wyciera, myje czy goli? Sugeruję dokładniej
    przeczytać mój post. Gdybym wiedział, że do banku trafię dnia następnego, to
    bym go wystawił z datą z dnia następnego. Pisałem wcześniej, że bardzo
    często wystawiam przelewy z datą wcześniejszą - chyba nie z tego powodu, że
    za każdym razem mam tego typu problemy.

    > Wyobrażasz sobie że nie ma?
    > Ciekawe jak by się bank mógł bronić gdyby przyszło Ci do głowy
    > oskarżyć go o nieterminową realizację dyspozycji?

    Nie nie wyobrażam sobie. Wyobrażam sobie natomiast, że nie ma tego
    określonego np. w ustawie o ochronie życia poczętego. Dlatego pytałem jakie?
    Czy to było dla kolegi za trudne pytanie? Przecież wystarczyłoby nawet
    napisać "tak, są".

    > I wzajemnie

    Zgryzliwość całej wypowiedzi jest dla mnie niezrozumiała. Zły dzień? Pewnie
    problem z przelewem :)

    Na koniec ponawiam pytanie. Może będzie bardziej zrozumiałe: Jakie przepisy
    regulują sposób wystawiania przelewów?

    Serdecznie pozdrawiam

    Piotr

  • 22. Data: 2004-11-22 19:34:06
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJTO.info>

    Marcin Kasperski napisał(a):

    > Akurat przy wpłacie w okienku to i adres może się przydać. Wyobraźmy
    > sobie, że np. okazuje się że coś z rachunkiem na który wpłacałeś jest
    > nie halo. I z kim się kontaktować? Z Janem Kowalskim? Janów Kowalskich
    > w banku ma konto 742...

    OK. Pomocne jest. Ale bank/poczta wymagać tego nie może.

  • 23. Data: 2004-11-22 19:36:58
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJTO.info>

    Ksieciuniu6 napisał(a):

    > Z adresem faktycznie, ale nazwa musi byc, jesli nie ma to przelew nie
    > zostanie przyjenty

    Nazwa - jak najbardziej musi być.

    > A odnosnie pojecia to zle trafiles. HOWGH

    Odnosiłem się właśnie do kwestii obowiązkowości adresu odbiorcy. Bzdurą
    jest też twierdzenie, że pola te są weryfikowane [nazwa+adres]. W
    większości banków NIE SĄ weryfikowane, o ile numer jest poprawny.

    A już na pewno o ile następuje weryfikacja - to nie przeprowadza jej
    KIR, tylko sam bank.

  • 24. Data: 2004-11-23 15:17:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Ksieciuniu6" <k...@o...pl> writes:

    > Akurat to jest zasadne, adres beneficjenta służy ewentualnemu "namierzeniu"
    > danego beneficjenta jeśli coś jest z przelewem nie tak,

    Nieprawda - a przynajmniej nie powinien sluzyc.

    Co z przelewem moze byc "nie tak"? Jesli nie zgadza sie numer rachunku
    i nazwa, to przelew powienien zostac odrzucony (ok, czasem nazwa nie
    musi byc sprawdzana), a jesli nie da sie go odrzucic (bo to np. wplata
    gotowkowa), to bank powinien czekac na reakcje wplacajacego (np.
    probojac sie z nim skontaktowac, jesli to mozliwe).

    Sprzeczne z prawem i zdrowym rozsadkiem dzialania bankow nie powinny
    byc raczej podstawa żądania czegokolwiek od klientow.

    > poza tym przy
    > przelewach Elixir kontrolowany jest adres i nazwa zleceniodawcy

    Nieprawda. Jak moglby byc kontrolowany? Kontrola zleceniodawcy
    konczy sie na banku wysylajacym, ktory ma realizowac tylko przelewy
    swoich klientow z ich kont (a nie np. z kont innych klientow itd).

    > beneficjenta, jesli ich brak to przelewu nie zrealizuje KIR

    Nieprawda.

    > Zgadzam sie że technicznie taka mozliwosc istnieje i banki maja prawo
    > ksiegowac przelewy wstecz,

    Nieprawda.

    > Banki mogą taki przelew zrobić jeśli z winy banku nie zostal
    > wyslany w terminie i każda taka sytuacja wymaga zgody dyrektora oddzialu.

    Czego wymaga to zalezy od banku, ale czym innym jest przelew zlecony
    w odpowiednim dniu i niekoniecznie zrealizowany (powszechne - bardzo
    duzo przelewow wykonuje sie w nastepnym dniu roboczym, a niektore banki
    robia to nawet jeszcze pozniej), zas czym innym przelew zlecony juz
    po tym dniu.

    > Wysyłanie przelewow listem poleconym to co innego to kwestia odrebnej umowy
    > z bankiem,

    To nie ma nic do rzeczy.

    > wtedy data realizacji jest data wyslania i bank realizuje przelew
    > wstecznie.

    Nieprawda, bank realizuje przelew z podana data, lub jesli nie jest
    to juz mozliwe, moze a) odrzucic przelew, b) zrealizowac go jak
    przelew z data biezaca.
    I to istotnie zalezy od umowy z bankiem.

    Mam wrazenie ze uwazasz date zlecenia przelewu, date jego faktycznego
    wykonania, oraz byc moze date zaksiegowania w banku dluznika za
    tozsame. Nie sa nijak tozsame.
    --
    Krzysztof Halasa