    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank - zablokowany dostęp
    <1wgzmwc2p2rb2.1w4yqapb3eqlv$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbleqn$r2f$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rblkij$ug5$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbnlha$6o1$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbocsu$kra$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rbvi1k$vn6$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rc2pum$189$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rc7hf1$cb$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rc86jv$en8$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <m...@p...waw.pl>
    <rccmjd$d7d$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Date: Sat, 20 Jun 2020 15:10:18 +0200

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Jak ktoś sobie w domu coś takiego robi to jest to raczej świadomy
    > użytkownik i dobierze odpowiednio dobre hasło więc akurat w tym
    > przypadku ja nie dostrzegałem istotnej potrzeby wydłużania.

    To jest błędne założenie. Jak ktoś sobie w domu coś takiego robi, to
    pomijając to, że pewnie wie o szyfrowaniu dysku (a może nawet ma taką
    świadomą potrzebę), w większości przypadków nie ma wiedzy dotyczącej
    kryptografii, haseł, możliwości ataków itd. Dlatego domyślne ustawienia
    systemu muszą być sensowne, i dlatego właśnie domyślnie stosuje się tam
    takie algorytmy.

    To jest tak jak z tym specjalistą i sprzątaczką - ten pierwszy może
    używać "zwykłego" hasła, bo wie jakie jest dobre a jakie nie (może
    z pewną przesadą). Sprzątaczka ma 4-cyfrowy PIN i "odcisk palca", bo
    chociaż te zabezpieczenia znacznie łatwiej złamać, to od niej nie można
    wymagać niczego więcej.

    > Obowiązkowość stosowania wydłużania rozumiałem jako pewien sposób
    > zapobiegania problemom powodowanym przez użytkowników nad których
    > zachowaniem nie do końca panujemy.

    W każdym razie takich funkcji nie stosuje się po stronie usera w WWW.
    Jest też więcej powodów by stosować różne hasła w różnych miejscach.
    Nawet dzieci uczą się o tym w szkole.

    > Do AESa mają zastrzeżenie, że bazuje na jakiejś algebrze o której nie
    > można być całkiem pewnym, czy kiedyś nie znajdzie się jakiś genialny
    > matematyk, który rozwiąże problem ataku na algorytm od strony
    > matematycznej.

    BTW o każdym algorytmie innym niż XOR można coś takiego powiedzieć.
    Jedynie XOR daje pewność (co do samego algorytmu, bo niekoniecznie
    w kwestii warunków jego zastosowania).

    > Człowiek podświadomie zakłada, że inni korzystają ze wszystkiego tak
    > jak on.

    O tak, to zauważyłem. W ogóle chyba większość ludzi zakłada, że wszyscy
    robią wszystko tak samo jak oni.

    > Najpierw myślałem, że to jest program do przechowywania haseł. Potem,
    > że to jest małe urządzenie, które może na swoim ekranie pokazać Ci
    > jedno z pamiętanych haseł. Teraz pomyślałem, że to się podłącza pod
    > USB i ono wyrzuca odpowiednie hasło tak jakby ktoś je wklepywał na
    > klawiaturze.

    Zwykle jest właśnie tak - trudno się przepisuje długie hasła.

    > Czy przeglądarki mają w sobie coś, że jak system (np. banku) mówi im -
    > otwieramy okienko logowania to one wiedząc, że jest takie urządzenie
    > podłączone zamiast otwierać okienko logowania realizują połączenie
    > między systemem banku a tym urządzeniem (to byłoby bezpieczne, że
    > przeglądarka nie ma wglądu w sesję między bankiem a tym urządzeniem).
    > Coś takiego istnieje i wszystkie systemy bankowe i sklepowe są
    > przygotowane na takie połączenie?

    Nie, notatnik haseł przechowuje tylko hasła. Przeglądarka może go
    zapytać o hasło do konkretnego serwisu (może być potrzebny odpowiedni
    plugin do przeglądarki), a ten - po uzyskaniu akceptacji usera - może
    odesłać hasło, które przeglądarka następnie wyśle np. bankowi.
    Gdyby notatnik zajmował się całą sesją, to byłby przeglądarką, ze
    wszystkimi wadami (i zaletami) tego rozwiązania.

    > Czytałem kiedyś coś, z czego wynikało, że to jest mierzalne. Czyli w
    > skasowanym flash podłączając się analogowo da się z dużym
    > prawdopodobieństwem stwierdzić co było przed kasowaniem.

    Pytanie tylko, czy ktoś potrafi to pokazać w sposób powtarzalny? Nie
    słyszałem, ale oczywiście kto wie.

    > Nie dałbym głowy, czy przypadkiem wszystkie karty flash nie mają
    > jakiegoś ukrytego trybu dostępu analogowego do zawartości. Realizacja
    > byłaby banalna - wystarczy pominąć jakiś przerzutnik odczytujący stan.

    Obawiam się że wątpię.
    W kartach flash (podobnie jak w dyskach) trudno często odczytać aktualną
    zawartość (odczytuje się wartość bardziej prawdopodobną, używa się kodów
    korekcyjnych). Skasowaną zawartością chwilowo nie będę się przejmował
    :-)

    > Jeśli przeglądarka na komputerze jest w stanie dowiedzieć się od
    > urządzenia o hasło to i jakiś inny program powinien być w stanie się
    > dowiedzieć.

    Może tak, może nie, ale przecież atakujący nie może sobie wedle woli
    uruchamiać wszystkiego na tym komputerze. Jeśli może, to istotnie
    w takich okolicznościach jest już "pozamiatane".

    > Może złych słów używam.
    > Hasło zaszyfrowane i przechowywane w karcie czy urządzeniu to dane tajne.
    > To samo hasło odszyfrowane (w celu wpisania w okienko logowania) to
    > dane jawne.

    No ale ono nie jest jawne, nie jest po prostu zaszyfrowane. Tak jak
    hasło na kartce w sejfie: nie jest normalnie jawne.

    > Jeśli jakieś urządzenie miałoby (udając klawiaturę USB) wypełnić pole
    > 'Hasło' w okienku logowania to znaczy, że ukryte w tym urządzeniu
    > hasło zostało w nim odszyfrowane (z tajnego staje się jawne) i wysłane
    > przez USB. A to połączenie USB jest tym miejscem, gdzie można się
    > wciąć - nie koniecznie fizycznie włączając się w kabel ale np.
    > wcinając się gdzieś w driver USB. Znów piszę o czymś, o czym mam blade
    > pojęcie, ale jestem pewien, że są ludzie (i wirusy) które potrafią
    > takie rzeczy zrobić.

    No pewnie że można tak zrobić. Jest wiele miejsc w komputerze, z których
    można uzyskać hasła. Podobnie, mając kontrolę nad komputerem, możemy
    następnie przejąć sesję takiego usera itd. Notatniki haseł nie są
    panaceum na wszystkie problemy - one służą tylko do zapamiętywania
    haseł, by user nie musiał sam ich pamiętać. Hasła może będą lepszej
    jakości i może nieco łatwiej będzie zrobić OTP, ale bez (jakiegoś)
    bezpiecznego komputera nie można mówić o bezpieczeństwie.
    --
    Krzysztof Hałasa