  • Data: 2019-02-13 18:10:18
    Temat: Re: mBank wycofuje listy haseł jednorazowych
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com writes:

    > No nie. Bo wpisujesz koda z listy w stronke a stronka cie oklamuje.
    > A w sms widzisz za co placisz.

    Ale tak samo można wpisać kod z listy jak i kod z tokena. SMS można
    wykorzystać tak samo w obu przypadkach. Tyle że (w obu przypadkach) to
    zwiększa komplikację.

    > Oczywiscie ze moze. Ale mozna miec osobny fon do banku. taki bez androida/iosa.
    > Trudno bedzie go shackowac i trudno bedzie aby zlodziej znal jego
    > numer jak do czego innego nie uzywamy.
    >
    > BA! Mozna miec tradycyjny telefon z apka javoska robiaca za token.
    > Biorac pod uwage ponizsze koszt bylby na poziomie tokena rsa.

    Owszem. Ale ilu klientów robiłoby coś takiego? Klient nie może "wybrać"
    bezpieczeństwa, jego trzeba zmusić do bezpiecznych zachowań (co
    udowodniono w ciągu przynajmniej ostatnich kilkudziesięciu lat).

    Typowy klient użyje telefonu z Androidem oraz przeglądarki/aplikacji na
    tym samym telefonie, a o bezpieczeństwie ew. będzie myślał "po
    szkodzie". Nie żeby to nie dotyczyło specjalistów - tak samo dotyczy
    zarówno speców od bezpieczeństwa, jak i np. od statystyki :-)

    Podobnie np. z backupem, z tym że tu groźba awarii dysku jest bardziej
    namacalna i dlatego niektórzy jednak mają backup.

    > Jesli zakladasz az taki sceptyczny scenariusz to nic nie poradzisz.

    Tzn. jaki "sceptyczny"? Przecież to się wydarzyło. W zaufaniu nie ma
    "do trzech razy sztuka". Inna sprawa, że wiele osób (ja zresztą także)
    przewidywało, że coś takiego zapewne działa - nie myślałem tylko, że
    dostęp do takich informacji uzyskają tak łatwo ludzie spoza 3-literowych
    firm (pamiętam, że często powtarzanym argumentem było to, że przecież
    używają tego banki oraz inne "pentagony").
    --
    Krzysztof Hałasa