    From: "WOJSAL" <w...@k...net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: mBank i bezpieczenstwo e-karty
    Date: Tue, 2 Jul 2002 17:24:03 +0200

    .

    > Czy wprowadzenie tych zmian i zyskanie w ten sposób dodatkowego procenta
    > czy promila transakcji zrównoważy koszt ich wprowadzenia? Niekoniecznie.

    Jest rzecza oczywista ze zaden sklep, bank nie zmodyfikuje swojej
    procedury dla jednego klienta.
    Ja po prostu wybiegam lekko wprzod i zastanawiam sie jak
    to bedzie wygladalo za jakis czas, jakie zmiany wymusi rynek, konkurencja
    a zarazem zmiany stosunkowo proste w realizacji. Nie twierdze wiec
    bynajmniej ze moje propozycje musza byc dzisiaj przyjete
    i stosowane tylko dlatego, ze ja sobie tego zycze. Jestem
    jednak przekonany, ze z czasem wraz ze wzrsotem swiadomosci
    klienta, wzrostem konkurencji - moje rozwiazania, dla wielu
    dzisiaj wydawajace sie za dziwaczne, okaza sie za zupelnie
    normalne, czy wrecz naiwne jesli idzie o poziom bezpieczenstwa.
    W koncu zlodzieje internetowi nie spia i beda bardzo szybko
    wymuszali odpwiedni poziom bezpieczenstwa.
    Byle tylko nie moim kosztem:)

    > Czas oczekiwania na potwierdzenie ze strony klienta musiałby (jak sądzę)
    > być znacznie dłuższy niż te "kilka godzin". Szczególnie, gdy sklep
    akceptuje
    > zamówienia z różnych stref czasowych. Wyobraź sobie: zamawiasz coś w USA,
    > a o drugiej w nocy budzi Cię telefon z banku, bo akurat sklep próbuje
    > autoryzować Twoją płatność :-)

    Wszystko zalezy od sklepu, asortymentu - sklep w USA moze
    miec tez autoryzacje 1-godzinna, 2-godzinna - tyle
    ze sklep taki rezygnuje wtedy z klienta ogolnoswiatowego.
    Jesli zas chce byc sklepem ogolnoswiatowym - musi wyjsc
    naprzeciw potrzebom klienta. To chyba normalne.
    Ale decyzja zawsze nalezy do sklepu.

    A telefon z banku oczywscie tez moge zastrzec co do
    pory autoryzacji. Filtry czasowe stosuje sie w wielu
    zagadnieniach teleinformatycznych. Nic nowego.

    > Dla banku to też taki sobie interes. Załóżmy, że jakiś bank to wprowadza -
    > całkiem sporym kosztem. W efekcie:
    > a) koszt takiej bezpiecznej karty (dla klienta) może okazać się zaporowy

    Zmiany jakie proponuje - filtracja autoryzacji po IP,
    dacie autoryzacji - sa banalne w porownaniu do bardzo
    zlozonego oprogramowania do obslugi lokat, kredytow.
    Oczywiscie, jak kazda modyfikacja, wymaga przetestowania.
    Jednak naprawde rozwiazania takie sa stosunkowo proste,
    a dosyc skuteczne.

    > b) taka karta jest akceptowana w niewielu sklepach (które bank przekonał),
    > bo w większości istniejących nie dostanie autoryzacji.

    To jest kwestia czasu.
    Obecnie e-handel podobnie jak e-banki sa w zarodku.
    Klient (e-klient) wymusi na e-sklepach, e-bankach wygodne
    i bezpieczne transakcje. Wazne bysmy my - klienci - umieli
    spojrzec troche dalej, i wiedziec czego wymagac.
    Wazne jest tez by decydenci e-bankow tez umieli
    przewidziec przyszle ruchy konkurencji, oczekiwania
    klienta - by byc zawsze do przodu. I wiele e-bankow
    (nie tylko e-bankow) tak robi - probuje wyprzedzic
    posuniecia konkurencji. I stad bierze sie tez postep.

    > a) i b) razem nie wyglądają na specjalnie atrakcyjną propozycję :-)

    Teraz - tak.
    A jutro?
    Moje propozycje beda wdrozone znacznie szybciej niz myslisz
    (chociaz znacznie pozniej niz bym ja chcial :) )

    > To, że istnieje lepsze technicznie rozwiązanie,
    > nie oznacza od razu, że jest ono opłacalne. A dokładniej,
    > że jego wprowadzenie będzie opłacalne.

    Oczywiscie.
    Jesli dzisiaj wszystkie e-banki dzialaja tak jak dzialaja,
    a klienci sa zachwyceni - to nie bedzie dzisiaj zadnych
    zmian. Bo po co zmieniac?
    Lecz jesli klienci beda wymagali wiecej, to ruszy
    sie to wszystko do przodu.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    Gadu-Gadu: 311984
    ICQ: 20466914