  • 11. Data: 2005-02-23 10:12:49
    Temat: Re: [mBank] Odsetki od KK
    Od: PshemeK <p...@o...pl>

    Kamil Jonca napisał(a):

    > dokładność była ... kilkunastocyfrowa :->

    No i tu moim zdaniem może być pies pogrzebany. W przypadku wyliczania
    odsetek przyjmowane są pewne zaokrąglenia, które narzuca pewien akt
    prawny (nie pamiętam w tej chwili jaki, ale jak znajdę to Ci napiszę).
    Jest to zapewne związane z faktem, że w przypadku waluty są tylko 2
    miejsca dziesiętne - nie ma zatem sensu liczyć z kilkunastocyfrową
    dokładnością. Zaokrąglenia te są trochę inne niż normalne zaokrąglenia
    matematyczne, w związku z czym jak policzysz normalnie (czyli tak jak
    napisałeś) to Ci wyjdzie inaczej niż bankowi.
    Na pewno jest tak w przypadku odsetek od lokat, z czego wnioskuję, że
    przy innych odsetkach jest tak samo.
    Jak pisałem wcześniej - jak znajdę podstawę prawną, to Ci podeślę.
    To jest jakieś rozporządzenie ministra finansów w sprawie naliczania
    odsetek (czy jakoś tak) więc możesz sobie poszukać w necie (np.
    http://isip.sejm.gov.pl)

    Pozdrawiam

    PshemeK

  • 12. Data: 2005-02-23 10:20:35
    Od: "S.T." <n...@p...onet.pl>

    > No i tu moim zdaniem może być pies pogrzebany. W przypadku wyliczania
    > odsetek przyjmowane są pewne zaokrąglenia, które narzuca pewien akt
    > prawny (nie pamiętam w tej chwili jaki, ale jak znajdę to Ci napiszę)...

    Oj, głęboko musiałby być pogrzebany ;-)
    W przeciwnym wypadku wygrzebałby się i zaczął Cię straszyć,
    że chcesz zwalić na niego _3%_ różnicy w wynikach ;-)))

  • 13. Data: 2005-02-23 10:42:01
    Od: PshemeK <p...@o...pl>

    S.T. napisał(a):

    > Oj, głęboko musiałby być pogrzebany ;-)
    > W przeciwnym wypadku wygrzebałby się i zaczął Cię straszyć,
    > że chcesz zwalić na niego _3%_ różnicy w wynikach ;-)))

    6 stóp pod ziemią :)
    A poważnie to nie wiem :)
    Nie liczyłem. Tak mi się nasunęło po przeczytaniu posta. Swego czasu
    miałem podobne wątpliwości co do naliczania odsetek od lokat :) I nawet
    kiedyś ktoś mi przedstawił pewien paradoks związany z tym zaokrąglaniem.
    Okazało się mianowicie, że niekoniecznie większa kwota na lokacie
    oznacza większe odsetki od lokaty (przy założeniu takiego samego
    oprocentowania). W pewnym przedziale różnicy kwotowej może okazać się,
    że w przypadku większej kwoty naliczane są mniejsze odsetki :) I
    wszystkiemu winne zaokrąglanie.

    Ale jak ktoś znajdzie to rozporządzenie i policzy zgodnie z tym, to
    niech napisze co wyszło. Ew. jeśli autor posta zdecyduje się wyjaśnić
    swoje wątpliwości z bankiem, to też niech się podzieli wyjaśnieniem.

    A jak mi się będzie chciało, to też policzę ....

    Pozdrawiam

    PshemeK

  • 14. Data: 2005-02-23 10:48:14
    Od: A_Zet <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Feb 2005 22:23:49 +0000 (UTC), Kamil Jonca
    <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    >Znajomy ma problem:-)
    [...]
    >niestety zapomniał spłacić w grace periodzie (do 4 luteg)
    >i całość zapłacił 6 lutego.
    >Mbank (oprócz kary umownej) naliczył mu odsetki

    ===============================
    Bank potrafi oskubać dwa razy

    Gazeta Prawna
    Nr 32 (15. II.). Cena 3,45 zł

    Większość banków działa sprzecznie z prawem, pobierając od
    klientów, którzy spóźnią się z zapłatą raty kredytu lub przekroczą
    limit karty kredytowej, dodatkową - oprócz odsetek - opłatę. Klient
    jest więc "podwójnie karany" za to samo.
    Klient banku, który spóźni się choćby jeden dzień z zapłatą
    kredytu, ze spłatą tzw. minimalnej kwoty z karty kredytowej lub
    przekroczy limit karty kredytowej, musi niemało zapłacić. I tak,
    przykładowo, Citibank Handlowy pobiera za tego rodzaju opóźnienia
    opłatę w wysokości 49 zł, a w przypadku spłaty kredytów - aż 70 zł,
    Raiffeisen Bank Polska - 45 zł, a Bank Millennium - 40 zł.(...)
    Tymczasem, zgodnie z kodeksem cywilnym, karę umowną można pobierać
    wyłącznie za zobowiązania niepieniężne. Bank, którego łączy z klientem
    zobowiązanie, nie ma więc w ogóle prawa pobierać kary umownej.(...)
    Fakt, że pobieranie przez bank, obok odsetek, opłaty za opóźnienia
    jest sprzeczne z prawem, potwierdził ostatnio Sąd Ochrony Konkurencji
    i Konsumentów. Sąd orzekł, że zastrzeżenie w umowie, obok odsetek,
    opłaty za opóźnioną spłatę minimalnej kwoty stanowi zakazaną klauzulę
    umowną.
    EWA USOWICZ

    Adek

  • 15. Data: 2005-02-23 17:52:27
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    Kamil Jonca wrote:

    > Nie, wychodzi 34.016059178082191779 (zgodnie z metodą z pierwszego
    > postu).

    a co wyjdzie przy roku = 360 dni ?
    bo moim zdaniem okres 5.02 - 4.03 jest jeszcze otwarty

    trainer

  • 16. Data: 2005-02-23 17:57:25
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    trainer said the following On 2005-02-23 18:52:
    [...]

    > a co wyjdzie przy roku = 360 dni ?
    34.488504444444444436 (360 dni/rok, do 4 lutego )
    Czyli prawie tyle co mBank (zaokrąglenia?)

    > bo moim zdaniem okres 5.02 - 4.03 jest jeszcze otwarty
    nie rozumiem ? Poza tym okres na tamtej karcie kończy się w okolicach 11.
    Sugerujecie, że nie doliczyli odsetek, od końca grace periodu, do końca
    okresu ?
    Przecież to bez sensu.

    KJ

    Kontakt JID: k...@j...aster.pl

  • 17. Data: 2005-02-23 19:39:13
    Od: PshemeK <p...@o...pl>

    PshemeK napisał(a):
    > A poważnie to nie wiem :)
    > Nie liczyłem. Tak mi się nasunęło po przeczytaniu posta. Swego czasu
    > miałem podobne wątpliwości co do naliczania odsetek od lokat :)

    Znalazłem ten dokument. Okazało się jednak, że mi się dokumentnie
    pomieszało. Ten rozporządzenie, o którym pisałem określa zaokrąglenia
    kwot podatków (stąd zastosowanie przy lokacie).
    Nie wiem, czy jest analogiczne w kwestii naliczania odsetek. Ale może to
    jakiś trop.
    Jak pisałem wcześniej - jak się wyjaśni, to napiszcie :) Sam jestem
    ciekaw :)
    Ale liczył nie będę - idę oglądać mecz.

    Pozdrawiam

    PshemeK

  • 18. Data: 2005-02-23 22:34:50
    Od: "trainer" <t...@p...org>

    Kamil Jońca wrote:

    > 34.488504444444444436 (360 dni/rok, do 4 lutego )
    > Czyli prawie tyle co mBank (zaokrąglenia?)

    to jest odpowiedz najblizsza prawdzie ale nadal nie wiadomo czy prawdziwa
    :)))

    > nie rozumiem ? Poza tym okres na tamtej karcie kończy się w okolicach 11.
    > Sugerujecie, że nie doliczyli odsetek, od końca grace periodu, do końca
    > okresu ?
    > Przecież to bez sensu.

    nie wiem jak jest z KK mBanku, bo jej nie mam ale poczekajmy 2 tygodnie i
    nie zapomnij napisać czy były kolejne odsetki (i ile) to się jakoś wspólnie
    doliczymy :)))

    pzdr
    trainer

  • 19. Data: 2005-02-24 16:43:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    PshemeK <p...@o...pl> writes:

> [...]
    > Jest to zapewne związane z faktem, że w przypadku waluty są tylko 2
    > miejsca dziesiętne - nie ma zatem sensu liczyć z kilkunastocyfrową

    Jest dokladnie odwrotnie: odsetki liczy sie z duza dokladnoscia (na tyle
    duza, ze jej zwiekszanie nie zmienia juz koncowych wynikow), natomiast
    zaokraglenia (do grosza, centa itd) wykonuje sie w momencie kapitalizacji
    tych odsetek.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2005-02-27 15:59:13
    Od: PshemeK <p...@o...pl>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    > duza, ze jej zwiekszanie nie zmienia juz koncowych wynikow), natomiast
    > zaokraglenia (do grosza, centa itd) wykonuje sie w momencie kapitalizacji

    Człowiek uczy się przez całe życie podobno ...

    Dobrze wiedzieć.

    Pozdrawiam

    PshemeK