  • 61. Data: 2015-11-10 17:42:53
    Temat: Re: ktoś mnie skubnął na 1000zł przez nieautoryzowaną transakcję kartą Millennium
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    J.F. wrote:

    > A jak chwile wczesniej odmowil autoryzacji ?

    tez
    jesli sklep przysle obciązenie to musi.
    Z tym, ze reklamacja taka jest uznawana automatycznie jesli obciążenie
    było bez autoryzacji. Nie ma pola do dyskusji. Sklep robi to wowczas na
    wlasne ryzyko.

    > No, jak sobie przypomne co ciekawsze przypadki, to tak jakos to wyglada.
    > Moze teraz jest jakos lepiej/bezpieczniej, placi sie niby przez strony
    > posrednikow, autoryzuje ... a moze ciagle wierza firmie, ktora obciaza :-)

    karty podobnie jak wartość pieniądza opiera sie na zaufaniu i wierze.

  • 62. Data: 2015-11-10 18:39:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > dlatego karty działały super, dopoki visa nie postanowila zarobić na
    > nich na wschodzie. I zrobil sie problem.

    Prowizje spadły, karty dostali wszyscy. Wschód ma się do tego nijak.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 63. Data: 2015-11-10 18:45:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A jak chwile wczesniej odmowil autoryzacji ?

    To tak samo, tylko jakoś tak dziwnie w wypożyczalniach nie chcą raczej
    plastików, których nie można autoryzować zdalnie :-)

    > Moze teraz jest jakos lepiej/bezpieczniej, placi sie niby przez strony
    > posrednikow, autoryzuje ... a moze ciagle wierza firmie, ktora obciaza
    > :-)

    Przecież (praktycznie) każdy może wziąć terminal w najem, nie musi
    używać żadnych "stron pośredników" i może obciążyć każdą kartę.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 64. Data: 2015-11-10 19:19:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > W Polsce banki sobie wywalczył 150 euro odpowiedzialnosci klienta za
    > fraud. Smieszne.

    Nie jest tak, to dotyczy tylko utraty karty (i podobnych sytuacji, np.
    udostępnienia komuś).

    Kiedyś normą była odpowiedzialność klienta za fraudy utraconą kartą
    (stąd konieczność szybkiego zastrzegania), i to wcale nie była polska
    specyfika. 150 euro to tak jakby nieco korzystniejsza sytuacja, nie?

    Zapewne przypadkowo typowa suma fraudów pojedynczą skradzioną kartą
    (kiedyś tam) to było właśnie sto kilkadziesiąt euro albo innych talarów.

    Inną sprawą jest praktyka wielu polskich banków, które ustawy wydają się
    mieć w d*.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 65. Data: 2015-11-10 20:51:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Prowizje spadły, karty dostali wszyscy. Wschód ma się do tego nijak.

    jak to nie.
    trzeba bylo chipy i piny wprowadzic bo sie za duzo kopiowało.
    obslugiwac te miliony niby fraudów, gdzie klient złapany za rękę
    tłumaczył się, że no tak teraz sobie przypomina, ze ta transakcja jednak
    faktycznie była jego.

  • 66. Data: 2015-11-10 20:53:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:
    > Kiedyś normą była odpowiedzialność klienta za fraudy utraconą kartą

    Kiedy i gdzie?
    Bo po za polskimi kartami i bankami to ja takiego zapisu nie pamietam
    nigdzie.

  • 67. Data: 2015-11-10 22:44:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > jak to nie.
    > trzeba bylo chipy i piny wprowadzic bo sie za duzo kopiowało.

    Bo ludzie dojrzeli do wiedzy. Kiedyś czytnik kart (magnetycznych) miał
    wymiary 30 x 20 x 10 cm, kosztował dwie miesięczne pensje (może w USA
    nieco mniej), i nie odczytywał jednej ze ścieżek używanych przez KK.
    Teraz takich czytników można sobie kupić w Chinach na pęczki.

    Myślisz że głównie w jakich państwach działali ci, którzy "kopiowali"?
    Przecież nie w Rumunii.

    > obslugiwac te miliony niby fraudów, gdzie klient złapany za rękę
    > tłumaczył się, że no tak teraz sobie przypomina, ze ta transakcja
    > jednak faktycznie była jego.

    A tego to nie wiem, jakieś dane źródłowe? Mam wrażenie że to był i jest
    absolutny margines.

    Inna sprawa że niektóre sklepy mogłyby coś zrobić ze swoimi
    obciążeniami, bo domyślić się o jaki sklep chodzi jest czasem bardzo
    trudno.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 68. Data: 2015-11-10 23:37:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Kiedy i gdzie?
    > Bo po za polskimi kartami i bankami to ja takiego zapisu nie pamietam
    > nigdzie.

    W większości miejsc na świecie? Mam delikatne wrażenie, że obecnie w USA
    klient odpowiada maksymalnie do kwoty $50 / $500 / bez ograniczenia,
    jeśli zgłosi utratę karty w ciągu odpowiednio 2 dni / 60 dni / po
    dłuższym czasie. Owszem, banki dają lepszą "ochronę", ale jak się pewnie
    domyślasz, także w Polsce.

    Swoją drogą, to całkowite zdjęcie odpowiedzialności z klienta po
    zastrzeżeniu to był spory postęp w stosunku do niektórych wcześniejszych
    "instrumentów". Czy przed zastrzeżeniem jest to $50, $500, czy E150 to
    już jest sprawa drugorzędna.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 69. Data: 2015-11-11 00:10:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    > jeśli zgłosi utratę karty w ciągu odpowiednio 2 dni / 60 dni / po
    > dłuższym czasie. Owszem, banki dają lepszą "ochronę", ale jak się pewnie

    chyba juz takich nie ma.
    Jeśli oferujesz coś wiecej niż zero to właśnie zamykasz biznes.

> [...]
    > zastrzeżeniu to był spory postęp w stosunku do niektórych wcześniejszych
    > "instrumentów". Czy przed zastrzeżeniem jest to $50, $500, czy E150 to

    mowisz i masz.

    https://www.capitalone.com/identity-protection/secur
    ity/

    pierwszy z brzegu, zreszta moj ulubiony

    dodatkowo nie ma prowizji od zagranicznych transakcji. świetna karta na
    wycieczki po świecie. zjeździłem z nią ładny kawałek.

  • 70. Data: 2015-11-11 01:44:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 Nov 2015 08:29:05 -0600, witek
    <w...@g...pl.invalid> wrote:
    > limit ci nic tu nie da
    > limit jest uzywany w momencie autoryzacji.
    > obciązanie karty zostanie zaksiegowane zawsze.

    Ale moment, z kontekstu wynikało, że mandat jest doliczany później,
    jako osobna transakcja, stąd dlaczego ma iść poprzednią autoryzacją?

    --
    Marek