  • Data: 2021-11-30 13:27:56
    Temat: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    wtorek, 30 listopada 2021 o 13:05:02 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> [...]
    ograniczenia, że drożej nie mogło być?
    > bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

    No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego TYLKO O
    TYLE droższe, a nie jeszcze droższe?
    Czy jest jakieś odgórne ograniczenie - np. proponowane oprocentowanie stałe nie może
    być wyższe od np. wibor3m o np. 1,5pp?
    Bo banki - jeśli nie są debilami - musiały wiedzieć, że taka sytuacja jak teraz - że
    stałe jest tańsze niż zmienne - nastąpi w ciągu pół do roku.

    WIBOR bank może sobie podać taką, jaką chce, ale jest jeszcze Henry Ford w postaci,
    że musi to być między stopą referencyjną (a może depozytową?) a lombardową - to
    prawda?

    > bank określa, który to ma być wibor 1/3/6/12 + jak wylicza średnią
    > dzisiaj wibor 3M to 1,91

    Nie chodzi o to, jak dany bank określa oprocentowanie na podstawie któregoś wiboru,
    tylko o to, jak ustalana jest sama stawka wibor.
    Banki codziennie zgłaszają swoje propozycje, skrajne są odrzucane (pytanie jeszcze,
    jakie wartości są uznawane za "skrajne", w skokach narciarskich sprawa jasna, ale
    banków w PL mamy nie 5, a z 700) a z reszty wyliczana jest jakaś tam średnie.
    Tylko kwestia w tym, czy bank może zgłosić dowolną wartość - najwyżej jako skrajna
    będzie odrzucona - czy też zgłaszane wartości są ograniczone przez jakieś widełki - w
    tym, co czytałem, pisali chyba, że powinno być między referencyjna (lub depozytową) a
    lombardową.
    A może właśnie propozycje spoza tych widełek uznawane są za "skrajne"?
    Ale tak czy siak 1,91% nie pasuje do powyższych teorii.

    I w sumie dopiero teraz ludzie odczują inflację - a ci z hipotekami szczególnie.
    Do tej pory mieli wzrost cen łagodzony czy wręcz równoważony obniżkami stóp i, co za
    tym idzie, rat - a teraz skumulowane podwójne do góry będzie.

    Lepiej uważaj, bo jak klient sfrustrowany odbije się od banku, to może przyjść
    wyładować się na pośredniku. Tu nie USA, żeby z gunem przyszedł, ale i tak może nie
    być miło :(