    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: kredyt w PLN
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 12 May 2021 19:28:17 +0200

    On Wed, 12 May 2021 19:05:50 +0200, JaceK wrote:
> [...]
    > Jak wiadomo frankowicze mają problem z ratami, które urosły. Obecnie
    > popularne są kredyty w PLN. Na ich oprocentowanie składa się marża banku
    > i WIBOR (3M lub 6M). Ten ostatni parametr jest obecnie bliski zeru co
    > sprawia, że kredyty mają niskie oprocentowanie i są dość atrakcyjne.
    >
    > WIBOR jest oprocentowaniem pożyczek na rynku międzybankowym. Co się
    > stanie, gdy ten WIBOR wzrośnie? Oczywiście wzrosną raty. Chociaż bank
    > "pożyczy" pieniądze na rynku międzybankowym z WIBOR w chwili udzielania
    > pożyczki to będzie ustalał ratę wartością WIBOR obowiązującym w okresie

    Nie.

    a) banki w Polsce praktycznie nie pozyczaja od siebie pieniedzy - to
    jest jakis margines,
    b) jesli pozyczaja, to na krotki okres - trzeba oddac po 3 czy 6 mc.

    c) kredyty sa pokrywane z depozytow od klientow
    d) jak sie rynek ruszy, to klienci moga szybko przejsc do banku, ktory
    daje wieksze %.

    > Wydaje mi się, że znowu będzie płacz.

    Jak najbardziej moze sie zdarzyc.

    > Patrzyłem na symulację dla rat ze
    > zwiększonym wskaźnikiem WIBOR i wzrost raty jest naprawdę spory.

    a to zalezy.
    Jak w tej chwili banki oferuja kredyty ze spora marza, bo wibor niski,
    to potem drobne zmiany wiboru nie maja tak duzego wplywu.
    Ale kto zagwarantuje, ze wibor nie skoczy np do 10% ?

    > Mam
    > wrażenie, że banki dążą do rozwiązania sprawy frankowiczów jednocześnie
    > budując bardzo podobną sytuację (summa summarum) z kredytami w PLN.

    Pisalem o tym od lat. "Nabici w WIBOR"
    Ale ... tu moze NBP interweniowac, aby wyborcow zadowolic :-)
    Chyba, ze znowu ta zlotowka tak padnie, ze trzeba bedzie nowego
    Balcerowicza powolac, co powie "nie ma z czego doplacac" :-)

    > Finalnie kredytobiorcy PLN też będą płakać. Tak jakby banki chciały
    > "odrobić" straty dając kredyty, których rata prawdopodobnie również
    > wzrośnie dość sporo.
    > Czy dobrze myślę i faktycznie jest się czego obawiać?

    Takiego wzrostu WIBOR do ~2% to bym sie obawial w perspektywie paru
    lat.
    Czy to bedzie tak sporo ... szczegolnie, ze czesc kredytu splacona..

    J.