    From: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt a prowizja (bylo Re: Czy kto? słyszał o kasie GROSZ)
    Date: Sat, 21 Sep 2002 20:37:19 +0200
    Sender: w...@p...onet.pl@c22-24.icpnet.pl

    On 21 Sep 2002 15:39:13 +0200, Krzysztof Halasa
    <k...@d...pm.waw.pl> wrote:

    >Dlatego wlasnie moje ostatnie zdanie - ale to ma pokryc koszty banku
    >z oczywiscie jakims tam zyskiem, a nie sluzyc do odpalania rakiet
    >na ksiezyc.

    Jesli klient godzi sie za to placic a bank ma w tym interes to moze
    nawet odpalac rakiety na ksiezyc :-).

    >Nie analizowalem tu oczywiscie wszystkich przypadkow, wazna jest ogolna
    >idea - ze bank ma zarabiac na (uczciwie podawanych) odsetkach, a nie
    >ukrytych prowizjach.

    Bank ma zarabiac na swiadczeniu uslug. Wazne, zeby warunku uslugi nie
    byly formulowane tak rzeby celowo ukryc koszty czy tworzyc wrazenie
    innej ceny.

    >Tyle ze takie kwoty dla banku, po scalkowaniu, sa stale - bank zaklada
    >po prostu pewien wspolczynnik wykorzystania linii kredytowych, i nie
    >ma mozliwosci, by ten wspolczynnik mu sie nagle zmienil.

    Udowodnisz ta teze :) ? Z pewnoscia jest jakis mniej wiecej staly
    przedzial wykorzystania kredytow przez klientow. Ale bank przeciz nie
    ma gwarancji, ze to sie nagle nie zmieni. Oczywiscie jest to bardzo
    malo prawdopodobne ale mozliwe. Czy banki moga pozwolic sobie na takie
    ryzyko ?
    Od razu mowie - nie wiem jaka jest prawodlowa odpowiedz.

    >A dlaczego niby bank ma miec zagwarantowany przychod?

    A niby dlaczego ma nie miec skoro ma takie mozliwosci ?

    >W tej sytuacji prowizja wydaje sie byc takim ksztaltowaniem
    >oprocentowania, by duza czesc odsetek odebrac na samym poczatku,
    >w ten sposob uniemozliwiajac klientom przeniesienie kredytu do innego
    >banku.

    Owszem, to pewnie takze. Banki jak kazda firma komercyjna chca
    utrZymac klientow i posluguja sie tu zarowno metodami kija jak i
    marchewki :).
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl